حمید را در محله همه می شناختند، او عاشق موتور بود، در محله به حمید موتوری معروف بود و خیلی ها هم بهش 'رضا موتوری' می گفتند، در موتور سواری تبحر داشت و آرام آرام غرور جوانی بر او چیره شده و خیلی وقت ها دیگر كلاه گذاشتن برایش عار بود، تك چرخ و ویراژ كار هر روزش بود و چقدر لذت می برد وقتی دوستان و برخی عابران او را تحسین می كردند.
آخرین بار در بزرگراه بیرون شهر با دوستان موتورسوارش كری داشت، برای اینكه مقابل آنها كم نیاورد كلاه ایمنی اش را به كناری پرت كرد؛ تك چرخ و نمایش های خطرناك؛ یك لحظه صدای ترمز كامیون؛ پرواز در آسمان، سقوط در زمین و خون سرخ رنگی كه از مغز بیرون زده مجید بر روی آسفالت جاری بود.
شبیه این صحنه ها را بسیار در اطراف خود می بینیم ، برخی وقت ها نیز در تلویزیون و یا شبكه های مجازی فیلم های ویدیویی از این گونه حوادث منتشر می شود.
موتور و نبود فرهنگ صحیح موتورسواری همه ساله هزاران جوان را در كشور به كام مرگ می كشد، با وجود هشدارها هنوز جوان ها كمتر به رعایت مقررات رانندگی توجه می كنند.
هنوز هم دست كم در اردبیل بسیاری از راكبان موتورسیكلت از كلاه ایمنی استفاده نكرده و مقررات راهنمایی و رانندگی را كمتر رعایت می كنند و به همین دلیل است كه نسبت به جمعیت كم موتور سواران در این استان تلفات جانی راكبان این وسیله بسیار بالاست.
آمارها در كشور در زمینه تلفات موتورسواری نگران كننده است، مرگ 55 هزار نفر در جریان تصادف با موتورسیكلت در یك دهه اخیر در ایران، رقمی است كه مسئولان روایت می كنند، موتورسیكلت ها در 40 درصد تصادفات درون شهری در كشور نیز نقش دارند.
** 17 راكب موتور سیكلت در اردبیل جان باختند
علی رحمتی، مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل می گوید: امسال 131 نفر در جریان سوانح رانندگی در استان جان باخته اند كه 17 مورد آن را موتور سواران تشكیل می دهند.
به گفته سرهنگ رحیم آقا محمدی ،رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل 11 درصد آمار وقوع حوادث رانندگی در جاده های درون شهری این استان به موتور سیكلت سواران مربوط می شود.
** نداشتن كلاه ایمنی مهم ترین تخلف موتور سواران در استان اردبیل
بر اساس اعلام مسئولان ، بیشترین تخلفات موتور سواران در استان مربوط به عدم استفاده از كلاه ایمنی بوده و عامل اصلی جان باختن راكبان این وسیله نقلیه در سوانح رانندگی می باشد.
به گفته رحمتی مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل، نداشتن كلاه ایمنی ، استفاده ناصحیح از موتور (بصورت تك چرخ زدن) ، حمل موتور دیگر ، استفاده از موتور در پیاده رو و برخلاف جهت حركت كردن از عمده تخلفات موتورسواران بوده و اكثر تصادفات و فوتی ها بعلت عدم رعایت قوانین و نداشتن كلاه ایمنی در اثر ضربه به سر بوده است.
آقا محمدی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان هم عمده تخلفات رانندگی موتور سیكلت سواران را عدم استفاده از كلاه ایمنی ، انجام حركات نمایشی، مخدوش بودن پلاك وسیله نقلیه ، عبور از محل های ممنوعه و نداشتن گواهینامه و مدرك رانندگی ذكر می كند.
** چه باید كرد
كارشناسان معتقدند كه تشدید اقدام های تنبیهی با متخلفان موتورسوار از سوی پلیس در استان اردبیل امری ضروری است اما در كنار این مهم باید به عامل فرهنگ سازی نیز توجه كرد.
به گفته آنها ، اینكه چرا در اردبیل معمولا جوانان موتورسوار كمتر علاقه ای به استفاده از كلاه ایمنی دارند باید توسط تیم های كارشناسی بررسی شده و برای آن نسخه علمی تجویز شود.
سرهنگ حجت فتاحی، رییس پلیس استان اردبیل گفت: تردد موتورسیكلتهای غیرمجاز بارها منجر به بروز حوادث شده و به دلیل نبود پیست موتورسواری صاحبان موتورها برای تخلیه هیجان به جاده ها و خیابان ها مراجعه میكنند.
وی به ضرورت فرهنگ سازی استفاده از موتورسیكلت در استان تاكید كرده و گفت: علاوه بر این لازم است پیست موتورسواری نیز در استان ایجاد شود.
او اظهار داشت: برخورد ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی با موتور سیكلت سواران قانون گریز و حادثه آفرین قاطع، قانونی و بدون اغماض است.
فتاحی اضافه كرد: پلیس راهنمایی و رانندگی تامین امنیت موتور سیكلت سواران و افزایش ایمنی سفر آنها را از طریق برگزاری كلاس های آگاه سازی و آموزشی ، ملزم كردن به استفاده از كلاه ایمنی و تاكید بر قانونمندی با جدیت پیگیری می كند.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل هم با بیان اینكه استفاده نكردن از كلاه ایمنی در بیشتر تصادفات منجر به فوت شده و گاهی اوقات نیز هزینه های بسیاری را برای خانواده ها متحمل كرده ، گفت: در هشت ماه امسال بیش از 850 عدد كلاه ایمنی به موتور سواران استان در روستاهای حاشیه راه اهدا شده ضمن اینكه این تعداد در در 6 سال گذشته بیش از 9 هزار عدد بوده است.
او ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها ، بحث ادوات كشاورزی و آموزش عابران پیاده را از دیگر اقدامات این اداره كل برای ارتقای ایمنی شهروندان برشمرد و تشریح كرد: هدف از اجرای این اقدام فرهنگی، تشویق و ترغیب مردم و موتورسیكلت سواران برای رعایت قانون و مقررات و حفظ و تامین هرچه بیشتر امنیت و سلامت رانندگان می باشد.
از سوی دیگر ممانعت از تردد موتورسیكلت های غیر مجاز و فرسوده در جاده و خیابان ها موضوعی است كه كارشناسان به آن تاكید دارند.
بر اساس آمارها از سال 77 تاكنون وجود هفت میلیون موتورسیكلت پلاك ملی و تعداد چهارمیلیون و 500 موتور پلاك قدیمی در كشور شناسایی شده است.
گفته می شود كه پنج میلیون موتورسیكلت در كشور بیش از 10سال عمر دارند و بر اساس نرم های جهانی فرسوده محسوب می شوند.
در این میان بسیاری از راكبان موتور سیكلت ها نیز افرادی هستند كه فاقد گواهینامه هستند و در این میان خلاء مراكز آموزش موتور سیكلت در كشور بشدت احساس شده و وجود آنها با توجه به رغبت جوانان به موتورسیكلت ضروری به نظر می رسد.
ضرورت ایجاد پیست های موتورسواری با هدف تخلیه هیجان جوانان، ایجاد مراكز آموزش رانندگی موتور سیكلت، ممنوع شدن رانندگی و حتی فروش موتور سیكلت به افراد فاقد گواهینامه ، فرهنگ سازی استفاده از كلاه ایمنی و تجهیزات دیگر، ممنوع كردن ورود موتورسیكلت های فرسوده به خیابان و جاده ها و برخورد قاطع پلیس با متخلفان موتور سوار از جمله مواردی است كه كارشناسان بر آن تاكید دارند.
6018/6016
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
اردبیل - ایرنا - عكس بزرگی از او در كنار خیابان بر روی پوستری با زمینه سیاه خودنمایی می كند، زیر تصویر جوانی بلند بالا با لباس موتورسواری و كلاه ایمنی به دست جمله 'حلالم كنید' نوشته شده است.