شاهرود - ایرنا - مدیر جهاد كشاورزی شهرستان میامی گفت: 887 تن دانه روغنی آفتابگردان از مزرعه های بخش كالپوش این شهرستان در شرق استان سمنان برداشت شد.

علی اصغر محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال 2 هزار و 500 هكتار از سطح مزرعه های كالپوش به كشت آفتابگردان اختصاص یافت و بیشترین محصول در روستاها «نام نیك»، «كرنگ»، «سوداغلن»، «حسین آباد» و «دشت دانیال» برداشت شد.
وی میزان برداشت محصول آفتابگردان از هر هكتار مزرعه را 350 كیلوگرم اعلام كرد و گفت: با توجه به آب و هوا، بارندگی و مساعد بودن مزرعه ها، آفتابگردان در بخش كالپوش به صورت دیم كشت می شود.
مدیر جهاد كشاورزی میامی گفت: بیشترین بذر كشت شده در سالجاری از نوع «هایسون» و نوع محلی بود.
به گزارش ایرنا، بخش كالپوش میامی دارای زمین های حاصلخیز و بارندگی مناسب است و به همین دلیل محصولاتی مانند گندم، جو، چغندرقند، عدس، نخود ، لوبیا و كلزا به صورت دیم در این بخش كشت می شود.
كالپوش در 100 كیلومتری شمال شهرستان میامی 11 روستا دارد و با استان های خراسان شمالی و گلستان همسایه است.
میامی هر سال با تولید حدود 230 هزار تن محصول كشاورزی و باغی حدود 40 درصد تولیدات كشاورزی استان سمنان را به خود اختصاص می دهد، با این همه تولید یك واحد فرآوری و بسته‌بندی محصولات كشاورزی در این شهرستان وجود ندارد و به این خاطر بیشتر محصولات تولیدی آن بصورت فله ای به دیگر نقاط حمل شده و پس از بسته بندی در بازار ارایه می شود.
از آن جا كه 90 درصد جمعیت شهرستان میامی روستایی بوده و به كار كشاورزی و دامداری اشتغال دارند، حدود نیمی از سال را بیكار هستند و ساخت واحدهای فرآوری در اشتغال و درآمد بیشتر آنها تاثیرگذار خواهد بود.
از مجموع 23 هزار هكتار زمین قابل كشت این شهرستان حدود 15 هزار هكتار به گندم دیم و آبی و باقی به كشت آفتابگردان ، كلزا ، چغندر قند و انواع حبوبات اختصاص دارد.
حبوبات تولیدی این شهرستان مانند عدس بسیار معروف است.
هر سال حدود سه هزار هكتار از زمین های میامی زیركشت چغندر قند رفته و 150 تا 200 هزارتن محصول تولید می شود.
شهرستان میامی با بیش از 40 هزار تن جمعیت درشرق استان سمنان واقع است.
7357/6167/7408