مشهد - ايرنا - عضو اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تبريز گفت: براساس گزارش بانك جهاني رتبه ايران در شاخص اخذ مجوزهاي ساخت و ساز چند پله تنزل داشته است.

سهند شهبازي چهارشنبه شب در همايش ملي توسعه پايدار در شاخص بهبود فضاي كسب و كار در مشهد افزود: امتياز ايران در شاخص اخذ مجوزهاي ساخت و ساز در گزارش بانك جهاني 69.11 و رتبه آن در اين شاخص 86 است.
وي اظهار داشت: ايران در گزارش سال 2018 بانك جهاني رتبه 25 را در شاخص اخذ مجوزهاي ساخت و ساز داشت و اين نشانگر نزول 61 پله اي كشور است.
وي گفت: مدت زمان پروسه اخذ مجوزهاي ساخت و ساز براي ايران در اين گزارش 130 روز و تعداد مراحل اين پروسه 16 مرحله و هزينه انجام اين فرآيند براي ايران 6.6 درصد از ارزش انبار در نظر گرفته شده است.
اين فعال اقتصادي افزود: براساس گزارش بانك جهاني در سال 2019، ضعيف ترين كشورها در اين زمينه پنج كشور اريتره، سومالي، سوريه، يمن و ليبي با امتياز صفر و رتبه مشترك 186 بودند.
وي اظهار داشت: براساس اين گزارش، كشور پيشرو، هنگ كنگ با كسب امتياز 88.24 و رتبه يك است كه فرآيند اخذ مجوزهاي ساخت و ساز در اين كشور 72 روز به طول مي انجامد و 11 مرحله دارد.
عضو اتاق بازرگاني تبريز گفت: ايجاد دفاتر خدمات الكترونيكي، ساده سازي روند تاييد صحت محل، مجوز ساخت و گواهي پايان كار و كاهش زمان اخذ انشعابات آب و برق جزو اقدامات مثبت ايران در مورد شاخص اخذ مجوزهاي ساخت و ساز در گزارشات سالهاي قبل بانك جهاني است.
وي افزود: كشورهاي صاحب رتبه بالا در شاخص هاي اخذ مجوزهاي ساخت و ساز كاهش زمان براي پردازش درخواست مجوزها، ساده سازي فرآيندها، تصويب قوانين جديد ساخت، بهبود فرآيند كنترل ساخت و ساز، كاهش هزينه ها، معرفي يا بهبود مراكز يك مرحله اي را در دستور كار قرار داده بودند.
وي درباره پيشنهادات اصلاحي خود در زمينه تسهيل اخذ مجوزهاي ساخت و ساز در ايران گفت: الزام وزارت راه و شهرسازي و شهرداري به كاهش پنج مرحله بازديد از انبار در حال ساخت و بارگذاري كليه قوانين و مقرراتي كه سازندگان براي اخذ مجوزهاي گوناگون ساخت و ساز و پايان كار به آن نياز دارند، الزام شركت آب و فاضلاب به كاهش زمان لازم براي اخذ انشعاب آب و فاضلاب به كمتر از 10 روز ، الزام سازمان آتش نشاني به كاهش زمان لازم براي تاييد ايمني آتش نشاني به كمتر از 10 روز پيشنهاد مي شود.
شهبازي اظهار داشت: با انجام اين اصلاحات امتياز ايران در گزارش دي.بي 2019 بانك جهاني در خصوص شاخص اخذ مجوزهاي ساخت و ساز به 77.15 مي رسد و رتبه ايران به 29 ارتقا خواهد يافت.
عضو اتاق بازرگاني شيراز نيز در اين نشست در خصوص شاخص نماگر ثبت مالكيت در ايران گفت: براساس بررسي هاي جهاني، در سال 2019 تعداد مراحل ثبت مالكيت در ايران 76 مرحله ، مدت زمان 31 روز، هزينه 5.7 درصد از ارزش دارايي بوده است كه در اين سال كشورهاي گرجستان، نيوزيلند، عربستان و سنگاپور وضعيت بهتري از ايران داشتند.
مريم حق جو اظهار داشت: 30 كشور وضعيت نماگر ثبت مالكيت خود را بهبود بخشيدند و كشورهاي جنوب آسيا هم بيشترين سهم را در اين مهم داشتند.
وي گفت: با توجه به موارد ياد شده و تحليل وضعيت قوانين و مقررات براي ارتقاي جايگاه ايران بايد دو شيوه شامل اصلاح قوانين و اصلاح اقدامات اجرايي انجام گيرد.
وي افزود: در صورت اجراي هر دو شيوه اصلاحي، امتياز ايران در نماگر ثبت مالكيت 92 و رتبه اين كشور در جهان 12 خواهد شد.
به گزارش ايرنا، همايش ملي توسعه پايدار با رويكرد بهبود فضاي كسب و كار به همت اتاق بازرگاني و صنايع و معادن و كشاورزي ايران تا 22 آذر در مشهد ادامه دارد.
7489 / 6053