یزد - ایرنا - مدیر گروه تغذیه مركز بهداشت استان یزد با هشدار به خانواده‌ها در مصرف نمك های دریایی تأكید كرد: استفاده از این ماده در تهیه غذا منجر به نارسایی‌های كبدی و انواع مشكلات جسمی در افراد می‌شود.

نمك دریا به محصول حاصل از تبخیر آب دریا گفته می‌شود كه به‌ عبارت ‌دیگر مستقیماً از دریا یا اقیانوس‌ها به دست آید.
در سال‌های اخیر مصرف نمك دریا از سوی افراد غیر كارشناس و غیرمسئول به مردم توصیه می‌شود، استفاده از آن، می‌تواند عوارضی برای شهروندان داشته باشد.
یوسف نقیایی روز پنجشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته اطلاع‌رسانی تغذیه ( 17 تا 21 آذرماه ) افزود: برخی افراد با استناد به مطالب و تبلیغات شبكه‌های مجازی به مصرف نمك غیر یدار، نمك دریا و دیگر موارد مشابه روی آورده‌اند.
وی اضافه كرد: نمك دریا هرگز نباید به مصرف خوراكی ها برسد ، علاوه بر اینكه ید ندارد حاوی عناصر سنگین و ناخالصی‌ها زیادی است كه سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.
این كارشناس ارشد بهداشت استان بابیان اینكه این موضوع در مورد « نمك سنگی: نیز صدق می‌كند، اظهار داشت: استفاده از آن زیان بسیاری برای سلامت افراد جامعه به دنبال دارد.
نقیایی به شهروندان توصیه كرد كه با پرهیز از مصرف نمك دریا، نمك‌های یددار را مصرف كنند، این كار علاوه بر تأمین ید موردنیاز بدن، هیچ‌گونه ضرر و زیانی برای آنان ندارند.
وی با اشاره به اینكه نمك دریا ید كافی ندارد، یادآور شد: فقط نمك‌های یددار را باید مصرف كنیم كه این كار علاوه بر تأمین ید مورد نیاز بدن، هیچ‌گونه ضرر و زیانی برای آنان ندارند.
نقیایی با اشاره به اینكه ید از عناصر كمیاب و نادر است، افزود: این ماده فقط در غذاهای دریایی چون ماهی و میگو وجود دارد.
مدیر گروه تغذیه مركز بهداشت استان بهترین راه پیشگیری از كمبود ید را مصرف نمك یددار تصفیه‌شده دانست و تصریح كرد: یكی اقدامات بسیار خوب كه سال گذشته در كشور آغاز شد، طرح « غنی‌سازی نمك با ید» است كه به‌عنوان طرح بسیار موفق در خاورمیانه مطرح است، هم اینك تمام نمك‌ كارخانه‌های ایران استاندارد و حاوی ید هست.
نقیایی خاطرنشان كرد: مصرف هرگونه نمك به‌غیراز نمك‌های یددار قادر به تأمین عنصر ید در بدن نیست.
وی ادامه داد: كمبود ید در بدن مشكل تیروئید كم كار یا پركار، اختلال در یادگیری نوجوانان و جوانان ، سقط‌جنین و عقب‌ماندگی جسمی و ذهنی نوزادان و بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود.
وجود ید برای سنتز هورمون‌های تیروئید اهمیت اساسی دارد؛ در حقیقت غده تیروئید مصرف‌كننده اصلی ید در بدن است و كمبود آن به اختلال در كار تیروئید منجر می‌شود.
امسال شعار هفته اطلاع‌رسانی تغذیه، استفاده از نمك یددار تصفیه‌شده اعلام‌شده است.
نمك دریا دارای انواع ناخالصی از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاك، گچ و مواد آلوده‌كننده، مواد محلول سخت از جمله كلسیم و منیزیم و فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، آرسنیك و كادمیوم است.
نمك دریا می‌تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، كبد، كلیه‌ها و ریه ها ایجاد كند و حتی منجر به مسمومیت شود.
اختلال در جذب ریزمغذی‌ها همچون آهن و روی از دیگر مضرات استفاده از نمك دریاست و این نمك فاقد ید كافی مطابق با استانداردهای اعلام‌شده برای پیشگیری از گواتر و اختلال‌های ناشی از كمبودید است.
2088/ 2047/