تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵

تهران- ايرنا- سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي اعلام كرد: 60 درصد تصادفات در حوزه 30 كيلومتري شهرها رخ مي دهد كه يكي از دليل بروز آن شتاب براي رسيدن و يا خارج شدن از محدوده شهري است.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا از سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، در سومين جلسه كميته مهندسي ايمني راه كميسيون ايمني راه وزارت راه و شهرسازي، وقوع تصادفات در حومه شهرها و آمار بالاي اين نوع تصادفات در محدوده 30 كيلومتري شهرها مورد بررسي قرار گرفت.
در اين جلسه همچنين در خصوص ضوابط طراحي و ايمني مربوط به ساخت و بهره‌برداري راههاي اختصاصي و تهيه چارچوب راهبردهاي ايمني براي ارتقاي ايمني راه در محدوده ورودي شهرها با حضور اعضا و نمايندگان سازمانها و ارگانهاي ذي‌ربط بحث و بررسي و مقرر شد كميته مهندسي ايمني راه با هماهنگي اعضا، چارچوب راهبردي مربوط به احداث، ايمني، بهره‌برداري و نگهداري راههاي اختصاصي تهيه و به كميسيون ايمني راهها ارايه شود.
در اين جلسه همچنين با اعلام اينكه 60 درصد تصادفات در حوزه 30 كيلومتري شهرها و 40 درصد تصادفات در حوزه برون شهري رخ مي‌دهد، افزايش تداخل ها و تقاطع‌هاي هم سطح اين محدوده، وجود شهرك‌نشين‌ها و مراكز آموزشي و صنعتي، بي توجهي رانندگان به جلو در محدوده شهرها و عجله و شتاب براي رسيدن و يا خارج شدن از محدوده شهري به عنوان دلايل بروز تصادفات در محدوده ورودي شهرها اعلام شد.
در اين جلسه همجنين به هم ريختگي بصري راننده و كاهش ميدان ديد افقي به دليل وجود موانع مختلف از جمله وجود تابلوها، بيلبوردها و پوشش‌هاي گياهي و در نتيجه بي توجهي راننده به جلو و وجود دسترسي ‌هاي متعدد و ناايمن نيز به عنوان ديگر عوامل بروز اين تصادفات از سوي اعضا مطرح شد و درخصوص رفع اين مشكلات و موانع راهكارهاي پيشنهادي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
براساس اين گزارش، گسترش حمل و نقل عمومي به حومه شهرها، مشخص شدن نقاط پرتصادف هم‌پوشاني حومه شهرها، كنترل و نظارت سرعت در محدوده اطراف شهرها و همچنين افزايش تراكم نصب دوربين‌هاي كنترل سرعت و نيز كاهش سرعت رد اين محدوده‌ها از جمله مواردي بود كه براي ارتقاي سطح ايمني عبور و مرور در محدوده حومه شهرها و كاهش تصادفات جاده‌اي در اين مناطق مطرح شد.
اقتصام*9186*2025