تهران- ايرنا- رئيس سابق اتاق ايران گفت: براي گذار از شرايط اقتصادي كنوني نياز به منابع مالي زيادي داريم و اگر منابع موجود نيز به درستي هزينه نشود، نمي توان اميدي به عبور از شرايطي كه اقتصاد كشور در آن قرار دارد، داشت.

محسن جلال‌پور روز جمعه در گفت و گو با ايرنا درباره اهميت لايحه بودجه سال 98 كل كشور كه هفته آينده تقديم مجلس مي شود، تاكيد كرد: اميدواريم هم دولت و هم مجلس با درك صحيح از شرايط موجود اقتصاد كشور، بودجه سال 98 را به گونه‌اي تدوين و تصويب كنند كه كشور از اين پيچ اقتصادي به سلامت عبور كند.
رئيس سابق اتاق ايران افزود: در چند دهه گذشته اقتصاد كشور از دخالت هاي غيركارشناسي برخي نمايندگان در بودجه‌هاي سالانه ضربه هاي زيادي را متحمل شده است.
وي به سياستمداران پوپوليست و نقش آفريني آنها در بودجه نويسي اشاره كرد و اظهار داشت: در سال هاي گذشته شاهد اين بوده ايم كه برخي محبوبيت سياسي خود را از جيب مردم هزينه كرده اند؛ چرا كه براي آنان هيچ جايي بهتر از بودجه هاي سالانه براي نقش بازي كردن مقابل توده هاي مردم وجود ندارد تا با آن بتوانند محبوبيت بيشتري براي خود كسب كنند.
اين تحليلگر مسائل اقتصادي گفت: در سال‌هايي كه درآمدهاي نفتي بالا بود، استفاده از منابع و اعتبارات در رفتار نهادها نهادينه شده است و در دوره تنگناي تحريم و محدود شدن درآمدهاي نفتي همچنان شاهد اينگونه رفتار از سوي آنها بوده ايم. اما با توجه به شرايط اين روزهاي اقتصاد كشور شايسته است عادت آن دوران را كنار بگذارند.
رئيس سابق اتاق ايران، آثار همزماني انتخابات آتي مجلس و مشكلات مالي در سال آتي را نگران كننده خواند و يادآور شد: بايد تاكيد شود كه بودجه 98 قرار نيست نقش صندوق راي را براي انتخابات مجلس سال آينده بازي كند و لازم است سياسيون و از جمله نمايندگان دست از اتلاف منابع بردارند و بدانند منابع درآمدي كشور به دلايل مختلف به شدت كاهش پيدا كرده است.
اقتصام*3061*1834