مسكو - ایرنا - مدیركل اداره كنترل تسلیحات و منع گسترش تسلیحات (كشتار جمعی) وزارت امور خارجه روسیه اعلام كرد: در صورتی كه آمریكا از پیمان موشكی خارج شود، روسیه نیز هیچ تعهدی در قبال این پیمان نخواهد داشت و از آن خارج می شود.

به گزارش ایرنا، «ولادیمیر یرماكوف» با اشاره به آمادگی روسیه برای بازرسی و بررسی دوجانبه پیمان منع موشك های كوتاه و میان برد میان دو كشور اظهار داشت: با خروج آمریكا، این پیمان به طور كامل از بین خواهد رفت و مسئولیت لغو آن و عواقب بعدی بر عهده ایالات متحده خواهد بود.
وی گفت: روسیه هرگونه بازرسی و بررسی یك طرفه برای كنترل تسلیحات در خاك خود را حتی در سطح كلام نیز غیر قابل قبول می داند و هرگز چنین اجازه ای را نخواهد داد.
به گفته یرماكوف، هرگونه اقدام واقعی در راستای كنترل تسلیحات تنها در شرایط رعایت تفاهمنامه ها و تعهدات بین دولتی و دوجانبه میسر است.
وی افزود: آمریكا به دنبال نقض تعهدات خود در سطح جهانی است و تلاش دارد تعریف جدیدی كه مبتنی بر اصول مورد نظر این كشور است را به دیگران دیكته كند؛ آنها تصور می كنند قوانین توسط واشنگتن نوشته می شود و می توانند در صورت نیاز به صورت یكجانبه هرگونه تغییری در توافقات ایجاد كنند.
این مقام دیپلماتیك روسیه تاكید كرد كه كشورش با چنین رویكردی مخالف است و تلاش دارد شرایط را برای آمریكا شرح دهد تا شاید حداقل از این طریق مقامات ایالات متحده مجاب شوند كه موضوع را بررسی و از نقض پیمان موشكی كه یك نمونه مثبت از كاهش تسلیحات موشكی و هسته ای در جهان است، منصرف شوند.
یرماكوف این را هم گفت كه تصمیم آمریكا مبنی بر خروج از پیمان موشكی از اوایل سال 2000 میلادی و مشخصا پس از خروج از پیمان موشك های ضد بالستیك (محدودسازی سیستم موشك های ضد بالستیك در سال 2002) آغاز شد.
وی تصریح كرد: دو دهه است كه تلاش می كنیم آمریكا را متقاعد كنیم اما آنها در این چند سال همواره با اقدامات مغایر با این پیمان در واقع آن را نقض كرده اند و علاوه بر اینكه مسئولیت اقدامات خود را برعهده نمی گیرد تلاش دارند مشكلات را به گردن روسیه بیندازد.
یرماكوف اضافه كرد: آمریكا هیچ سند یا مدركی دال بر نقض پیمان موشكی از سوی روسیه ندارد، چرا كه روسیه خطایی مرتكب نشده و همواره به این پیمان پایبند بوده است و این آمریكایی ها هستند كه تلاش دارند بر كارهای خود سرپوش بگذارند.
پیمان منع موشك های هسته ای كوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 ( 1366) بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریكا امضا شد.
براساس این پیمان، توسعه و كاربرد تمام موشك های هسته ای و غیر هسته ای كوتاه و میان برد به استثنای موشك های دریایی ممنوع شد.
این پیمان نخستین قرارداد كنترل تسلیحات هسته ای موشكی راهبردی در جهان به حساب می آید كه با توجه به اینكه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریكا) امضا شده بود، از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.
تا سال 1991 (1370) حدود دو هزار و 700 موشك نابود شدند ضمن اینكه دو كشور اجازه بازرسی از تاسیسات یكدیگر را داشتند.
اروپام ** 1346 **