تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲

روزنامه طلوع از نشريات استان فارس در شماره 2402 مطلبي با عنوان 'يراز بايد براي عابران امن شود' منتشر كرده است.

اين روزنامه نوشته است: حسين آرگيو معاون فني و عمراني شهردار شيراز تأكيد دارد كه در مسير تحقق نگاه انسان‌محور مجموعه شهرداري در مسير توسعه متوازن شيراز، بايد اين كلانشهر براي عابران و ترددهاي پياده و بدون خودرو، امن باشد.
مدت‌هاست كه بحث پياده‌راه‌هاي امن در سطح شهرها و كلان‌شهرها در محافل و مجالسي كه با مسائل شهري مرتبط است، همچنان بر سر زبان‌هاست.
همچنين شعارمحوري و اصلي اعضاي شوراي اسلامي شهر شيراز نيز در زمان تبليغات انتخاباتي، وعده پرداختن به طرح‌هاي انسان‌محور به‌جاي خودرومحور بود كه همچنان در شماري از سخنراني‌ها و سخنان پيش از دستور جلسات برخي از اين اعضا شنيده و خوانده مي‌شود؛ اما تا امروز هيچ‌گونه طرحي در اين زمينه‌ها به‌صورت محسوس و يا اثرگذار اجرايي نشده است.
هنوز تلاش برخي از افراد دلسوز و دوستدار شهر براي گسترش پياده‌راه‌ها با مقاومت افراد و گروه‌هايي كه منافع سياسي و يا اقتصادي دارند، مواجه است و همچنان دامن‌زدن به آلودگي‌هاي هوايي و صوتي روزافزون براي شماري كه حاضرند منافع و مصالح شهر و شهروندان را قرباني اميال و اهداف خود كنند، ادامه دارد.
از مقابله و مقاومت در برابر اجراي طرح حياتي «محدوده ترافيكي هسته مركزي شهر» گرفته تا طرح‌هايي كه پيوست زيست‌محيطي دارند، همه و همه قرباني و محو مي‌شوند تا برخي كه عنوان «ويژه» يافته‌اند، براي رسيدن به اهداف خود آزاد و راحت باشند.
معابر پياده و سواره‌رو شهر تا چه اندازه با استانداردهاي ايمني مطابقت دارند، موضوعي است كه تاكنون به آن پرداخته نشده و موردتوجه و دقت‌نظر قرار نگرفته است.
پاسخ پرسش‌هايي از قبيل «ميزان ريسك‌پذيري تردد در معابر شهري ما بر اساس معيارهاي پذيرفته ‌شده جهاني چه اندازه است؟»، «چرا شمار كشته‌شدگان و مصدومان پياده در سال‌هاي اخير رو به فزوني گذاشته است؟»، «چرا تعداد قربانيان سقوط آسانسورها در واحدهاي مسكوني، تجاري و اداري همچنان رو به افزايش است؟»، «چرا هنوز مسيرهاي ايمن ويژه عبور دوچرخه در سطح شهر پيش‌بيني و راه‌اندازي نشده است؟»، «چرا گذر از عرض خيابان‌ها و حتي بولوارها، همچنان با ريسك‌پذيري بسيار بالايي انجام مي‌شود؟» و... هنوز از سوي هيچ مسئولي پاسخ داده نشده است.
منبع: روزنامه طلوع
9873/ 2027