تبریز - ایرنا - تبلیغات محیطی از الزامات زندگی مدرن شهری از ناهنجاری ها و مشكلاتی از لحاظ بدجلوه دادن منظر شهری در كلانشهرهای مختلف كشور از جمله تبریز رنج می برد كه رفع آن نیازمند تدوین طرح جامع است.

به گزارش ایرنا، تبلیغات محیطی به عنوان ابزاری برای انتقال ساده و اثربخش پیام به انبوهی از مخاطبان در حال عبور، علاوه بر تاثیر در رشد فرهنگ و اقتصاد جامعه، بستر معرفی كالا و خدمات است، اما آشفتگی در این بازار ضمن كاستن از نقش اطلاع رسانی آن موجب سردرگمی مخاطبان و آلودگی فضای بصری شهرها می شود.
امروزه در كلانشهرهای كشور از جمله تبریز تابلوهای تبلیغاتی، بیلبوردها و فضاهای تبلیغاتی مختلف به جای ایفای نقش در انتقال پیام به مخاطبان و فرهنگ سازی، به مشكل و معضلی در انضباط شهری تبدیل شده و نیاز به ساماندهی دارند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز آذربایجان شرقی با این نگاه، میزبان میزگردی با حضور جمعی از كارشناسان و متولیان این موضوع بود تا مشكلات تبلیغات محیطی كلانشهر تبریز و پیشنهادها و راهكارها برای برون رفت از این مشكلات بررسی و تبیین شود.

** تبلیغات محیطی تبریز، فاقد هارمونی و همراه با آلودگی بصری است
رئیس اداره مطبوعات و تبلیغات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: قدمت تبلیغات محیطی به تمدن های نخستین انسان برمی گردد و پرچم برافراشته شده در جنگ قبایل نمودی از آن برای اطلاع رسانی بود.
محمدحسین حسینی افزود: تبلیغات محیطی به 2 بعد فیزیكی و محتوایی تقسیم می شود كه بعد فیزیكی بر عهده شهرداری و بعد محتوایی بر عهده فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی یادآوری كرد: آذربایجان شرقی جزو سه استان نخست كشور است كه قوانین و مقررات تبلیغاتی را در حوزه محتوایی اجرا می كند.
حسینی با بیان اینكه اهمیت تبلیغات محیطی از سایر رسانه ها بیشتر است، اظهار داشت: تبلیغات محیطی در معرض دید عموم قرار دارد و مردم و شهروندان ناگزیر به دیدن آن ها هستند.
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی یادآوری كرد: وضعیت فعلی تبلیغات محیطی در تبریز با مشكلات زیادی مواجه بوده و با آلودگی بصری مواجه است.
حسینی ادامه داد: در تابلوهای شهری و محیطی تبریز با ناهنجاری مواجه هستیم به طوری كه اندازه، ابعاد و زاویه دید آن ها ناهمگون و ناهماهنگ بوده، دارای هارمونی رنگ نبوده و با بافت فرهنگی سنخیت ندارد.
پیشكسوت حوزه تبلیغات و مدیرعامل پیشین كانون های تبلیغاتی آذربایجان شرقی نیز آلودگی بصری تابلوهای شهری را خیلی شدید اعلام كرد و گفت: تاكنون كار كارشناسی در طراحی، جانمایی و نصب این تابلوها در سطح شهر انجام نشده است.
كریم زینتی با بیان اینكه شهرداری برای تبلیغات سردر مغازه ها، اندازه تابلوها را سه در یك متر تعیین كرده است، افزود: این اندازه ها از سوی مغازه داران رعایت نمی شود و تابلوها در اندازه ها، ارتفاع و طرح های مختلف ها نصب و موجب آلودگی بصری می شود.
وی یادآوری كرد: استفاده نكردن از نظرات كارشناسان، صاحب نظران، روانپزشكان، معماران و شهرسازان در جلسات مربوط به تبلیغات محیطی از سوی متولیان امر موجب شده در این زمینه طرح منسجم و هماهنگی تدوین نشود.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز نیز گفت: ناهنجاری در تبلیغات محیطی این شهر حاصل عملكرد چندین ساله مسئولان شهری است.
كریم میمنت نژاد افزود: این سازمان با احساس مسئولیت برای بررسی اساسی در خصوص تبلیغات محیطی، چند ماه قبل، بعد از برگزاری مناقصه یك مشاور برای طراحی طرح جامع و تفصیلی تبلیغات محیطی انتخاب كرد.
وی با بیان اینكه مشاور در این طرح، اولیه های تبلیغات را در فصل 1 مطالعات تدوین كرده است، اظهار داشت: اولیه های تبلیغات شامل مواردی مانند زاویه دید، رنگ های قالب محیطی و تناسب بین ارتفاع و عرض است كه فرهنگ و ارشاد اسلامی باید قبل از صدور مجوز به كانون ها آن ها را آموزش دهد و از آن ها آزمون بگیرد.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با بیان اینكه هم اكنون یك هزار و 100 تابلوی محیطی و بیلبورد در سطح تبریز نصب شده است، یادآوری كرد: بخش دوم این طرح شامل چشم انداز شهر می باشد كه در آن كل تابلوهای تبلیغاتی مورد نیاز شهر 400 مورد و حریم بندی خیابان ها تعیین شده است.
میمنت نژاد ادامه داد: طرح جامع و تفصیلی تبلیغات محیطی به كمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی تبریز ارایه و در این طرح علاوه بر مطالعات و چشم انداز، ضوابط تبلیغات محیطی نصب تابلو از لحاظ مختلف تعریف شده است.
وی با اشاره به اینكه تبریز پس از مشهد دومین شهر كشور برای طراحی طرح جامع تبلیغات شهری و تدوین ضوابط است، یادآوری كرد: براساس این طرح حذف قطعی تعدادی از تابلوهای تبلیغاتی شهر آغاز و تعدادی از تابلوها اصلاح شده است و تعدادی نیز جابجا می شود.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: اگر شورای اسلامی تبریز این طرح را تصویب كند تخطی از آن در حكم خلاف اداری بوده و هر كس یا ارگانی خارج از ضوابط بخواهد تابلویی نصب كند باید از طریق مراجع ذیربط مجوز دریافت كند.
میمنت نژاد با بیان اینكه این طرح از قانون های بالادستی شهرداری است، افزود: اجرای درست این طرح به دور از استثناها و سفارش ها و به عنوان فصل الخطاب می تواند به ساماندهی تبلیغات محیطی كمك كند.

** تبلیغات شهری تبریز برای ساماندهی نیاز به یك متولی خاص دارد
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: تبلیغات محیطی در كل ایران و تبریز مقوله ای نوپا است و مطالعه، تحقیق و برنامه ای جامع در این خصوص انجام نشده است.
حسینی افزود: در شهرسازی، تابلوهای تبلیغاتی جزئی از مبلمان شهری می باشد، اما به این حوزه به نسبت مبلمان شهری اهمیت داده نشده است.
وی اظهار داشت: در شهرداری به عنوان متولی تبلیغات فیزیكی، ارگان یا سازمان خاصی عهده دار این مسئولیت نیست، بلكه سازمان های مختلف مانند سازمان سیما منظر و فضای سبز، اتوبوسرانی، تاكسیرانی و سازمان میادین هر كدام سازه ها، تابلوها و بیلبوردهایی برای تبلیغات تعریف كرده اند.
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: تاكنون مطالعاتی براساس نیاز شهری در خصوص تابلوهای تبلیغاتی انجام نشده و با وجود اینكه تبلیغات محیطی منبع درآمدی بزرگ برای شهرداری است، اما به بعد فرهنگی انسانی آن توجه نشده است.
حسینی ادامه داد: در تبلیغات محیطی سلیقه ای رفتار می شود و این امر موجب ایجاد چالش برای شهرداری، كانون های تبلیغاتی و سایر دستگاه های متولی در این زمینه شده است.
وی یادآوری كرد: شهرداری در این حوزه، كار جامعی انجام نداده و اقدام به ساماندهی و تعریف حریم برای تابلوهای شهری نكرده است.
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی یادآوری كرد: تا زمانی كه هماهنگی بین مجموعه شهرداری وجود نداشته باشد تبلیغات محیطی در این شهر ساماندهی نمی شود.
حسینی افزود: در مجموعه شهرداری یك سازمان باید متولی تبلیغات باشد تا اقدام ها و تصمیم گیری ها هماهنگ شده و تصمیم گیری های متعدد روی ندهد.
وی گفت: بدون بررسی وضعیت درآمدی كانون های تبلیغاتی، تعرفه تابلوهای تبلیغاتی براساس مصوبه شورای اسلامی تبریز حدود 3 برابر افزایش یافته، در حالی كه بسیاری از این كانون ها یا ورشكست شده یا در حال ورشكستگی است.
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار داشت: بر اساس قانون، كانون های تبلیغاتی در استانی كه مجوز دریافت كرده اند، می تواند فعالیت كنند و خارج از استان نمی تواند كار كنند در حالی كه حدود 10 سال است كه كانون هایی از خارج استان به عنوان سرمایه گذار در تبریز سرمایه گذاری و از تابلوها بهره برداری می كنند.
حسینی ادامه داد: فعالیت این كانون ها بعد از 8 ، 9 سال نمود خود را در این شهر نشان خواهد داد و به طوری كه از هم اكنون موجب ورشكستگی كانون های تبلیغاتی استان شده اند.
وی با بیان اینكه به كانون های تبلیغاتی استان توجه كافی نشده است، گفت: تا زمانی كه كانون ها با ضوابط نصب تابلو از جمله زاویه دید، اندازه و حریم تابلو آشنایی نداشته باشند، به فكر منفعت خود خواهند بود و به زیبایی و فضای بصری شهر توجه نخواهد كرد.
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی یادآوری كرد: از باب محتوایی تبلیغات محیطی، كانون های تبلیغاتی برای طراحی و نصب تمام سردرب مغازه ها و تابلوهای شهری براساس ماده 1 قوانین و مقررات تبلیغات كشور از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اجرای طرح می گیرند.
حسینی افزود: هم اكنون حدود 70 تا 80 عنوان ممنوعیت تبلیغ براساس مصوبات شورای فرهنگ عمومی و قوانین و مقررات تبلیغاتی كشور لحاظ می شود.
وی گفت: براساس آخرین قوانین و مقررات تبلیغاتی كشور هم اكنون محدودیت های تبلیغاتی برای صنوف مختلف از جمله نظام پزشكی، پیش فروش مسكن، ممنوعیت تبلیغ كالاها و تورهای خارجی، تبلیغ كالاهای داخلی دارای نام خارجی و رعایت موازین شرعی و قانونی اعمال می شود.
پیشكسوت حوزه تبلیغات و مدیرعامل پیشین كانون های تبلیغاتی آذربایجان شرقی با بیان اینكه نبود متولی خاص و استفاده از داربست در گرافیك شهری از مشكلات تبلیغات محیطی در تبریز است، گفت: استفاده از داربست در گرافیك محیطی احتمال بروز حوادث را افزایش می دهد.
زینتی با انتقاد از نصب تلویزیون های شهری در مقابل مسیر تردد خودروها، افزود: این كار موجب كوری لحظه ای رانندگان به ویژه در شب و احتمال بروز تصادف می شود.
وی با تاكید بر لزوم تعامل بین سازمان ها و ادارات متولی و ایجاد كمیته ای تخصصی با حضور كارشناسان و دست اندركاران تبلیغات برای حل مشكلات و ساماندهی تبلیغات محیطی، اظهار داشت: باید از طریق این كمیته طرح ها بررسی و مشكلات و موانع این حوزه بررسی و رفع شود.
زینتی ادامه داد: قرار نیست به خاطر پول، چهره شهر را تخریب و آلوده كرد، بلكه باید برای شادی و شادابی شهروندان تلاش شود و مناطقی را به عنوان چشم اندازی زیبا برای عكاسی گردشگران انتخاب و رنگ آمیزی كرد.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز نیز گفت: شهرداری همه تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر را خریداری كرده و هیچ كانونی در تبریز نمی تواند بگوید كه مالك تابلو است.
میمنت نژاد افزود: این تابلوها در دوره اجاره در اختیار كانون بوده و پس از اتمام زمان قرارداد از اختیار آن خارج می شود.
وی یادآوری كرد: طرح جامع و تفصیلی تبلیغات محیطی در خدمت ارتقای اقتصاد كانون های تبلیغاتی بوده و در آن نه تنها اقتصاد شهری، بلكه اقتصاد كانون ها نیز در نظر گرفته شده است.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با بیان اینكه در راستای این طرح پیمانكار در كنار مشاور 90 درصد مكان تابلوهای شهر را تغییر داده است، گفت: تبلیغات هر اندازه در قالب قانون باشد به نفع كانون هاست.
میمنت نژاد با اشاره به مصوبه شورای اسلامی تبریز برای مدیریت واحد تبلیغات در مجموعه شهرداری و انتخاب سازمان سیما منظر و فضای سبز به عنوان متولی این حوزه ادامه داد: با اجرای طرح جامع تبلیغات و فرهنگ سازی در این زمینه تا 4، 5 سال آینده با شیب ملایم شاهد تغییرات زیبامحور در حوزه تبلیغات شهری خواهیم شد.

** نابسامانی تبلیغات شهری موجب آلودگی بصری و پریشانی شهروندان می شود
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: آلودگی بصری ناشی از نابسامانی تابلوهای شهری با تاثیر مستقیم بر مردم و شهروندان موجب پریشانی ذهنی آن ها می شود.
حسینی با بیان اینكه آلودگی محیطی در تبریز پس از آلودگی هوا در درجه بعدی اهمیت قرار دارد، افزود: تهیه طرح جامع تبلیغات محیطی جزو واجبات در حوزه تبلیغات این شهر است كه در صورت جاافتادن آن در بلند مدت شاهد بهبود وضعیت تبلیغات محیطی در شهر و كاهش آلودگی بصری خواهیم شد.
پیشكسوت حوزه تبلیغات و مدیرعامل پیشین كانون های تبلیغاتی گفت: شلوغی سطح شهر از گرافیك محیطی نقش مستقیمی بر شهروندان و مخاطبان دارد چنانچه اثرات منفی ناشی از آن به محیط خانه شهروندان نیز كشیده شده و مثلا مردم به جای انتخاب یك تخته فرش پر نقش و نگار و یا صندلی پرزرق و برگ به علت خسته شدن از شلوغی به دنبال طرح ساده می روند.
زینتی با بیان اینكه آلودگی بصری در برخی مناطق تبریز غوغا می كند، یادآوری كرد: در صورت اجرای طرح جامع تبلیغات محیطی تابلوها در سطح شهر ساماندهی و فرم سازه هر مكان مشخص و رعایت می شود.
وی یادآوری كرد: تابلوهای تبلیغاتی علاوه بر زیبایی در سازه باید دارای طرح خوب و زیبایی نیز باشند و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر از نظر محتوایی به طرح تابلوها توجه می كند در حالی كه زیبایی طرح نیز از منظر دید مردم مهم است.
زینتی، توجه نكردن به زیبایی طرح و تابلو را ناراحت كننده اعلام كرد و افزود: در سال های گذشته 200 تا 240 كانون در تبریز كانون وجود داشت كه اكنون تعداد آن ها به 47 كانون رسیده است، زیرا قبلا مجوز كانون ها به صورت رانتی به افراد غیرمرتبط و غیر كارشناس داده شده بود.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: بخشی از تبلیغات كه باعث نازیبایی و آلودگی بصری در سطح شهر می شود، مربوط به تابلوهای صنوف و مشاغل است كه قانون مربوط به نصب تابلو به عرض دهنه و ارتفاع یك متر مماس بر دیوار را رعایت نمی كنند.
میمنت نژاد افزود: هم اكنون رقابت بین تعداد و بزرگی تابلو در این شهر وجود دارد و صنوفی مانند پزشكان كه نیازی به تبلیغات ندارند، وارد رقابت ناسالم در اندازه، نوع، شكل و طرح تابلوها شده اند.
وی اظهار داشت: بخشی از مشكلات تبلیغات محیطی این شهر ناشی از عدم فرهنگ سازی و دور زدن قانون بوده و دستگاه های متولی و تمامی آحاد جامعه باید در این زمینه همت كنند.

** آموزش حلقه مفقوده و نیاز اصلی متولیان و متصدیان تبلیغات محیطی است
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: آموزش كودكان و فرهنگ سازی در ارتباط با فرهنگ شهری می تواند بخش عمده ای از مشكلات مبتلابه جامعه را حل كند.
حسینی افزود: آشنایی متولیان و متصدیان تبلیغات محیطی با قوانین و روش های نصب تابلوها از بروز خطرات احتمالی و نابسامانی ها در نصب تابلوها جلوگیری می كند.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز نیز مشكل اصلی تبلیغات محیطی در سطح شهر را نبود آموزش در بین متولیان امر دانست و گفت: متولیان، متصدیان و دست اندركاران تبلیغات محیطی باید دوره های مختلف آموزشی را فراگیرند.
میمنت نژاد با اشاره به فوت یك كارگر تبلیغاتی در سال گذشته بر اثر سقوط تابلوی سه وجهی در منطقه ولیعصر تبریز افزود: نداشتن آموزش های فنی در حوزه كاری موجب بروز چنین اتفاق هایی می شود بنابراین متولیان و متصدیان باید از مبتدی ترین قسمت های فنی تبلیغات تا طراحی، فروش و بازرگانی آموزش ببینند.
وی اظهار داشت: اگر آموزش متولیان و متصدیان تبلیغات از سوی آموزشگاه ها، دانشگاه ها و مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود مشكلات پیش رو در این حوزه به حداقل می رسد.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به نقش رسانه ها در ساماندهی تبلیغات محیطی گفت: باید با قوت پشت طرح جامع و تفصیلی تبلیغات شهری ایستاد و بنا به قانون شفافیت اطلاعات خواستار انتشار این طرح شد.
میمنت نژاد اظهار داشت: این طرح جزو اولین های طرح های تبیلغات شهری در كشور بوده و ایراداتی نیز خواهد داشت و باید ضعف های آن نیز برطرف شود، ولی خیلی بهتر از نبود قانون است.
وی یادآوری كرد: شهروندان باید در خصوص حق و حقوق بصری خود از متولیان مطالبه گری داشته و رسانه ها نیز برای اجرای ضوابط و قوانین طرح جامع پیگیری كنند.
پیشكسوت حوزه تبلیغات و مدیرعامل پیشین كانون های تبلیغاتی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینكه مشكل كانون ها زیاد است، گفت: استفاده از نظرات كارشناسان و كانون های تبلیغاتی از سوی مشاوران و صادركنندگان مجوز تبلیغاتی می تواند در ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی موثر واقع شود.
زینتی از مرحوم سعید رضی منش به عنوان بنیان گذار بیلبوردهای تبریز یاد كرد و افزود: این شهر پیشینه خوبی در تاریخ و فرهنگ ایران دارد ولی از این پیشینه، داشته ها و قابلیت های خود نتوانسته ایم به خوبی بهره برداری كنیم.
وی اظهار داشت: در تبریز یك آموزشگاه هنری وجود دارد كه 39 مدال جهانی داشته و این آموزشگاه را تنها كسانی نمی شناسند كه اهل فرهنگ هستند.
زینتی با تاكید بر لزوم استفاده از نظر طراحان گرافیك در تدوین طرح جامع تبلیغات محیطی و ضوابط طراحی و نصب تابلوها گفت: نبود همكاری بین دستگاه ها و متولیان تبلیغات محیطی موجب بروز مشكلات و ساماندهی نشدن تابلوهای تبلیغاتی در شهر می شود.
نگارش و تنظیم از: پرویز بابائی
8023/518