سنندج - ايرنا - رئيس جمعيت هلال احمر بانه گفت: امسال 500 نفر از گروه هاي هدف در اين شهرستان در دوره هاي آموزشي امداد و نجات شركت كردند و برخي از اين افراد در مواقع ضروري و بحران ها به عنوان امدادگر هلال احمر را ياري مي كنند.

آزاد فتاحي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به فعاليت 340 داوطلب در بانه اظهار داشت: داوطلبان همچنين در انجام كارهاي عام المنفعه نيز فعال هستند.
وي افزود: خانه هلال روستايي نيز در سه روستاي آرمرده، زرواو و سبدلو به صورت مشاركتي با همكاري دهياران راه اندازي شده و در حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي برنامه هايي را برگزار مي كند.
فتاحي تاكيد كرد: امدادگران جمعيت هلال احمر بانه امسال در 62 مورد حادثه جاده اي 23 آسيب ديده را به مراكز درماني انتقال داده و 80 نفر را نيز در حوادث ديگر نجات دادند.
وي يادآور شد: امسال يك اكيپ پزشكي شامل شنوايي سنج، دندانپزشك، بينايي سنج و پزشك عمومي به روستاي «بلكه» اعزام و 200 نفر را به صورت رايگان ويزيت كردند.
فتاحي با بيان اينكه در تعطيلات نوروزي در گردنه خان طرح امداد نوروزي اجرا مي شود، گفت: در پايگاه امداد و نجات مستقر در اين گردنه سه نجاتگر و يك راننده به صورت شبانه روزي مستقر هستند و در مواقع بحراني به مسافرين و در راه ماندگان كمك مي كنند.
وي اضافه كرد: در جمعيت هلال احمر شهرستان بانه 30 نجاتگر و 60 امدادگر آموزش ديده حضور دارند كه آموزش هاي عمومي و تخصصي دوره هاي پيش بيمارستاني، بازتواني، امداد جاده اي و امداد كوهستان را طي كرده اند.
فتاحي افزود: امسال در راستاي كمك به آسيب ديدگان ناشي از آتش سوزي منازل به 14 خانواده آسيب ديده كمك شد و وسايل اوليه زندگي براي آنها تهيه و در اختيارشان قرار گرفت.
رئيس جمعيت هلال احمر بانه اظهار داشت: امسال 200 مورد خدمات دارويي نيز به كاروان هاي راهيان نور در يادمان سيرانبند و ابولحسن ارائه شد همچنين دوره هاي آموزشي براي زائرين راهيان نور برگزار گرديد.
وي يادآور شد: آموزش هاي مقدماتي براي دهياران نيز در روستاها برگزار شد و بروشورهايي در زمينه آموزش اوليه امداد و نجات در ميان روستاييان توزيع شد ضمن اينكه تيم هاي امداد روستايي در همه روستاها به كمك دهياران براي مقابله با بحران هاي احتمالي تشكيل شده است.
فتاحي با بيان اينكه 150 نفر در طرح اوقات فراغت شركت كردند، تاكيد كرد: اردوهاي شهرستاني و كشوري براي جوانان امدادگر برگزار و مسابقه المپياد طرح دادرس نيز در 13 مدرسه برگزار شد.
وي مهمترين مشكل جمعيت هلال احمر را حفظ امدادگران دانست و گفت: با توجه به كمبود بودجه و نبود امكانات براي حفظ و ادامه فعاليت امدادگران با مشكل مواجه هستيم.
به گزارش ايرنا، طبق نظرسنجي هاي انجام شده 92 درصد مردم بانه حاضر به همكاري با هلال احمر هستند و 90 درصد نيز به عضويت در هلال احمر علاقه مند هستند، 82 درصد نيز از عملكرد اين نهاد رضايت داشته و 70 درصد از جمعيت شهرستان نيز با فعاليت ها و وظايف اين نهاد آشنايي دارند.
700 نفر در شاخه هاي غنچه هاي هلال، شاخه دانش اموزي و جوانان در بانه عضو هلال احمر بانه هستند.
شهرستان مرزي بانه با 158 هزار نفر جمعيت در 270 كيلومتري غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/9102