تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳

كرمانشاه - ايرنا - هويت بي نام و نشان، نبود تاريخ مصرف و پروانه تاييديه بهداشتي در محصولات لبني فله اي و سنتي، نگراني هايي براي سلامت عمومي به دنبال دارد كه خبرها گوياي تاريخ دارشدن محصولات مراكز مجاز است.

به گزارش ايرنا، در سالهاي اخير وجود برخي شايعات و يا اظهارنظرهاي غيركارشناسي از سوي برخي افراد در مورد وجود روغن پالم در فرآورده هاي لبني پاستوريزه، موجب گرايش بيشتر مردم به استفاده از لبنيات سنتي و فله اي شده است.
تمايل مردم كرمانشاه به مصرف اين محصولات محلي موجب شده تا شاهد افتتاح مغازه هاي متعدد و يا تبديل مغازه هاي قديمي به مغازه هاي بزرگ در خيابان هايي همچون برق، خيام، بهار، گلستان و غيره به شكلي نوين و مدرن باشيم.
با اين تصور كه اگر همه اين محصولات كاملا بهداشتي و سالم باشند ولي مشخص نبودن زمان مصرف موجب شك و ترديد براي حفظ سلامت عمومي شده كه خبرها از هويت دارشدن، توانمندشدن و نظارت بهتر براين اصناف خبر مي دهد.

** فروشندگان فرآورده هاي لبني سنتي توانمند مي شوند
چنانچه كارشناس بهداشت محيط مركز بهداشت شهرستان كرمانشاه در گفت و گو با ايرنا، از توانمندسازي اصناف با ارائه دوره هاي آموزشي خبر داد.
بهمن خداداديان افزود: از سوي ديگر دستورالعملي از سوي ارگان هاي مسئول براي فعاليت بيشتر بر مراكز عرضه لبنيات سنتي با ايجاد چارچوب و هدفمندشدن اين واحدها صادر شده كه اين دستورالعمل به همه ارگان هاي مربوطه ارسال خواهد شد.
وي يادآور شد، نظارت ها بر ساير مراكز مرتبط با موادغذايي و نمونه برداري از آنان همواره اعمال مي شود.

** از بيماري هاي مشترك انسان و دام غفلت نورزيم
با اين حال سرپرست شبكه دامپزشكي استان كرمانشاه در گفت و گو با ايرنا اعلام كرد: واحدهاي عرضه لبنيات سنتي، عمده ترين عامل انتقال بيماري تب مالت از فرآورده لبني به انسان هستند.
اميد حاج محمدي افزود: دامپزشكي به هيچ يك از لبنيات سنتي هاي سطح شهر مجوز نداده و از طرفي بر واحدي كه مجوز نداشته باشد، نظارتي هم نمي شود.
وي يادآور شد، مجوز اين واحدها توسط اصناف و مركز بهداشت صادر مي شود و اين ارگان ها مسئول نظارت و بازرسي بر آنها هستند.
از سوي ديگر چگونگي نظارت بر قيمت محصولات لبني سنتي سوال ديگري است كه ذهن مخاطب را درگير مي كند، اينكه با درنظرگيري نبود برچسب قيمت گذاري، چه تدبيري براي جلوگيري از كم فروشي و گرانفروشي اين محصولات اعمال مي شود.
از همين رو معاون بازرسي و نظارت اتاق اصناف كرمانشاه در گفت و گو با ايرنا، از وجود كميسيون نظارت بر قيمت ها خبر داد كه به تعيين نرخ ها مي پردازد.
رامين پهلواني افزود: اين كميسيون قيمت اتحاديه را اعلام مي كند و بنا به تورم جديد و تورم ساليانه، اتحاديه موظف است قيمت جديد را در قالب نرخنامه به توليد كننده و فروشنده تحويل دهند.

** نوشتن قيمت به صورت دستي تخلف است
وي با بيان اينكه در سطح شهر كرمانشاه 2 توليدكننده صنعتي و سنتي وجود دارد، افزود: نوشتن قيمت به صورت دستي تخلف است و حتما بايد نرخنامه اتحاديه مهر و امضا شده در هر صنف وجود داشته باشد كه اين برگه اساس كار ما خواهد بود.
پهلواني اضافه كرد: علاوه براين، قيمت تهران را از طريق سامانه اخذ مي كنيم و به بازرس ابلاغ مي كنيم تا با توجه و مقايسه نرخنامه جديد تهران و اتحاديه، استعلام گرفته مي شود.
وي افزود: اگر نرخنامه با اتحاديه يكسان نباشد گوياي تورم، گرانفروشي و يا كم فروشي است كه در صورت تكرار مجازات مختلفي همچون سه ماه لغو مجوز و يا ندادن مجوز اعمال مي شود ولي نبايد فراموش كرد كه بازار وسيع است كه اين گستردگي نظارت را با دشواري مواجه مي كند.
پهلواني افزود: با وجود نوسان در بازار، همه ارگان هاي مسئول در حال نظارت هستند و در تلاشند تا تخلفات را به حداقل ممكن برسانند.

** لبنيات مجاز محلي تاريخ دار مي شود
در پايان كارشناس مسئول بهداشت محيط مركز بهداشت استان كرمانشاه در گفت و گو با ايرنا، با بيان اينكه مراكز مجاز عرضه فرآورده هاي لبني سنتي كه داراي پروانه بهداشتي است مورد تاييد بوده و نظارت هاي مستمر بر فعاليت آنان انجام مي شود، افزود: براساس آخرين دستورالعمل وزارت بهداشت كه به واحدهاي بهداشتي ابلاغ شده تا قبل از پايان سال محصولات لبني برچسب دار مي شوند تا تاريخ توليد و انقضا بر روي اين محصولات درج شود و مسئوليت اين امر با نظارت هايي كه از طريق مركز بهداشت اعمال مي شود به واحد صنفي داده شده است.
عليرضا اجرايي در پاسخ به اين سوال كه چه عواملي موجب بالارفتن رغبت مردم به مصرف اين نوع فرآورده هاي لبني شده، گفت: بخشي از اين رغبت، به مسايل فرهنگي و ذائقه مردم باز مي گردد و از سوي ديگر برخي شايعات و تبليغات در اين امر تاثيرگذار بوده است، با اين وجود بديهي است كه نه تنها در كرمانشاه بلكه در كل كشور، نظارت هاي قابل قبولي بر مراكز مجاز عرضه اين نوع لبنيات اعمال شده و مشكل تهديد كننده سلامت مردم در مراكز تحت نظارت ديده نشده است.
اجرايي اظهار داشت: لبنيات صنفي مشابه همه مراكز عرضه و فروش مواد غذايي، به صورت ماهانه از طريق بازرسان بهداشت محيط، مورد نظارت بهداشتي قرار مي گيرند و چنانچه تخلفي در بحث بهداشت فردي و بهداشت محيط و مكان، ابزار و تجهيزات و كيفيت محصولات مشاهده شود براساس موارد قانوني با متخلفان برخورد مي شود.

** مراقب مصرف شيرخام باشيد
وي بهترين زمان مصرف اين نوع لبنيات تا قبل از اجراي اين طرح، اظهار داشت: آنچه كه در زمينه بهترين زمان مصرف شير خام در حوزه سلامت مدنظر است اين است كه شير خام در نقطه جوش نزديك به يك دقيقه حرارت ببيند و بجوشد و پس از سردشدن مصرف شود.
وي يادآور شد، باتوجه به دستورالعمل دامپزشكي بحث شيرخام مهم است كه بايد از مراكز جمع آوري مطمئن و از مكان هاي مورد تاييد، تهيه شود.

** تشكيل پرونده براي 44 واحد لبني متخلف
اجرايي اضافه كرد، از ابتداي سال جاري تاكنون 44 مورد پرونده تخلف براي واحدهاي عرضه لبنيات سنتي تشكيل شده و بيش از 10مورد تعطيلي مكان داشته ايم.
اين مسئول از رعايت نشدن بهداشت فردي، نقص در ابزار و تجهيزات و نقص در بهداشت محيط و مكان به عنوان شايع ترين تخلفات ياد كرد.
380 واحد مجاز عرضه لبنيات محلي در استان كرمانشاه وجود دارد كه از اين ميزان 220 واحد در سطح شهرستان كرمانشاه است و از طريق مركز بهداشت نظارت ها اعمال مي شود.
استان كرمانشاه با 2 ميليون نفر جمعيت داراي 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
گزارش از زهره كريم زاده
7460/8066