قم - ايرنا - رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان قم گفت: براي نخستين بار در كشور، خدمات الكترونيكي صدور شناسنامه فني و ملكي ساختمان در سازمان نظام مهندسي ساختمان استان راه اندازي شد.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي سازمان نظام مهندسي ساختمان قم، امير مقومي روز يكشنبه در گفت و گويي افزود: نظر به اهميت صدور شناسنامه فني و ملكي ساختمان در مرحله اخذ پايان كار طرح هاي ساختماني و در راستاي تكريم مراجعين، تسهيل در روند صدور شناسنامه فني و ملكي، جلوگيري از خدشه دارشدن اطلاعات تكميل شده توسط مهندسان در دفترچه اطلاعات ساختمان و انتقال اين اطلاعات پس از كنترل و بررسي به صورت مستقيم در شناسنامه فني و ملكي ساختمان؛ اين فرآيند به صورت الكترونيكي طراحي، اجرا و آماده بهره برداري مي باشد.
وي ادامه داد: فرآيند تكميل الكترونيكي صدور شناسنامه فني و ملكي ساختمان، براي نخستين بار است كه در بين سازمان نظام مهندسي ساختمان استان هاي كشور، در استان قم اجرايي شده و اين امر گامي موثر در راستاي حفظ حقوق بهره بردار است.
مقومي بيان داشت: در اين راستا جلسه هاي متعددي در كارگروه خدمات الكترونيك سازمان نظام مهندسي ساختمان استان قم با حضور واحدهاي مختلف برگزار و نظرات مشورتي گروه هاي تخصصي رشته هاي مختلف نيز اخذ شده است.
وي با بيان اينكه اين سامانه مرحله آزمايشي خود را نيز با موفقيت پشت سر گذاشته است، افزود: برخي از مهندسان در رشته هاي مختلف به صورت آزمايشي مبادرت به تكميل آن نموده اند كه پس از رفع برخي از اشكالات جزيي همزمان با ولادت امام حسن عسكري(ع) از روز يكشنبه 25 آذر ماه 97 اجرايي مي شود.
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان قم عنوان كرد: براي طرح هاي ثبت شده در قبل از سال 97 در زمان مراجعه مالك و درخواست صدور شناسنامه فني ملكي ساختمان، با دريافت مدارك مورد نياز پرونده شناسنامه فني و ملكي طرح در كارتابل مهندسان مجري و ناظر ايجاد خواهد شد تا دفترچه اطلاعات ساختماني به صورت الكترونيكي تكميل شود.
مقومي اضافه كرد: از تاريخ 25 آذر ماه 97 و در زمان مراجعه مالك، در صورتي شناسنامه به صورت فيزيكي تكميل مي شود كه چك ليست ها به طور كامل و همراه با گزارش سه برگي با عنوان «فرم آخرين گزارش مرحله اي» از طريق سازمان به ايشان تحويل شده باشد، در غير اين صورت مدارك ايشان ناقص تلقي مي شود و بايد جهت اخذ راهنمايي لازم براي تكميل دفترچه اطلاعات به صورت الكترونيكي به سازمان ارجاع داده شود.
وي گفت: طرح هايي كه سال 97 در سازمان ثبت مي شود در زمان معرفي ناظران به مالك، همزمان پرونده الكترونيكي تكميل شناسنامه فني و ملكي ساختمان نيز در كارتابل مجريان و ناظران ايجاد مي شود كه ايشان نيز مي توانند در مدت زمان اجراي طرح دفترچه اطلاعات ساختماني طرح را تكميل كنند.
مقومي در خصوص اهميت شناسنامه فني و ملكي ساختمان بيان داشت: اين شناسنامه سندي است كه حاوي اطلاعات فني و ملكي ساختمان بوده و توسط سازمان نظام مهندسي ساختمان صادر مي شود و در تمامي نقل و انتقالات ساختماني تحويل خريداران شده تا از مشخصات ساختماني كه خريداري مي كنند مطلع شوند.
وي با بيان اينكه در اين شناسنامه چگونگي رعايت مقررات ملي ساختمان و ضوابط شهرسازي و نيز ضوابط كيفيت فني ساختمان قيد مي شود، افزود: مالكان در حين اجراي ساخت و ساز بايد دقت داشته باشند تا اصولي كه در قانون به آن اشاره شده به نحو احسن طبق آيين نامه هاي موجود رعايت كنند و در تمامي مراحل ساخت و ساز با مهندسان ناظر هماهنگ بوده و از لحاظ كيفيت و مطلوب بودن اجرا و مصالح ساختماني مورد استفاده از ناظران مربوط، تاييديه كسب كنند تا در زمان اخذ شناسنامه فني و ملكي نتيجه مطلوبي از ساختمان خود داشته باشند.
1175 /