جیرفت – ایرنا - مدتهاست كه یك بیماری نامرئی زیر پوست شهر جولان می دهد و برخی از افراد جامعه به این بیماری مبتلا هستند ولی به علت طرد شدن، بیشتر افراد مبتلا به این بیماری از انجام آزمایش خودداری می كنند در حالی كه مبتلایان به ایدز می توانند به صورت محرمانه و رایگان درمان شوند.

به گزارش ایرنا، قریب به اتفاق پزشكان عنوان كرده اند كه آزمایش ایدز در شرایط فعلی كشور، مهمتر از درمان بوده و تعداد زیادی از افراد مبتلا به این بیماری هنوز از بیماری خود اطلاع ندارند و این مساله به عنوان یك معضل در جامعه به شمار می رود.
اچ آی وی (HIV) یا همان ایدز یك بیماری عفونی است كه بسیاری از مردم از آن به حدی می ترسند كه حتی شهامت دادن آزمایش را نیز ندارند، اكثر مبتلایان به این بیماری عفونی از طریق تزریق مشترك، آلوده شده اند و تصور خیلی از مردم بر این است كه این بیماری قابل كنترل و درمان نیست .
براساس اظهارات كارشناسان دانشگاه علوم پزشكی، تمامی مراحل درمان این بیماری در شهرستان جیرفت رایگان انجام می شود و فرد آلوده در صورت مصرف صحیح داروها می تواند به راحتی ازدواج كرده و حتی صاحب فرزند شود و كسی را نیز مبتلا نكند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی جیرفت نیز با هدف اطلاع رسانی و كمك به مقوله فرهنگ سازی در خصوص كنترل این بیماری، میزگردی تخصصی با حضور نادر پور جمالی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی جیرفت، محمد سالاری پزشك عمومی، نجمه سالار كریمی دكتری روانشناسی و میثم سالاری نژاد كارشناس برنامه مراقبت بیماری HIV دانشگاه علوم پزشكی جیرفت برگزار كرد .
** 60 مركز آزمایش HIV در جنوب كرمان فعال است
كارشناس برنامه مراقبت بیماری HIV دانشگاه علوم پزشكی جیرفت گفت: ایدز یك بیماری عفونی مزمن بوده و راه های انتقال این بیماری نیز مشخص شده است.
میثم سالاری افزود: انتقال این بیماری از سه راه عمده تماس جنسی محافظت نشده، انتقال از راه خون و ترشحات آلوده به خون فرد مبتلا و انتقال از مادر به جنین است.
وی با بیان اینكه خدمات زیادی به بیماران مبتلا به ایدز در جنوب كرمان ارائه می شود، اظهار داشت: از ابتدای تاسیس مراكز بهداشتی و درمانی در این منطقه تا سال 96 تعداد19 مركز آزمایش HIV را در سطح منطقه انجام می دادند اما امسال این تعداد را به 60 مركز رساندیم تا همه مردم هفت شهرستان جنوبی استان كرمان به راحتی به این مراكز دسترسی داشته باشند و بتوانند آزمایش دهند.
این كارشناس بیان كرد: در زمینه درمان نیز یك مركز مشاوره امور رفتاری در جیرفت فعال شده است كه درمان مبتلایان هفت شهرستان در این مركز توسط پزشكان دوره دیده انجام می شود و تمام آزمایش ها توسط پروتكل كشوری انجام می گیرد.
سالاری ادامه داد: مركز مشاوره رفتاری دانشگاه علوم پزشكی جیرفت، خدمات مشاوره و درمان بیماری ایدز را به شكل محرمانه و رایگان در اختیار بیماران قرار می دهد لذا مبتلایان می توانند برای دریافت خدمات مشاوره، مراقبت و درمان با داروی رایگان به خیابان شفای جیرفت، مركز جامع سلامت شماره یك شهری، مركز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه كرده و یا با شماره تلفن 03443310653 تماس بگیرند.
وی با یادآوری اینكه درمان ایدز محرمانه و رایگان است، اظهار داشت: با گرفتن آزمایش رایگان در خدمت مردم هستیم و فعالیت های آموزشی را نیز با همكاری بهزیستی و آموزش و پرورش انجام می دهیم.
كارشناس مراقبت از اچ آی وی به بیمار یابی های فعال ایدز اشاره كرد و گفت: تیم های جستجوگر، گروه هایی كه ممكن است مبتلا شده باشند، را شناسایی می كنند كه در این بین می توان به كسانی كه سابقه زندان و یا خالكوبی های غیربهداشتی دارند، اشاره كرد.
سالاری نژاد بیان كرد: طبق آمار وزارتخانه بهداشت، هنوز نخستین راه انتقال این بیماری در ایران به صورت تجمعی از طریق تزریق های مشترك است ولی در سال 96 و در نیمه نخست امسال تماس جنسی، اولین راه انتقال این بیماری شناخته شده و رتبه سوم از طریق انتقال مادر به كودك است.
وی تصریح كرد: غربالگری مادران باردار نیز در دستور كار دانشگاه علوم پزشكی جیرفت بوده و از سال 96 همزمان با تمام كشور، ابتدا طرح غربالگری مادران باردار حاشیه شهر را شناسایی كردیم و همه این مادران را از طریق مراكز درمان مورد آزمایش غربالگری قرار دادیم اما در سال 97 این طرح را به تمامی مادران باردار تعمیم دادیم و اكنون آزمایش رایگان HIV را برای همه مادران باردار تحت پوشش دانشگاه انجام می دهیم.
این كارشناس اظهار داشت: خوشبختانه تاكنون هیچ مادری در جنوب كرمان مبتلا به ویروسHIV نبوده و اگر كسی هم به این ویروس آلوده باشد بهترین زمان شناسایی همان سه ماهه نخست است كه در صورت شناسایی تمام مراقبت ها و درمان را برعهده خواهد گرفت و تمامی هماهنگی ها انجام خواهد شد تا مادر سزارین شود زیرا این ویروس می تواند در زمان زایمان و زمان شیردهی نیز به جنین منتقل شود.
وی ادامه داد: پس از زایمان در زمان شیردهی، شیرخشك رایگان در اختیار نوزاد قرار می گیرد، بیمارستان كاشانی جیرفت به عنوان بیمارستان مرجع، شیرخشك را از وزارت بهداشت دریافت كرده تا در صورت مراجعه مادران مبتلا به HIV از نوزاد مراقبت شود، البته نوزاد تا زمان پایان دوران شیرخوارگی می تواند شیر رایگان دریافت كند و پس از شش ماهگی هم غذای كمكی به نوزادان مادران مبتلا تعلق می گیرد.
** از ایدز نترسید، این بیماری قابل كنترل است
دكترای روانشناسی هم گفت: در مراكز مشاوره، روانشناس هایی حضور دارند كه دوره های اصول مشاوره مبتنی بر علوم روانشناسی ایدز را در وزارتخانه گذرانده اند و افرادی كه از نظر روانی نیازمند مشاوره باشند توسط كارشناسان، خدمت دریافت می كنند.
نجمه سالاركریمی افزود: كسانی كه نیازمند مشاوره بیشتری باشند به یك پزشك روانشناس ارجاع داده می شوند .
وی بیان كرد: داروهایی كه در كشور برای HIV وجود دارد می تواند به راحتی این بیماری را كنترل كند و افراد نباید از ایدز بترسند، این داروها اگر به صورت مستمر و صحیح مصرف شود بیمار تا آخر عمرش می تواند بدون اینكه برای كسی دردسر ایجاد كند به راحتی زندگی كند، حتی به راحتی ازدواج كرده و بچه دار شود زیرا داروها سطح ویروس خون بیمار را به حدی پایین می آورد كه نه برای خود بیمار عارضه ای ایجاد می شود نه می تواند به شخصی كه با او در تماس جنسی است، آسیب برساند و بیماری را منتقل كند.
دكترای عمومی هم گفت: بسیاری از جوانان فكر می‌كنند، امكان انتقال ویروس از طریق رابطه جنسی نامتعارف وجود ندارد، در صورتی كه این نگرش بسیار غلط است و امكان انتقال ایدز از طریق همه روش‌های ارتباط جنسی وجود دارد و فقط درجات ریسك در رابطه با هر روش متفاوت است اما در هیچ یك صفر نبوده و تنها راه پیشگیری، استفاده از كاندوم سالم است.
محمد سالاری به استفاده از سرنگ مشترك در میان معتادان تزریقی و فرآورده‌های خونی اشاره كرد و گفت: در این زمینه آمارهای وحشتناكی داریم و هم‌ اكنون كاهش سن ارتباط جنسی به 14 ـ 12 سالگی برابر با سن اعتیاد عامل اول ابتلا است.
وی تصریح كرد: خویشتن‌داری در میان مجردها، پرهیز از روابط جنسی پرخطر (بدون كاندوم)، پایبندی اخلاقی در میان متأهلان و ممانعت در مصرف سرنگ مشترك حرف اول را در پیشگیری می‌زند و درباره راه سوم انتقال كه تزریق فرآورده‌های خونی است، با تلاش سازمان انتقال خون با اطمینان می‌گوییم كه محصولات این سازمان، كاملا سالم و امن است و بیماری‌های هپاتیت و ایدز از این طریق قابل انتقال نیست.
پزشك عمومی به راه انتقال ویروس از مادر به جنین هم اشاره و تصریح كرد: بسیاری از خانم‌ها ممكن است از ابتلای خود به ویروس HIV مطلع نباشند و به آنها توصیه می‌كنیم قبل از اقدام به بارداری تست تشخیصی بدهند. فایده‌اش این است كه اگر خانمی به صورت اتفاقی مبتلا به این ویروس بود، با مصرف داروی ضد HIV، مانع انتقال بیماری به فرزندش می‌شود.
بیماری ایدز به سندرم نقص ایمنی اكتسابی نیز معروف است و اولین كار این ویروس به محض ورود به بدن، حمله به لنفوسیت‌ها (نوعی از گلبول‌های سفید خون) و به تبع آن كاهش ایمنی بدن است.
** هشت هزار تست اچ آی وی در جنوب كرمان انجام شد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی جیرفت هم در این میزگرد گفت: از ابتدای سال جاری تا كنون هشت هزار تست اچ آی وی در هفت شهرستان جنوبی استان كرمان انجام شده است.
نادر پورجمالی افزود: این آزمایش ها با هدف شناسایی بیماران مبتلا به ایدز در حوزه دانشگاه علوم پزشكی انجام شده كه از این تعداد سه هزار و 500 زن باردار تست گرفته شده است.
وی ادامه داد: تنها در هفته ایدز یك هزار و 330 تست اچ آی وی در جنوب كرمان انجام شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همچنین به برگزاری همایش هفته ایدز در شهرستان عنبرآباد اشاره كرد و گفت: افزون بر هشت هزار بروشور، پمفلت، تراكت و پوستر جهت فرهنگ سازی، چاپ و توزیع شد.
وی به اقدامات انجام شده دانشگاه علوم پزشكی جیرفت در زمینه پیشگیری و كنترل بیماری ایدز در مدارس اشاره و تصریح كرد: هماهنگی و همكاری با آموزش و پرورش منطقه در اجرای ویژه برنامه روز جهانی ایدز در مدارس شامل زنگ هشدار، ارائه آموزش ها توسط كارشناسان در خصوص اهمیت موضوع اچ ‌آی‌ وی، ارائه اطلاعات بهداشتی برای دانش آموزان، پخش فیلم و توزیع مواد آموزشی از جمله اقدامات این هفته در مدارس بود.
پور جمالی ادامه داد: برگزاری مسابقات ورزشی، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی دانش آموزان و همچنین اختصاص موضوعات انشای مدارس به موضوع ایدز و راه های پیشگیری از گسترش این بیماری از جمله اقدامات كارشناسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی جیرفت است.
پور جمالی به برپایی پایگاه‌های ثابت و سیار اطلاع رسانی ایدز و رفتارهای مخاطره آمیز و همچنین ایجاد پایگاه های مشابه در هفت شهرستان جنوب كرمان با هدف ارتقای سطح اطلاعات مردم در زمینه بیماری ایدز اشاره كرد و گفت: به مناسبت هفته ایدز در هر شهرستان جنوب كرمان یك پایگاه فعالیت داشت كه علاوه بر ارائه مشاوره به مراجعه كنندگان در صورت تمایل، تست ایدز نیز گرفته شد.
وی اظهار داشت: آموزش و اطلاع رسانی در زمینه ویروس اچ ‌آی‌ وی یكی از استراتژی‌های برنامه كشوری پیشگیری از این بیماری در كشور بوده و تعیین یك مقطع زمانی خاص در سال برای برجسته سازی و حساس كردن سیاستگزاران و افراد جامعه به موضوع ایدز و همراه كردن همه ضروری است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی ادامه داد: در كشور ایران نیز این مقطع زمانی خاص همزمان با سایر كشورهای جهان در نظر گرفته شده و به عنوان روز جهانی ایدز در تقویم رسمی كشور گنجانده شده است.
هم اینك مشخص شد كه سكوت چند ساله برای اطلاع رسانی در این زمینه به بهانه های مختلف، موجب افزایش شمار مبتلایان به ویروس اچ.آی.وی شده و به صدا درآمدن دیر هنگام زنگ خطر این بیماری، سال ها انجام آزمایش اچ.آ.وی برای پایان دادن به اپیدمی ایدز را به تاخیر انداخته است.
از طرفی با توجه به كاهش سن اعتیاد و شروع رابطه جنسی در میان برخی جوانان باید راهكارهای كنترل و پیشگیری از آلوده شدن به این ویروس به صورت فرهنگ در مردم نهادینه شود.
بسیاری بر این باورند كه اگر با یك فرد مبتلا به ایدز روبوسی كنند، كنار او بنشینند یا از وسایل مشتركی همچون حوله، رختخواب، ظرف یا استخر به صورت همزمان استفاده كنند، در معرض ریسك قرار می‌گیرند در صورتی كه متخصصان تأكید كرده‌اند، این باورها غلط است و نه ‌تنها راه‌های انتقال ایدز مشخص شده بلكه راهكارهای پیشگیری از آن نیز معلوم است و تنها باید به آن راهكارها توجه كرد.
7450/7429/ 5054