ایرنا-تهران- شهریورماه امسال «رضوان حكیم زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، از طرح حذف مشق شب برای دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی خبر داد. آنطور كه وزارت آموزش و پرورش خبر داده، هدف از چنین طرحی، جایگزینی مهارت‌آموزی به جای رونویسی است.

به گزارش گروه نشریات خبری، با بازگشایی مدارس و در پی اجرایی شدن طرح حذف مشق شب، تبدیل به یك مناقشه جدی میان آموزش و پرورش و ناشران كتاب‌های كمك آموزشی و كنكور شده است.
«رضوان حكیم زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: به هیچ عنوان حذف مشق شب نداشتیم بلكه مشق های مهارت محور در پایه اول تا سوم ابتدایی جایگزین مشق های رونویسی شد.
«ابوالفضل جوكار» مدیر نشرگاج هم در این مورد می‌گوید: معتقدم دانش‌آموز بدون مشق شب دچار آسیب می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش نیز نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما نوشت و از او خواست تبلیغات غیرقانونی مؤسسات كنكور و كمك آموزشی را از این رسانه متوقف كند. سید محمد بطحایی به عبدالعلی علی عسگری نوشت كه طبق قانون، تبلیغات مؤسسات غیردولتی كه محصولات آموزشی ارائه می كنند باید بعد از تأیید كارشناسان وزارت آموزش و پرورش صورت گیرد
بعد از این تصمیم آموزش و پرورش « انجمن فرهنگی ناشران آموزشی كشور» با برخی از مراجع و علما در قم دیدار كردند. بعد از این دیدارها آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید شیعه در قم، حذف مشق شب برای دانش‌آموزان را برخلاف سنت و قرآن كریم می‌دانند.
بررسی امروز 25 آذر ماه حاكی از آن است كه روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا این طرح آموزش و پرورش را از نظر علمی درست و دقیق ارزیابی می كنند و جنجال آفرینی ناشران كتاب های كمك آموزشی و كنكور را به ضررهای میلیاردی آن ها با اجرای طرح حذف مشق شب مرتبط می دانند.
رسانه های اصلاح طللب
.............................
** دیدار ناشران آموزشی كشور با برخی از علما
تارنمای عصر ایران طی یادداشتی با عنوان «كاسبان كنكور و دروغ هایی كه از تهران به قم بردند» به لزوم اصلاح نظام آموزش ایران اشاره كرد و نوشت: طی سال های اخیر، مؤسسات تست و كنكور و كمك آموزشی با بمباران بی وقفه تبلیغاتی در صدا و سیما و حتی ساخت برنامه های مشترك با برخی تهیه كنندگان این سازمان، هزینه های میلیاردی پرداخت كرده و سودهای نجومی برده اند. ایجاد نیاز كاذب به كتاب‌های به اصطلاح كمك آموزشی و سپس تجارت با نیاز ایجاد شده، كاروِیژه بسیاری از این موسسات است. برخی از آنها حتی توانسته اند در مدارس - به ویژه مدارس غیر دولتی - نفوذ كنند و امروزه، بسیاری از مدارس، خانواده‌ها را ملزم به خرید كتاب های مؤسسات خاص یا شركت در آزمون های آنان می‌كنند!

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی می نویسد: اظهارنظرها در رابطه با حذف مشق شب از تكالیف دانش آموزان پایه ی ابتدایی با واكنش بسیاری از رسانه ها و نیز كاربران شبكه های اجتماعی روبه رو شد. این خبر وقتی داغ شد كه برخی از رسانه ها گفتند كه در دیدار انجمن فرهنگی ناشران آموزشی كشور با برخی از علما این نقد صورت گرفته است.

**آیا تعاملی بین آموزش و پرورش و ناشران آموزشی وجود دارد؟
روزنامه اعتماد در مطلبی به نقل از موسس انتشارات گاج می نویسد: 'من 10 وزیر آموزش و پرورش در این سال ها دیده ام' این حرف ابوالفضل جوكار موسس انتشارات گاج خلاصه ای از حقیقت نظام آموزش و پرورش كشور است. او و بسیاری از مدیران موسسه های كنكور و كتاب های كمك آموزشی آمد و رفت مدیران زیادی را دیده اند وزیران آموزش و پرورش می آیند و می روند اما موسسه ها در جای خود باقی می مانند، قوی تر و گسترده تر می شوند. آموزش و پرورش چه قدرتی در برابر موسسه های كنكور و چاپ كتاب های آموزشی دارند؟ موسسه های آموزشی چه حرف هایی دارند كه فكر می كنند آموزش و پرورش باید بشنوند؟
رضوان حكیم زاده معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش می گوید: این موسسه های آموزشی هستند كه باید حرف آموزش و پرورش را بشنوند.

** نحوه اجرای طرح حذف مشق شب
به گزارش آفتاب یزد، «مجید حسینی» استادیار دانشگاه تهران و از منتقدین سیستم آموزشی كشور می گوید: این مصوبه در ایران ناعادلانه اجرا شده است، طبق دستورالعمل آموزش و پرورش مصوبه حذف مشق شب مربوط به كلاس های زیر 18 نفر است. در حالی كه معمولا كلاس های غیرانتفاعی و شمال شهر نشین ها كلاس های كم جمعیت هستند و در شهرهایی مانند زاهدان همه كلاس ها بالای 50 نفر هستند چون كلاس ها اصلاح نشده است و به طور كلی غالب كلاس های كشور هم بالای 18 نفر است.
حسینی با اشاره به اینكه اصل كار درست اما اجرای آن ناعادلانه است افزود: مصوبه مشق شب مصوبه حذف تكالیف خانه نیست، مصوبه تبدیل تكالیف خانه به تمرین خلاق و بازی است.

روزنامه اعتماد طی یادداشتی به قلم 'رضا طلابیگی' مدرس برنامه ریزی آموزشی می نویسد: تصمیم وزیر آموزش و پرورش برای حذف مشق شب به معنای سنتی آن، از نظر علمی درست و دقیق بود، اما متاسفانه این تصمیم درست به شیوه مناسبی اجرایی نشد، متاسفانه یكی از اتفاقات غلط این بوده كه طی سال های اخیر شیوه حافظه محورآموزشی موجب شده استفاده از كتاب های كمك آموزشی در مدارس ترویج شود. برخی مدارس غیردولتی خصوصا در این زمینه پیش قدم شده اند.

**واكنش عضو جامعه روحانیت مبارز به سخنان آیت الله سبحانی
در مطلب دیگری از روزنامه اعتماد در این باره می خوانیم: 'در قرآن جز نماز مغرب و عشا، هیچ تكلیف شبانه دیگری نداریم. نماز شب هم كه واجب نیست و هركسی بخواند خوش به حال او.' حجت الاسلام محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز یكی از كسانی بود كه به گفته آیت الله سبحانی كه حذف تكالیف دانش آموزان را 'برخلاف قرآن، حدیث و سیره علما و بزرگان ' دانسته بود، واكنش نشان داد
رهبر در گفت و گو با پایگاه خبری انتخاب گفت: 'شاید كارشناسان آموزشی بخواهند نوع دیگری بحث كنند اما برای اثبات لزوم تكلیف شبانه، نمی شود به قرآن استناد كرد.'

خبرگزاری ایسنا با اشاره به توئیت «فاطمه سعیدی» می نویسد: عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه با حذف مشق شب، تجارت چند ده میلیارد تومانی برخی موسسات و صداوسیما از بین می‌رود، در توصیه‌ای به وزیر آموزش و پرورش گفت كه با دیدار با مراجع آن‌ها را نسبت به درستی تصمیم خود توجیه كند.

رسانه های اصولگرا
............................
**برداشت اشتباه درباره حذف مشق
به گزارش تسنیم، رضوان حكیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر دانش‌آموزی اظهار داشت: طرح تكالیف مهارت‌محور بستر مناسبی برای پرورش خلاقیت و پژوهش در دوره ابتدایی است.
حذف تكلیف شب ابهام و اشتباه است و موضوعی به نام حذف مشق شب نداریم بلكه تكالیف مهارت‌محور در مدارسی كه شرایط لازم را دارند جایگزین مشق شب سنتی شده است.
وی افزود: سال‌هاست بچه‌ها رونویسی می‌كنند اما مهارت نوشتن را یاد نگرفته‌اند و حتی تعدادی از دانشجویان برای‌شان نوشتن احساسات و تفكرات‌شان دشوار است. حكیم‌زاده گفت: در تكالیف مهارتی می‌خواهیم از رونویسی تكراری و غیرهدفمند به سمت تكالیف مهارتی برویم.

**مخالفت سازمان پژوهش آموزش‌و‌پرورش با كتاب های كمك درسی
فارس نوشت: 'حیدر تورانی' سرپرست سازمان پژوهش آموزش‌و‌پرورش می گوید كه استفاده از كتب كمك آموزشی را ممنوع كردیم و حتی امسال در جشنواره كتاب رشد كتب كمك درسی در ابتدایی را داوری نكردیم و اصلا به جشنواره راه ندادیم.
وی در واكنش به اظهارات اخیر یكی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینكه مولفان كتب درسی در تالیف كتب آموزشی دست دارند، آن هم با این استناد كه وقتی یك كتب درسی هنوز بیرون نیامده كمك آموزشی‌هایش در بازار موجود است، گفت: اصلا چیزی به اسم دفتر كمك درسی نداریم، ما دفتر انتشارات و تكنولوژی آموزشی داریم و هیچكدام از مولفان حق این كار را ندارند كه هم زمان هم كتاب درسی و هم كتب آموزشی تالیف كنند، زیرا ما این را ممنوع كرده‌ایم، اما نمی‌توانیم جلوی اقدامات افرادِ اهل اندیشه و قلم را در ساعات غیراداری‌ و بیرون از محل كار بگیریم.

**تحمیل كتاب های كمك آموزشی به دانش آموزان
خبرگزاری تسنیم در این باره می نویسد: رضوان حكیم زاده در پاسخ به این پرسش كه آیا موسسات خصوصی از مشق شب دانش‌آموزان نیز درآمدی داشتند كه هم اكنون با حذف مشق شب احساس زیان اقتصادی می‌كنند‌، بیان كرد: بله، یكی از مواردی كه باعث می‌شد این كتابها در دوره ابتدایی مورد استفاده قرار بگیرد مشق شب بود. چون در دوره ابتدایی دانش‌آموزان درگیر كنكور نیستند، اما یكی از بسترهای اصلی استفاده از كتاب‌های كمك آموزشی مشق شب بود به این شكل كه به بچه‌ها می‌گفتند هرشب چند صفحه از این كتاب‌ها را حل كنند و خانواده‌ها ملزم به تهیه كتاب‌های خاص بودند. هم اكنون با تغییر رویكرد در مشق شب و تأكید بر خلاقیت و مهارت آموزی دانش‌آموزان این بستر از بین رفته است.

**دیدار ناشران با مراجع تقلید در قم
«مافیای مشقی» عنوان یادداشتی در تارنمای مشرق نیوز است: ماجرای بحث برانگیز حذف مشق شب چیست؟چندی پیش تعدادی از ناشران آموزشی ، به دیدار برخی از مراجع تقلید قم رفتندوپس از این دیدار بودكه برخی مراجع علیه حذف مشق شب دانش آموزان مواضع تندی گرفته وحتی از ناسازگاری حذف مشق شب با قرآن و سنت گفتند.
پس از این مواضع بود كه موضوع دیدار ناشران آموزشی با مراجع به صدر اخبار آمد و برخی از شیطنت بعضی از مدیران نشرهای كمك آموزشی گفتند كه برای گرم نگه داشتن بازار كتب كمك آموزشی، به مراجع گزارش غلط داده‌اند. به‌ عبارتی‌، مسئله همان موضوع كهنه «مافیای كنكور»است.

**سیاسی كردن موضوع مشق شب از سوی مافیای كنكور
صراط نیوز می نویسد: «محمدمهدی زاهدی» عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره حواشی ایجاد شده در خصوص حذف مشق مدارس، گفت: حذف یا وجود مشق شب در مدارس موضوعی كارشناسی است كه كارشناسان باید در این خصوص اظهارنظر كنند و این موضوع به هیچ عنوان نباید سیاسی شود.
مافیای كتب كمك آموزشی و كنكور سعی دارند با سیاسی و رسانه‌ای كردن موضوع مشق شب مدارس از این موضوع سوء استفاده كنند
وی تصریح كرد: این مقاومت‌‎ها به علت درآمد چند ده هزار میلیاردتومانی مافیای كنكور و كتب كمك آموزشی است.

**اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره مشق شب
به گزارش خبرگزاری فارس، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش حاشیه مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اظهار كرد: همانطور كه پیش از این گفته شده است ما در زمینه تكلیف منزل و مشق شب، یك تغییر رویكرد داریم.
وی ادامه داد: البته هنوز كاملاً اتفاق نیفتاده است چون شرایطی را لازم دارد؛ برنامه‌ای كه در دست اجرا داریم این است كه آن بخشی از تكالیفی كه در مدرسه امكان انجام دارد، تحت نظارت معلم صورت گیرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: چیزی به نام حذف تكالیف در منزل موضوعیت نداشته و بحث ماهیت تغییر تكلیف بوده است و خانواده بخشی از زحمت را به عهده دارد و تكالیف ناظر بر توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی است.

**تاثیر«مشق شب» بر یادگیری دانش‌آموز
خبرگزاری ایسنا به نقل از «احمد عابدی سروستانی» استاد دانشگاه می نویسد: اگرچه برخی افراد به دلیل استعداد خدادادی در هنگام آموزش، مطالب را یاد می‌گیرند و ممكن است نیازی به تمرین یا مشق نداشته باشند، اما غالب افراد برای یادگیری نیازمند تمرین و تكرار هستند.
این استاد دانشگاه تاكید كرد: بهتر است به جای تمرین یا مشق از واژه «تجربه یادگیری» استفاده كنیم. تجربه یادگیری هرگونه فعالیتی اعم از خواندن، نوشتن، حل كردن، حفظ كردن، آزمایش كردن، انجام دادن، خلاصه كردن، امتحان دادن، فكر كردن، نقد كردن، تحلیل كردن و غیره است كه فرد برای رسیدن به اهداف آموزشی انجام می دهد.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9054**1732