نوشهر- ايرنا - رامسر جزو يكي از شهرستان هاي گردشگرپذير غرب مازندران است كه بيشترين چشمه هاي آب گرم معدني را دارد ولي اغلب اين چشمه ها به روش سنتي، با كمترين امكانات و حتي به شيوه غيربهداشتي اداره مي شود.

به گزارش ايرنا، چشمه‌هاي آب گرم به عنوان يكي از ظرفيت‌هاي بزرگ گردشگري طبيعي در همه كشور ها با اقبال گردشگران روبرو است و بنا به تاكيد كارشناسان و صاحب نظران در صورتي كه از اين ظرفيت در رامسر به درستي و هدفمند استفاده شود، مي تواند فرصتي براي جذب گردشگران، درآمد زايي و رونق اقتصادي اين منطقه فراهم كند.
بويژه اينكه رامسر زمينه هاي فراون ديگر گردشگري چون دريا ، جنگل و محيط مناسب طبيعي را بوفور دارد و در هم اميزي ان با چشمه هاي ابگرم در واقع يك بسته كامل گردشگري است كه در كمتر جا در كشور و منطقه به اين شكل وجود دارد.
بيشترين چشمه هاي آب گرم كه حدود 20 رشته است در پيرامون هتل ها و كاخ رامسر از دل زمين مي جوشد و پس از كانال كشي و شبكه گذاري براي استفاده مراكز آب گرم اين شهر كه اغلب به شيوه سنتي و غيربهداشتي مديريت مي شود، قرار مي گيرد.
هر چند فعاليت مراكز آب گرم اين شهر به پيش از انقلاب اسلامي باز مي گردد اما هم اكنون در ضلع جنوبي هتل پارسيان شامل 24 وان خصوصي جداگانه براي آقايان و بانوان، يك استخر خصوصي، خزينه عمومي مشترك براي استفاده آقايان و بانوان در 2 شيفت كاري، پاركينگ، فروشگاه غذايي و سه باب آلاچيق است كه آب آن از 20 رشته چشمه كه به چشمه هاي گوگردي گازدار معروف است، تامين مي شود.
آمارهاي رسمي نشان مي دهد در نيمه نخست هرسال روزانه به طور ميانگين 800 نفر و در ديگر فصول روزانه به طورميانگين دستكم 400 نفر كه اغلب آن ها گردشگران داخلي و حتي خارجي هستند از اين مجموعه آب گرم استفاده مي كنند.
ميزان دماي آب گرم اين شهر حدود 42 درجه سانتيگراد اعلام شده كه از دل كوههاي البرز سرچشمه مي گيرد و پس از جريان به قسمت هاي پائين دست منطقه ييلاقي 'اربكه ' از زمين خارج مي شود به نحوي كه با گذر در معابر درون شهري پيرامون هتل هاي رامسر اين آب جاري شده و براي هر رهگذركاملا بوي اين آب كه بوي باروت مي دهد قابل استشمام است.
بنا به گفته برخي از پيشينيان، پزشكان و متخصصان طب سنتي مجموعه آب گرم رامسر داراي خواص طبي و درماني متفاوت شامل حرارت درماني، آب درماني، روان درماني، تسكين دهنده دردهاي ناشي از شكستگي هاي مزمن است و برخي از بيماري هاي پوستي و نيز دردهاي عضلاني را تسكين مي دهد.
يكي از مسافران مراجعه كننده به مركز آب گرم معدني رامسر كه خود را اهل شهرستان 'كلاچاي ' استان گيلان معرفي كرد در اين باره گفت: با توجه به خواصي كه آب معدني اين منطقه دارد هفته اي يكبار به همراه همسرم در اين مركز استحمام مي كنيم ولي از لحاظ كيفيت خدمات در بخش هاي مختلف بويژه بهداشتي تحت هيچ شرائطي رضايت بخش نيست.
نريمان اميدي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: معمولا افرادي كه از بخش عمومي اين آب گرم استفاده مي كنند پيش از وارد شدن به خزينه بايد دوش بگيرند تا تميز شوند ولي در اين مجموعه چنين توصيه اي نمي شود و هرفردي با هر پوششي وارد آب مي شود.
اين مسافر گفت: مورد ديگر آنكه بايد محيط ديوار و كف خزينه سراميك كاري شود تا بتوان به آساني با مواد شوينده شستشو و پاكيزه شود اما محيط آب گرم اين گونه نيست حتي هنگام شنا خزه نيز ديده مي شود و احتمال آنكه افراد به بيماري هاي پوستي مبتلا شوند،دور از انتظار نيست.
اميدي ،به ترك خوردگي سقف و ديواره هاي بناي آب گرم عمومي اين شهراشاره و ابراز نگراني كرد ممكن است با هر پس لرزه اي سقف بناي فرسوده و قديمي فرو ريزد و سلامت عده اي به خطر بيفتد.
وي نبود فيلتر براي پيشگيري از املاح در مسير ورودي آب به داخل خزينه ، كمبود دمپايي، نداشتن كمد لباس، خرابي برخي از دوش ها و افت فشار آب را ديگر نارسائي ها و موارد غيربهداشتي اين مجموعه آب گرم معرفي كرد.
روح الله شاهقلي پور مسافر ديگر از شهرستان نوشهر نيز گفت: اغلب افرادي كه از اين مجموعه استفاده مي كنند نگران لباس و اشياي قيمتي خود هستند چرا كه دغدغه دارند مبادا مورد دستبرد قرار گيرد.
وي افزود: بابت استحمام در بخش عمومي آب گرم از هر نفر حدود چهار هزار تومان و در بخش خصوصي شش هزار تومان پرداخت مي شود ولي وقتي امكانات ضعيف و نيز فضاي محيط اين مركز غيربهداشتي باشد اغلب مراجعه كنندگان رضايت ندارند.
وي گفت: بابت توقف هرخودرو حدود سه هزار و 500 تومان از مسافران دريافت مي كنند ضمن آنكه افرادي كه در اين پاركينگ فعاليت دارند، تقاضاي انعام نيز هم دارند.
شاهقلي پور افزود: نكته مهم تر آنكه به هنگام خروج خودروها از پاركينگ، هيچ نظارتي وجود ندارد و از مسافران درخواست مدركي نمي شود تا بدانند آيا اين فرد راننده واقعي اين خودرو است يا نه ؟
وي پيش بيني نكردن مسيري آسان براي آمد و شد افراد سالخورده، معلول و جانباز در اين مركز را ديگر كمبودها و مشكلات برشمرد و ادامه داد: اين دسته افراد ناگزيرند با همراهي بستگانشان با هزار زحمت از پل هاي غيراستاندارد موجود در ضلع جنوبي اين پاركينگ اين مسير را طي كنند.
وي برخورد نامناسب و گراني اقلام موجود درمحوطه اين مجموعه را از ديگر مشكلات و دل نگراني مسافران و گردشگران معرفي كرد و خواستار برخورد جدي مسئولان و رسيدگي به رفع اين كمبودها و مشكلات شد.
مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان رامسر نيز گفت: در اين مركز به دنبال بازديدهاي پيوسته متاسفانه نكات بهداشتي رعايت نمي شود ضمن آنكه درماههاي پيش چندين مورد نمونه برداري از آب آن انجام گرفت و نتايج به دست آمده نشان داد كه آب اين مركز آلوده به فاضلاب انساني است.
دكتر حميدرضا مبشري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هرچند پس از سه ماه اين آلودگي برطرف و وضعيت خوبي دارد ولي بايد مديريت اين مركز براي رفع كم و كاستي ها و بهسازي آن اقدام كند.
وي سراميك نبودن ديواره و كف قسمت عمومي اين آب گرم ، كپك زدن كاشي ها و نيز نداشتن دستگاه كلرزني را از ديگر معضلات بهداشتي اين مركز معرفي كرد و ادامه داد: ضمن آنكه به كاركنان اين مركز تاكيد و توصيه شد در پاكيزگي آن اهتمام جدي داشته باشند از مديريت آن نيز خواسته شد تا نسبت به بهسازي بناي اين مجموعه اقدام كند.
مديرشبكه بهداشت و درمان رامسر به مديريت مركز آب گرم اين شهر هشدار داد درصورت چشم پوشي به اخطارها و توصيه هاي بهداشتي در 2 ماه آينده كارشناسان اين نهاد نسبت به پلمب كردن آن اقدام خواهند كرد.
برغم تماس هاي مكرر، مدير هتل هاي رامسر كه مركز آب گرم عمومي و خصوصي نيز زيرمجموعه اين مديريت قرار دارد ، از ارائه هرگونه اطلاعات به خبرنگار ايرنا در اين زمينه خودداري كرد.
7078 /1899