تهران– ايرنا– ايجاد 11 هزار كسب و كارايراني در اكوسيستم فروشگاهي ايران (Marketplace)، حمايت از 1500 برند ايراني براي فروش اينترنتي محصولات، 52 درصد از سهم فروش كالاي ايراني و رسيدن به تنوع 100هزار كالاي ايراني براي فروش ركوردهايي هستد كه فروشگاه اينترنتي مشهور ديجي‌كالا به آن‌ها رسيده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، ديجي‌كالا حدود 12سال قبل كارش را در حوزه فروش اينترنتي آغاز كرد. آن زمان افراد تصوري از خريد اينترنتي نداشتند و همين مسئله باعث مي شد خيلي ها به نتيجه كار اميدوار نباشند. اما اين اتفاق رخ داد و نه تنها ديجي كالا، بلكه خيلي از كسب و كارهاي ديگر با استفاده از فناوري هاي روز دنيا و اضافه كردن امكانات جديد به كسب و كارشان توانستند در اين بازار جايگاه خوبي به دست بياورند.

**همراهي با كسب و كار ايراني
در نشستي كه شب گذشته -شنبه شب- توسط اين شركت برگزار شد تعدادي از مديران ديجي‌كالا آماري از فروش محصولات هر بخش ارائه كردند. روزبه عباسي در اين خصوص گفت: حدود سه سال قبل سايت ما با عرضه محصولات سوپرماركتي غير غذايي وارد اين حوزه شد، نزديك به يك سال قبل محصولات غذايي خشك را به اين اكوسيستم وارد كرد و يك ماه قبل محصولات غذايي تازه به سبد ديجي كالا اضافه شد و در حال حاضر به عنوان بزرگ ترين سوپرماركت آنلاين ايران به حساب مي آيد و از نظر تنوع محصول مي تواند با فروشگاه هاي زنجيره اي آفلاين رقابت كند. ما در حال حاضر شش هزار محصول سوپرماركتي و بيش از هزار محصول مواد غذايي تازه را در اين ماركت به فروش مي رسانيم. 200 برند ايراني توليد مواد غذايي و غير غذايي سوپرماركتي همكار ما هستند و هدف ما اين است كه روز به روز به اين تعداد افزوده شود.

**چهار برابرشدن فروش لوازم خانگي ايراني
مهديه گلستاني مدير بخش لوازم خانگي هم به ميزان فروش لوازم خانگي ايراني اشاره كرد و گفت: در قسمت لوازم خانگي برقي و غيربرقي خبرهاي خوبي در خصوص برندهاي ايراني داريم. خوشبختانه امسال برندهاي ايراني توانستند سهم ويژه‌اي از فروش لوازم خانگي ديجي‌كالا و ركوردهاي شگفت انگيزي را به خودشان اختصاص بدهند. چيزي كه براي ما خيلي اهميت دارد، اين است كه فروش برندهاي لوازم خانگي ايراني نسبت به سال گذشته در همين زمان چهار برابر شده كه اين نشان دهنده كيفيت كالاهاي ايران و توان رقابت آن ها با كالاهاي خارجي است. نزديك 2500 تامين كننده و 100 برند مطرح در كنار ما هستند و ما سعي مي كنيم به عنوان يك برند ايراني، در كنارتان باشيم.

**200 برند ايراني پوشاك
مهدي توكلي مدير بخش پوشاك سايت نيز در ادامه گفت: اگر سه سال قبل يك نفر به ما مي‌گفت امكاني براي خريد لباس به صورت آنلاين فراهم است، خيلي ساده آن را قبول نمي‌كرديم اما در حال حاضر با پلتفرمي كه طراحي كرده‌ايم، شرايط خريد لباس به سادگي مهيا شده است. ما در اين دو سال توانسته ايم چيزي بيش از 200 برند ايراني را به محصولات مان اضافه كنيم و در حال حاضر تنوع خوبي از برندهاي ايراني داريم.

**پرفروش هاي عجيب
«امسال هيتر برقي بالاترين ميزان فروش لوازم برقي را به خود اختصاص داده و در بين كالاهاي ديگر صندلي تاشو و پوشك توانستند رتبه اول و دوم پر‌فروش‌ترين كالاها را به خودشان اختصاص دادند. ما در ديجي‌كالا امكان هديه دادن كتاب را براي مشتري فراهم كرده‌ايم و بيشترين كتابي كه هديه داده شده نيز شازده كوچولو است.»
«يكي ديگر از عجيب ترين خريدهايي كه امسال در ديجي كالا به ثبت رسيد و براي مقصد ارسال شد، سيم ظرفشويي بود. سيمي كه سه هزارتومان قيمت داشت و براي رسيدن به مقصد 1800كيلومتر راه را طي كرد».
برادران محمدي مديران عامل ديجي‌كالا بعد از اين آمار به سؤال مجري كه از آن‌ها پرسيد چرا ديتاهاي خود را اعلام مي كنيد و قصد داريد كل اين ركوردهاي پر فروش‌ترين‌ها را براي عموم منتشر كنيد گفت: ميليون‌ها كاربر ديجي‌كالا در روز مي‌آيند و بازديد دارند، سفارش مي‌گذارند و به همين واسطه يكي از حوزه‌هايي كه ديجي‌كالا مي‌تواند به عنوان يك پلتفرم خرده‌فروشي آنلاين به تأمين كنندگان، توليد‌كنندگان، وارد‌كنندگان كمك كند، همين اطلاعات بازار است. شايد خيلي از توليد كنندگان اين امكان را نداشته باشند كه خيلي دقيق و به روز بدانند كه آخرين روند در حوزه محصولاتي كه توليد مي‌كنند چيست، چه رنگي پر‌فروش است، مردم چه تيپ كاري را مي‌پسندند. اگر ما بتوانيم اين اطلاعات را به آن ها بدهيم، قطعا به كارشان مي آيد و باعث پيشرفتشان مي‌شود. ما تصميم جدي گرفتيم كه تا آخر امسال، يك گزارش سالانه را هر سال آماده كنيم و اطلاعات را به توليدكنندگان و وارد كنندگان بدهيم. نه تنها در خصوص اطلاعات، به نظر ما خيلي خوب است كه كمپاني ها گاهي درهاي خود را به روي بازديدكنندگان باز كنند تا آن ها بتوانند از نزديك با كارشان آشنا شوند. خصوصا جنس كارهاي ما كه كاملا مجازي و ابهام درباره آن زياد است. شفاف سازي در اين اكوسيستم باعث پيشرفت مي شود. به همين دليل تصميم گرفته ايم درخواست هاي بازديد را جمع آوري كنيم و به صورت هفتگي يا اگر در توان مان باشد به صورت روزانه، تورهايي را تدارك ببينيم و كاربران را به صورت گروهي به ديدن فضاي كاري ببريم.

**ماركت پليس
مدتي است ديجي‌كالا پلتفرمي را ايجاد كرده به نام ماركت پليس. در اين بخش، فروشندگان اين امكان را دارند كه محصولات خود را به فروش برسانند. در واقع در اين بخش ديگر ديجي كالا به مشتريان خود كالايي نمي فروشد، بلكه بستري را براي اين كار آماده كرده است.
برادران محمدي اعتقاد دارند اين كار شايد در ابتدا كمي مشكل ايجاد كرده و باعث نارضايتي مشتريان شده باشد، اما آن ها راه حل هايي را در اين خصوص اتخاذ كرده اند: «ديجي‌كالا در راستاي مهم‌ترين اصل خود، مشتري‌محوري، در حال بهبود و توسعه‌ي ابزارهاي نظارتي و كنترل بيشتر بر عملكرد فروشندگان در پلتفرم ماركت‌ پِلِيس است. بهبود و شفاف ‌شدن عملكرد فروشندگان در هر شرايط اقتصادي و در بخش‌هاي مختلف مانند نحوه‌ي قيمت‌گذاري، جلوگيري از تخفيف‌هاي كاذب، بهبود فرآيندهاي ارسال و بازگشت سفارش‌ها، ايجاد ورودي‌هاي حساس در مركز پردازش براي جلوگيري از ورود كالاهاي غيراصل، متمايزكردن فروشنده‌هاي برگزيده با عملكرد مطلوب، رده‌بندي آن‌ها براساس نظر مشتريان و جلوگيري از فعاليت فروشندگان با عملكرد ضعيف، بخشي از اين فعاليت‌هاست.» در انتها مديران عامل اين مجموعه اعلام كردند براي جبران خسارت وارده به افرادي كه كالاي درخواستي شان كنسل شده يا جنس غير اصل تحويل گرفته‌اند، كد تخفيف در خريد اعلام مي شود تا به نوعي از مشتريان دلجويي شود.

**گزارش خريد اينترنتي ايرانيان
ديجي‌كالا به زودي براي اولين بار گزارشي با عنوان «ديجي‌كالا ركورد» منتشر خواهد كرد. اين گزارش بر مبناي واقعياتي از رفتار خريد مصرف‌كنندگان در بستر آنلاين است و چكيده‌اي از سلايق ايرانيان در خريد كالاهاي مختلف ارائه مي‌دهد. همچنين اين گزارش شامل اطلاعات و آماري از قبيل پرفروش‌ترين برندهاي ايراني در گروه‌هاي كالايي مختلف، زمان‌هاي اوج خريد و كالاهاي پرفروش سال است. ترويج فرهنگ خريد محصولات ايراني، شفافيت بيشتر و حمايت و معرفي برندهاي با كيفيت ايران به عموم مردم يكي از مهم‌ترين اهداف انتشار اين گزارش است.
سعيد محمدي در پايان افزود:«ديجي كالا مسووليت كالاهاي غير اصل را برعهده ميگيرد و آن را براي مشتريان جبران مي‌كند. در دوماه گذشته تمام پروژه‌هاي توسعه ديجي‌كالا را متوقف‌ كرديم تا تحت عنوان پروژه آتش تمام مشكلاتمان را رفع كنيم و پس از آن برنامه توسعه را ادامه بدهيم.»
علمي*م.ش*