تهران-ايرنا- «سليمان سويلو» وزير كشور تركيه با انتقاد از سياست هاي آمريكا در شمال سوريه گفت: آمريكا در شمال عراق و در عمليات عفرين در شمال سوريه قصد محدود كردن تركيه را داشته و اكنون در شرق فرات نيز همين سياست را دنبال مي كند اما اجازه اين كار را نخواهيم داد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از خبرگزاري آناتولي، وي كه به منظور انجام برخي ديدارهاي رسمي عازم اسلام آباد، پايتخت پاكستان شد؛ افزود كه تركيه دو عمليات سپر فرات و شاخه زيتون را در سوريه به تنهايي انجام داده و به مخالفت هاي آمريكا توجهي نكرده است.
وي اضافه كرد كه آمريكا در شمال عراق و در عمليات عفرين در شمال سوريه و اكنون در شرق فرات در شمال شرق سوريه قصد محدود كردن ما را داشت اما تركيه به آن اجازه نداده و نخواهد داد.
وزير كشور تركيه تصريح كرد: آمريكا فكر مي‌كرد مي‌تواند با دست ‌پرورده‌هاي خود ما را شكست دهد و محاصره كند اما تركيه از اين اقدام هم سربلند بيرون آمد.
سويلو گفت كه «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهور سوريه اعلام كرد كه عمليات نظامي اين كشور در شرق فرات در سوريه ضد كردهاي (ي پ گ) (YPG) در روزهاي آينده آغاز خواهد شد.
وزير كشور تركيه روز گذشته نيز طي سخنراني در مجلس ملي اين كشور گفت: در شمال عراق رفراندوم برگزار شد و چيزي نمانده بود كه يك دولت شكل بگيرد، اما تركيه سريع در همكاري با ايران و عراق وارد اين پرونده شد و از اين بازي ممانعت به عمل آورد.
تنش ميان آنكارا و واشنگتن در شمال سوريه با تهديد و ارعاب نيروهاي نيابتي دو طرف در اين منطقه طي روزهاي گذشته آغاز شد.
تركيه با هدف نابودي گروه هاي كرد كه تحت حمايت دولت آمريكا بودند 20 ژانويه (30 دي ماه 1396) به خاك سوريه تجاوز و عملياتي را به نام شاخه زيتون در منطقه عفرين در شمال سوريه آغاز كرد. شهري كه يگان هاي مدافع خلق در سال 2012 به كنترل خود درآورده بودند.
اما آنچه كه بر شدت اين نگراني هاي تركيه طي ماه هاي اخير افزود، اين بود كه مقام هاي آمريكايي در اظهاراتي اعلام كردند كه برنامه اي براي خروج از سوريه ندارند و اين مساله يعني تداوم حضور نيروهاي كرد در مرز با اين كشور و آن هم با حمايت مستقيم آمريكا.
همين مسال باعث شد كه رئيس جمهوري تركيه چهارشنبه گذشته طي سخنراني در كنفرانس صنايع دفاعي آنكارا اعلام كند طي روزهاي آتي عمليات شرق فرات را كه تحت سلطه كردهاي شمال شرق سوريه قرار گرفته، كليد مي زند.
خاورم**9366**3224*1049