تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲

تهران- ایرنا- اركستر رتوریك در تالار وحدت با رپرتواری از آثار زیبای موسیقی كلاسیك كنسرت خود را اجرا كرد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار موسیقی ایرنا، گروه رتوریك در كنسرت شب گذشته خود در تالار وحدت قطعات مشهوری از رپرتوار موسیقی كلاسیك جهان را برای اجرا در نظر گرفته بود؛ قطعاتی كه هر كدام جدای از زیبایی‌های غیرقابل ‌انكارشان در آرشیو شنیداری مردم جهان به عنوان قطعاتی خاطره انگیز به ثبت رسیده اند. قطعاتی كه شاید این خیل عظیم مخاطب جهانی حتی نام اثر و نام آهنگساز آنرا نداند.
كنسرت اركستر رتوریك در دو قسمت اجرا شد؛ قسمت نخست به اجرای كارهایی چون
- ماتادور (از پرده دوم اپرای كارمن) اثر جورج بیزه آهنگ‌ساز سرشناس فرانسوی در دوره رمانتیك كه عمده شهرت خود را مدیون همین اپرای كارمن است.
- رقص شماره پنج مجارستانی اثر یوهانس برامس موسیقی‌دان بزرگ آلمانی در سبك رمانتیك كه در تاریخ موسیقی نام او بهمراه نام دو هنرمند دیگر یعنی یوهان سباستیان باخ و لودوویك بتهوون بعنوان سه آهنگساز بزرگ برده می‌شود.
- باركارول (Barcarolle) اثر ژاك اوفنباخ آهنگساز قرن نوزدهم فرانسوی
- آرایشگر شهر سویل اثر جواكینو روسینی آهنگساز قرن نوزدهم
- رقص مردگان اثر كامی سن سان آهنگساز رمانتیك قرن نوزدهم فرانسه
- OBLIVION یا فراموشی اثر آستور پیاتزولا است. این موسیقی در اصل برای اركستر زهی و آكاردئون تصنیف شده و تاكنون به اشكال مختلفی تنظیم و به اجرا در آمده‌است. این آهنگساز شهیر آرژانتینی با قطعات و نوازندگی خود، انقلابی در موسیقی تانگو ایجاد كرد تا آنجا كه در آرژانتین از او با لقب «آستور كبیر» یاد می‌كنند.
- كنسرتوفلوت شماره دو در G MINOR اثر آنتونیو ویوالدی یكی از مشهورترین آهنگسازان دوران باروك، و نوازندهٔ چیره‌دست ویولن ایتالیا. سولیست فلوت اركستر رتوریك در اجرای كنسرتو فلوت ویوالدی «روشنك نوشی» بود.
رقص شماره یك مجار اثر یوهانس برامس و اثر DANSE BACCHANALE از كامی سن سان دو قطعه نهایی بخش اول را تشكیل دادند.
قسمت دوم كنسرت گروه رتوریك پس از دقایقی با اجرای دو قطعه:
- ALMORIMA ساخته نوازنده فقید گیتار فلامنكو «پاكو دلوچیا» كه توسط پژمان نور (نوازنده گیتار) و مهدی مطلبی ( نوازنده كاخن) اجرا شد؛
- كنسرتو آرانخوئز ( در سه موومان) ساخته خواكین رودریگو آهنگساز اسپانیایی؛ ادامه یافت.
رودریگو با اینكه او خود گیتار نمی‌نواخت اما با آثاری كه برای این ساز آفرید به گسترش و ارتقای گیتار به عنوان یك ساز تكنواز در جهان نقش چشمگیری داشت.
اجرای آثاری اركستر رتوریك در رپرتوار خود قرار داده بود لحظات دلنشینی را برای مخاطبان موسیقی رتوریك به ارمغان آورد.
اهالی موسیقی و مخاطبان پیگیر موسیقی ایران از خلاف آمده عادتی كه در جریان موسیقی پاپ ما به شدت رایج و معمول است با خبرند. این عادت غلط همان سعی در معرفی مهمانان ویژه در طول كنسرت است. این عادت ناردست گریبان رهبر اركستر رتوریك را هم گرفت و دیشب برخلاف معمول كنسرتهای موسیقی كلاسیك، رضا مریوند وقت قابل توجه از زمان كنسرت خود را به معرفی میهمانان ویژه خود هدر داد. از معرفی خواننده پاپ « عماد طالب زاده» كه در سالن حضور هم نداشت تا عضو كادر آموزشی یكی از واحدهای دانشگاهی در كرج.
فراهنگ**9494**9053