به گزارش ایرنا از 216 مركز اسقاط خودروهای فرسوده در كشور 16 مركز دارای مجوز در استان خراسان رضوی فعالیت دارد. هنگامی كه فعالیت این واحدها در این استان رونق داشت در هر یك از آنها حدود 30 تا 50 كارگر به صورت مستقیم مشغول كار بودند.
دبیر انجمن صنفی كارفرمایی شركتهای اسقاط، بازیافت و از رده خارج كردن خودروهای فرسوده خراسان رضوی در تشریح فعالیت این انجمن نوپا كه چند ماه بیشتر از ثبت آن نمی گذرد به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه سه هزار و 333 دستگاه خودرو در این استان اسقاط شده در حالی كه این تعداد در مدت مشابه پارسال 10 هزار و 980 دستگاه بود.
* كاهش 70 درصدی فعالیت اسقاط خودرو
سید امیر احمدی افزود: به دلیل ركود در بازیافت و از رده خارج كردن خودروهای فرسوده، اسقاط كردن این خودروها در استان طی نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 70 درصد كاهش یافته و هم اكنون نیمی از مراكز اسقاط خودرو در استان با یك سوم ظرفیت فعالیت داشته و بقیه نیز فعالیت خاصی ندارند.
وی با اشاره به لغو طرح جایگزین كردن خودروهای فرسوده با نو در سال 1389 اظهار داشت: طرح پرداخت تسهیلات دولتی خرید خودرو به ازای از رده خارج كردن خودروهای فرسوده نیز در سال 1393 لغو شد و عدم استقبال مردم از جایگزینی ناوگان حمل و نقل فرسوده با نو، موجب كم رونق تر شدن این حرفه در استان گردید.
* توقف طرحهای نوسازی خودرو
دبیر انجمن صنفی كارفرمایی شركتهای اسقاط، بازیافت و از رده خارج كردن خودروهای فرسوده خراسان رضوی گفت: طرح جایگزینی خودروهای سنگین فرسوده نیز اجرا نمی شود و رانندگان تاكسی هم تمایلی به اسقاط ناوگان فرسوده خود در ازای بهای اعلام شده ندارند.
وی به ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی در سال گذشته اشاره كرد و افزود: پیش از این بسیاری از وارد كنندگان می توانستند در ازای خارج از رده نمودن چهار خودرو سواری فرسوده یك خودرو خارجی را پلاك كنند اما با لغو واردات خودرو خارجی، مراكز اسقاط خودرو نیز دچار ركود شد.
احمدی به عدم اجرای قوانین و دستورالعملهای جایگزینی خودروهای فرسوده و طرحهای نوسازی ناوگان عمومی حمل و نقل اشاره كرد و اظهار داشت: تردد خودروهای فرسوده نقش مهمی در آلودگی هوای شهرها و برهم زدن چهره و نمای مبلمان شهری دارد لذا پیشنهاد می شود با راه اندازی مجدد طرحهای نوسازی ناوگان های عمومی، دولتی و خصوصی و تعیین تكلیف خودروهای اسقاطی دپو شده در توقفگاههای شهرداریها از تردد این ناوگان آلوده كننده جلوگیری گردد.
* خودروهای فرسوده آلاینده تر هستند
معاون پایش و نظارت اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز گفت: بیش از 70 درصد آلودگی هوای شهرها از جمله مشهد مربوط به منابع متحرك اعم ازخودروهای سواری، موتورسیكلت، ناوگان حمل و نقل عمومی سبك و سنگین می باشد.
محمد عرفانی با اشاره به قطعیت آلایندگی بیشتر خودروهای فرسوده نسبت به سایر خودروها افزود: برای بررسی میزان آلایندگی این خودروها قرارداد پژوهشی با دانشگاه شریف منعقد شده تا میزان آلایندگی خودرو های حمل و نقل عمومی از قبیل اتوبوس، مینی بوس و تاكسی ها و خودروهای فرسوده بررسی شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر نمی توان عدد خاصی برای میزان آلایندگی این ناوگان یا انواع فرسوده نسبت به سایر خودروها در مشهد اعلام كرد اما آنچه روشن است جلوگیری از تردد خودرو های فرسوده در كاهش آلایندگی هوای شهر موثر است.
وی گفت: تكالیف هر یك از دستگاههای مرتبط در این حوزه شامل تاكسیرانی و راهداری برای نوسازی و تعویض ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری مشخص است و پلیس نیز باید خودروهای آلاینده را فك پلاك كرده و برای نصب مجدد پلاك، رفع آلایندگی و نمره قبولی در معاینات فنی را ملاك قرار دهد.
عرفانی افزود: با وجود نوسان قیمتها، فرایند اسقاط و نوسازی خودروها برای مالكان مقرون به صرفه نیست و از طرفی خودروسازان نیز مانند سالهای گذشته خودرویی برای ارائه در طرحهای جایگزینی در اختیار ندارند.
* هزار خودرو اسقاطی در انبار شهرداری مشهد
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های كشاورزی شهرداری مشهد نیز گفت: شهرداری این شهر برای رفع سد معبر اقدام به جمع آوری خودروهای رها شده در سطح شهر می كند كه در این راستا تاكنون حدود هزار دستگاه خودرو اسقاطی در انبار شهرداری نگهداری می شود.
بهروز كیانی افزود: بر اساس اعلام دادستانی جمع آوری خودروهای رها شده و اسقاطی در شهر توسط شهرداری متوقف شده و در صورت مشاهده اینگونه خودروها موضوع به اطلاع پلیس 110 می رسد و خودرو نیز به توقفگاه پلیس منتقل می گردد.
وی اظهار داشت: یك هزار خودرو اسقاطی در انبار شهرداری نیز پس از طی مراحل قانونی به مرور به مراكز اسقاط خودروهای فرسوده سپرده می شود.
* نوسازی 1500 دستگاه ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای
مدیر كل راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز عمر ناوگان حمل و نقل مسافر و بار در خراسان رضوی را به ترتیب 12و 18.4 سال اعلام كرد و گفت: جوان بودن این ناوگان در افزایش بازده و كاهش تصادفات نقش بسیار دارد لذا نوسازی این ناوگان مورد توجه راهداری قرار دارد.
ابراهیم نصری افزود: طی هشت ماه گذشته 568 دستگاه خودرو سواری، باری و اتوبوس از ناوگان حمل و نقل جاده ای و سال گذشته نیز 978 خودرو در این استان نوسازی شد.
وی اظهار داشت: در این راستا به صاحبان خودروهای فرسوده این ناوگان در ازای اسقاط و از رده خارج كردن خودرو و قیچی كردن پلاك، برای خرید خودرو جدید تسهیلات كم بهره داده می شود.
* خودروسازان عامل اصلی توقف نوسازی ناوگان
نصری گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات نوسازی ابتدا باید از خودروساز پیش فاكتور تهیه كنند و سپس مبلغ تسهیلات و آورده خریدار به حساب خودروساز واریز شود اما به دلیل عدم ارائه پیش فاكتور توسط نمایندگیهای فروش، طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری استان متوقف شده است.
وی بزرگترین عامل عدم نوسازی این ناوگان را نبود خودرو عنوان كرد و افزود: برای رفع این مشكل در نظر داریم راهكاری فراهم شود تا سهم آورده و تسهیلات به دارندگان خودرو های صفر كیلومتر یا یك سال كار كرده پرداخت شود كه هم اكنون تعدادی از این خودروها خارج از شبكه حمل و نقل استان و در حد نو در بازار وجود دارد.
وی با اشاره به افزایش نوسازی ناوگان در چند سال گذشته اظهار داشت: این رشد مربوط به امسال نیست بلكه به دلیل طولانی شدن رویه های طرح نوسازی ناوگان طی سالهای گذشته است و هم اكنون متقاضیان سالهای گذشته توانسته اند خودرو خود را اسقاط كرده و خودرو جدید تحویل بگیرند.
نصری گفت: اینك هیچ پیش فاكتوری به خریداران داده نمی شود و طرح یاد شده در عمل متوقف شده است كه این امر طی سالهای آینده موجب افزایش میانگین عمر ناوگان جاده ای شده و عواقب ناخوشایندی خواهد داشت.
3221/6053
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۳
مشهد- ایرنا- صنعت خودروسازی صنایع دیگری در بالا دست و پائین دست خود دارد كه یكی از آنها صنعت اسقاط خودروهای فرسوده است كه در استان خراسان رضوی تحلیل رفته و در حال تعطیلی است.