تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹

تهران- ايرنا- اين روزها دوباره بحث آلودگي هوا به‌علت افزايش غلظت آلاينده‌ها در صدر خبرها قرار گرفته است. موضوعي كه با مطرح شدنش كميته اضطرار تشكيل مي‌شود و اولين راهكار اين كميته هم تعطيلي مدارس كشور است.

آن‌طور كه مسئولان آموزش و پرورش مي‌گويند از سال 91 تا حالا در دو ماهي كه هوا آلوده بوده است (آذر و دي ماه) 30 روز مدارس كشور تعطيل شده است. بر اساس آماري كه مسئولان وزارت آموزش و پرورش داده‌اند، هر روز تعطيلي آموزشي هزينه‌اي معادل 120 ميليارد تومان براي دولت در پي خواهد داشت. به گفته مسئولان در هر‌حال تعطيلي مدارس، مسكني براي رفع آلودگي هوا است و نهادهاي تصميم گير بايد براي كاهش اين آلودگي راهكار مناسب پيش‌بيني كنند. آنها همچنين تعطيلي مدارس را تنها نيامدن دانش‌آموزان به مدرسه نمي‌دانند بلكه بر اين باورند كه اين تعطيلات ضررهاي بسياري به‌نظام تعليم و تربيت مي‌زند چرا كه وزارت آموزش و پرورش تقويم آموزشي مشخصي دارد و طبق همين برنامه دانش‌آموزان بايد آموزش‌هاي لازم را ببينند كه با توجه به اين تعطيلات برخي از آموزش‌ها به‌صورت فشرده انجام مي‌شود. همين امر موجب افت تحصيلي دانش‌آموزان مي‌شود.

با اين حال بايد پرسيد كه مدارس كشور چه تأثيري در آلودگي هوا دارند و اين تعطيل شدن مكرر مدارس چه خسارت‌ها‌يي براي آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و والدين آنها به‌دنبال دارد؟ موضوعي كه مسعود ثقفي نماينده آموزش و پرورش شهر تهران در كميته اضطرار آلودگي هوا به آن پاسخ مي‌دهد: بر اساس تحقيقاتي كه ما انجام داده‌ايم مدارس و دانش‌آموزان هيچ تأثيري بر ايجاد آلودگي وافزايش آلاينده‌ها ندارند. تنها موضوعي كه هميشه در كميته بحث مي‌شود اين است كه اين دانش‌آموزان با خودرو به مدرسه مي‌آيند كه كل زمان رفت و برگشت دانش‌آموزان يك ساعت مي‌شود. همچنين كل خودروهايي كه در قالب سرويس مدارس كار مي‌كنند حدود 14 هزار و 600 خودرو است كه نسبت به ترددهاي خودرويي كه در تهران مي‌شود بسيار ناچيز است. البته بايد اعلام كرد كه بيشترين تعطيلات آلودگي هوا در مقطع ابتدايي است و تعداد سرويس دانش‌آموزان در اين پايه هزارو817 خودرو است كه اين ميزان هم اصلاً در ميزان آلاينده ها تأثيرگذار نيست.

وي در پاسخ به اينكه آيا تعطيل كردن مدارس تأثيري در كاهش آلودگي هوا دارد يا ندارد؟ مي‌گويد: اين تعطيلي مدارس هيچ تأثيري در كاهش آلودگي و بهبود هوا ندارد چرا كه دانش‌آموز آلاينده‌اي توليد نمي‌كند و فقط سرويس مدارس است كه اين سرويس‌ها هم فقط دانش‌آموزان را نمي‌آورند. آنها معمولاً در آژانس كار مي‌كنند و بعد از اينكه دانش‌آموزان را به مدرسه مي‌رسانند در جاي ديگري كار مي‌كنند. البته خود خانواده‌ها كه دانش‌آموزان را مي‌آورند بعد از اينكه دانش‌آموز را به مدرسه مي‌رسانند به محل كار مي‌روند.

ثقفي درباره اينكه آيا تعطيل كردن مدارس تأثيري بر سلامت دانش‌آموزان دارد؟ مي‌افزايد: در كميته اضطرار بيشتر تصميم‌گيري روي دانش‌آموزان ابتدايي مي‌شود. يعني در اين سال‌ها بيشتر دانش‌آموزان ابتدايي تعطيل شده‌اند كه اولين تأثير منفي‌اش بر دانش‌آموزان اين است كه آنها مي‌گويند كه چرا مسئولان فرق مي‌گذارند ما هم دانش‌آموز هستيم.از سوي ديگر ما ميزان آلاينده‌هاي موجود در خانه و كلاس درس را اندازه‌گيري كرديم و بر اساس نتايج اين آلاينده‌ها در خانه و كلاس درس يكسان است. البته كه دانش‌آموزان هنگام تعطيلي‌ها در خانه نمي‌مانند. وقتي كه دانش‌آموزان تعطيل مي‌شوند مجبورند كه با والدينشان به محل كار بروند. اين بچه‌ها به همان اندازه در معرض آلاينده‌ها قرار مي‌گيرند. اگر بخواهيم تأثير بر كاهش آلودگي هوا داشته باشيم اگر مدرسه را تعطيل مي‌كنيم بايد ادارات هم تعطيل كنيم تا خانواده‌ها از شهر خارج شوند.

نماينده آموزش و پرورش شهر تهران در كميته اضطرار آلودگي هوا با اشاره به اينكه هر چه مدارس بيشتر تعطيل شوند فرآيند تعليم و آموزش به دانش‌آموزان فشرده‌تر خواهد شد اظهار مي‌كند: معلمان مجبورند مطالب را در مدت زمان كمتري به دانش‌آموزان تدريس كنند. بنابراين، در اين حالت دانش‌آموزان در يادگيري دچار مشكل مي‌شوند. علاوه بر اين در برنامه درسي زمان آموزش وجود دارد كه اهداف درسي را مشخص مي‌كند كه در برگيرنده چند شاخص است كه شامل تعداد روزها و ساعات آموزشي در هفته است.

در واقع تركيب تعداد روزهاي آموزشي با تعداد ساعات آموزشي نشان‌دهنده زمان اختصاص داده شده به آموزش دانش‌آموزان است كه بايد اهداف آموزشي را مشخص كند. بنابراين ما پيشنهاد داده‌ايم اگر دانش‌آموزان را تعطيل مي‌كنيد ادارات را هم تعطيل كنيد تا آنها با هم از شهر خارج شوند اينكه اولين راهكار تعطيلي مدارس باشد موضوعي حل نمي‌شود و ما از سال 91 تاكنون هر سال مدارس را تعطيل كرديم اما نتيجه‌اي نگرفتيم.

منبع: روزنامه ايران؛ 1397،9،27
گروه اطلاع رساني**1699**2002