شیراز- ایرنا- مدیرعامل مركز خیریه آموزشی، پژوهشی و پیوند اعضای بوعلی سینای شیراز با بیان اینكه سالانه بیش از 500 پیوند كبد در این مركز انجام می شود گفت: این تعداد پیوند بیش از همه پیوند های انجام شده در طول یكسال در بیمارستان های اروپا و آمریكا است.

دكتر سید علی ملك حسینی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: راه اندازی این مركز آموزشی ، پژوهشی موجب اعتلای نام شیراز در مجامع علمی جهان شده و با راه اندازی یك مجموعه بین المللی برای جذب دانشجو از دیگر كشورهای دنیا، این مركز پژوهشی در شیراز به الگویی مناسب در زمینه آموزش پزشكی و پیوند تبدیل می شود.
استاد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز افزود: همه پیوند های كبد در شیراز با داشتن یك مركز و یك تیم پیوند و زیر نظر متخصصان انجام می شود.
وی ادامه داد: تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشكی شیراز علاوه بر انجام پیوند كبد در زمینه انجام پیوند پانكراس، پیوند روده، كلیه و لوزالمعده نیز فعال است، موفقیت های حاصل از این اعمال پیوند موجب شده بخش پیوند دانشگاه علوم پزشكی شیراز به مركزی شناخته شده در سطح مجامع بین المللی تبدیل شود.
ملك حسینی با بیان اینكه بیش از 99 درصد از پیوندها در استان فارس از جسد به فرد زنده انجام می شود گفت: كمتر از یك درصد از اعمال جراحی پیوند كبد مربوط به پیوند از وابستگان درجه یك بیمار است، موفقیت اعمال پیوند از جسد برای متولیان تیم پیوند شیراز افتخار بزرگی به شمار می رود.
این پزشك متخصص با بیان اینكه تیم پیوند دانشگاه علوم پزشكی شیراز تاكنون چهار هزار و 577 پیوند كبد، 239 جراحی پیوند پانكراس و 36 عمل موفقیت آمیز پیوند روده را انجام داده است، گفت: عمل‎های پیوند موفقی مانند پیوند كلیه، لوزالمعده، كبد و پانكراس، شیراز را به مركزی شناخته شده در جهان تبدیل كرده است.
ملك حسینی جراحی پیوند اعضا را یك اقدام گروهی عنوان و اضافه كرد: انجام چنین پیوند‌های نادری را مدیون یك تیم دلسوز و با تجربه هستیم و با آموزش به تمام مراكز درمانی كشور می توان در كمترین زمان، اعضای بدن یك فرد مرگ مغزی را به صورت تخصصی برای پیوند عضو آماده كرد‌.
مدیرعامل مركز خیریه آموزشی، پژوهشی و پیوند اعضای بوعلی سینای شیراز ادامه داد: همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده در همه مجامع علمی دنیا حدود 10 درصد از پیوندها در مراحل اولیه پس زده می شود، اما در شیراز این آمار، كمتر از 10 درصد گزارش شده است.
مدیرعامل بیمارستان خیریه پیوند بوعلی سینا با اشاره به تعداد قابل توجه افرادی كه روزانه بر اثر بی احتیاطی و سوانح ترافیكی دچار مرگز مغزی می شوند، بر ضرورت نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در جامعه تاكید و خاطرنشان كرد: هم اكنون از جمعیت پنج میلیون نفری استان فارس، تنها 145 هزار نفر برای این اقدام نیك داوطلب شده و كارت اهدای عضو دریافت كرده اند‌.
وی اضافه كرد : از هر متوفی مرگ مغزی، امكان پیوند كلیه، پانكراس، قرنیه، قلب، ریه، كبد و پوست وجود دارد و افراد می ‌توانند در كارت اهدای عضو خود تعداد اعضای اهدایی را با علامت مشخص كنند‌.
بیمارستان و مركز خیریه آموزشی، پژوهشی و پیوند اعضای بوعلی سینای شیراز سی و یكم فروردین 96، با حضور حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری در شهر صدرا شیراز به بهره برداری رسید.
این مركز پژوهشی كه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در آیین افتتاح آن حضور داشت، بخش های پیوند ، مراقبت های ویژه بزرگسال و اطفال، جراحی عمومی، بازتوانی روده، درمانگاه، اتاق عمل و اورژانس، بخش های درمانی و خدمات تصویربرداری، آزمایشگاه، پاتولوژی، بانك خون، داروخانه، بخش های تشخیصی و پاراكلینیكی را در بر می گیرد.
6113 / 2027