تهران- ايرنا- كتاب «مروري بر روان‌شناسي فرهنگي-تاريخي» به‌عنوان نخستين كوشش براي معرفي و انديشه‌هاي بنيانگذار روان‌شناسي فرهنگي-تاريخي چاپ و روانه بازار نشر شد.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا، «لف سيميونويچ ويگوتسكي» روان‌شناس تجربي را نخستين كسي مي‌دانند كه شالوده روان‌شناسي تاريخي- فرهنگي را بنا نهاد. وي و شاگردانش مبناي نظري و عملي مكتبي را پايه گذاشتند كه خود زيربناي انديشه‌ها و مكاتب ديگري چون روان‌شناسي رفتاري، روان‌شناسي شناختي، روان‌شناسي تربيتي، روان‌شناسي انتقادي، محيط‌گرايي، رفتار درماني، محيط درماني و نظريه فعاليت را بنيان نهاد.
«لو سمينويچ ويگوتسكي» روان‌شناس روسي بود كه در زمينه‌هاي مختلف علمي همچون زبان‌شناسي، تحليل روان‌شناسانهٔ هنر و افسانه‌ها، روان‌شناسي كودك و مشكلات كودكان ناشنوا و عقب‌افتاده كار كرد.
وي كه مدتي به تدريس در دانشگاه گومل روسيه مشغول بود با دعوت رئيس مؤسسه روانشناختي مسكو همراه همسرش به مسكو نقل مكان كرد و تا تولد اولين دخترش در زير زمين مؤسسه روانشناسي تجربي كه با بايگاني بخش فلسفه مؤسسه احاطه شده بود، زندگي ‌كرد. ويگوتسكي پايان‌نامه خود را در مورد روانشناسي هنر در سال ۱۹۲۵ تكميل كرد. او كارش را مؤسسه روانشناختي به عنوان دانشمند رده دو آغاز كرد و در موسسه‌هاي تحقيقاتي و آموزشي و باليني ديگر در مسكو و لينينگارد ادامه داد. وي سال ۱۹۳۴ در سن ۳8 سالگي بر اثر بيماري سل در مسكو درگذشت.
«مروري بر روان‌شناسي فرهنگي-تاريخي» را مي‌توان نخستين تلاش براي معرفي انديشه‌هاي ويگوتسكي روس در ايران دانست. اجتماع، فرهنگ و تكامل هسته اصلي روان‌شناسي فرهنگي-تاريخي را مي‌سازند و در مقاله ويگوتسكي نيز به رفتار انسان بدوي توجه مي‌شود.
آثار ويگوتسكي در چند دهه گذشته شالوده تحقيقات و نظريه‌پردازي‌هاي «نظريه رشد اجتماعي» شناخته مي‌شود. در ايامي كه وي اقدام به نظريه‌پردازي كرد «ژان پياژه» فرانسوي نيز جمع‌آوري افكارش را آغاز كرد اما ويگوتسكي در 38 سالگي دار فاني را وداع گفت و سير تكوين بسياري از آثارش ناتمام ماند.
دكتر سعيد شجاع شفتي روانپزشك و استاد دانشگاه، گردآوري و ترجمه مقاله‌هاي او به زبان فارسي را برعهده داشت. وي در پايان مقدمه مفصلي كه براي كتاب نگاشته آورده است:
«اگر چه آن كه بيش از همه مي‌داند لزوما بهتر از همه زندگي نمي‌كند، حداقل بهتر از ديگران مي‌داند كه چه مي‌كند. اگر علم روان‌شناسي بتواند در ارتقاي بينش انسان‌ها در زمينه چگونگي تفكر و رفتارشان توفيق لازم را حاصل كند آنگاه بدون ترديد نقش تاريخي و علمي خود را در بستر اجتماع ايفا كرده است».
«مروري بر روان‌شناسي فرهنگي-تاريخي» را نشر ققنوس در 319 صفحه منتشر كرده است.
فراهنگ** 9053** 1055