تهران- ایرنا- مدیر برنامه و بودجه شركت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) تهران گفت: با راه‌اندازی و تكمیل خطوط 6 و 7 روزانه حدود 2 میلیون مسافر به وسیله این خطوط جابجا می شوند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی و بین‌الملل شركت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، فرزام ابوالفتحی با اشاره به اینكه لایحه بودجه مترو كلانشهر تهران برای سال 1398 به شهرداری تهران پیشنهاد شده است، گفت: این بودجه در اركان مدیریت شهری از جمله معاونت حمل و نقل و ترافیك در حال بررسی است.
وی با بیان اینكه استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال 1397 برای چاپ و انتشار اوراق مشاركت، یكی از پیشنهادهای مربوط به تامین اعتبار برای اجرای پروژه‌های متروی تهران است، افزود: برای اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر در این خصوص اقدام شده و موضوع در كمیسیون‌های مربوطه شورا در حال انجام است.
ابوالفتحی با اشاره به اینكه توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری در كلانشهرها از جمله تهران كاهش ترافیك و آلودگی هوا را به دنبال دارد، گفت: با تامین بخشی از بودجه مورد نیاز كه از طریق انتشار اوراق مشاركت در سال جاری صورت می‌گیرد، ساخت و ساز خطوط 6 و 7 در سال آینده تكمیل شده و شاهد آغاز عملیات اجرایی در پایانه‌ها و پاركینگ این خطوط خواهیم بود.
مدیر برنامه و بودجه شركت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) خاطرنشان كرد: با راه‌اندازی و تكمیل این خطوط حدود 800 هزار ساعت در روز در وقت شهروندان و روزانه یك میلیون و 200 هزار لیتر در مصرف سوخت (بنزین و گازوییل) صرفه‌جویی می‌شود.
خط 6 مترو تهران به طول 31 كیلومتر 30 ایستگاه دارد كه از محدوده حرم حضرت عبدالعظیم آغاز می شود و پس از طی مسیر جنوب به شمال در ایستگاه میدان شهدا با خط چهار، در ایستگاه امام حسین(ع) با خط 2، در ایستگاه هفت تیر با خط یك و در ایستگاه میدان ولیعصر(عج) با خط سه، تقاطع خواهد داشت و سپس به سمت غرب ادامه مسیر می دهد و به محدوده شمال غربی تهران می رسد.
عملیات حفاری تونل مكانیزه بخش جنوبی خط 6 مترو پایتخت (حد فاصل دولت آباد تا حرم عبدالعظیم حسنی) به طول 6 كیلومتر فروردین ماه سال گذشته آغاز شد.
بخش جنوبی خط 6 مترو تهران پنج ایستگاه دارد كه آخرین ایستگاه آن در ضلع شرقی حرم عبدالعظیم حسنی(ع) واقع شده است.
قرار بود فاز اول این خط سال 92 افتتاح شود كه به سال 94 موكول شد و بعد گفتند تا آخر سال 95 افتتاح می شود اما تا امروز شهرداری تهران به وعده خود عمل نكرده است.
محمدباقر قالیباف كه از سال 84 تا 96 به مدت 12 سال شهردار تهران بود خرداد سال گذشته در واپسین روزهای مدیریتش در پایتخت در آیین افتتاح خط هفت مترو اعلام كرد: خط 6 و 8 مترو در این دوره مدیریت شهری به بهره برداری می رسد.
بعد از قالیباف محمدعلی نجفی و پس از آن محمدعلی افشانی شهردار تهران شده اند.
همچنین 20 خرداد سال گذشته خط 7 مترو در یك مراسم رسمی و با حضور محمدباقر قالیباف شروع به فعالیت كرد و 22 كیلومتر از 27 كیلومتر این خط با هفت ایستگاه مسافرگیری به بهره برداری رسید.
عمق این خط مترو از سایر خطوط بیشتر است و از زیر برخی خطوط عبور می كند.
خط 7 همه خطوط مترو را قطع و ارتباطات ریلی درون شهری را به صورت كامل برقرار می كند.
همزمان با افتتاح برخی ایستگاههای خط 7 مترو، حرف و حدیث ها درباره ایمنی آن شروع و اعلام شد كه این ایستگاهها به صورت شتابزده افتتاح شده اند در حالی كه باید مسائل ایمنی آنها با دقت نهایی شود.
با ورود مدیریت شهری جدید كمیته ای به منظور بررسی ایمنی خط 7 مترو تشكیل و در نهایت این خط به دلیل نداشتن ایمنی كافی و نقص تجهیزات ریلی تعطیل شد كه سرانجام در 24 تیر امسال پنج ایستگاه از خط 7 مترو مورد بهره برداری قرار گرفت.
این خط مترو تهران از شهرك امیرالمؤمنین (قصر فیروزه) و در كنار ورزشگاه تختی تهران در جنوب شرقی تهران آغاز می شود و پس از طی مسیر شرقی- غربی و تقاطع با خط یك در ایستگاه مترو میدان محمدیه، از ایستگاه بریانك به سمت شمال ادامه می دهد؛ همچنین در ایستگاه مترو شهید نواب صفوی با خط دو، در ایستگاه مترو توحید با خط چهار و در ایستگاه مترو دانشگاه تربیت مدرس با خط در دست ساخت 6 تقاطع خواهد داشت.
این خط سپس در امتداد بزرگراه چمران ادامه پیدا می‌كند و پس از عبور از كنار برج میلاد وارد میدان صنعت در شهرك غرب خواهد شد و در انتها به میدان كتاب (میدان فرحزادی، میدان بوستان) در سعادت آباد می‌رسد.
تهرام/7243//1348