تهران- ايرنا- «هنرهاي تبسمي» عنوان آخرين كتاب كاريكاتورها و طرح‌هاي كامبيز درم‌بخش است كه با در نظر گرفتن جنبه‌هاي انتقادي و زيبايي‌شناسي، اين بار هنرهاي تجسمي را سوژه خود قرار داده است.

كامبيز درم ‌بخش طراح و كارتونيست روز چهارشنبه به بهانه ورود كتاب جديد خود به بازار نشر به خبرنگار فرهنگي ايرنا، گفت: «هنرهاي تبسمي» عنوان طنزآميز هنرهاي تجسمي است كه براي اين كتاب در نظر گرفته شده است و كاريكاتورها و طرح‌هاي اين كتاب با در نظر گرفتن جنبه‌هاي انتقادي و زيبايي‌شناسي هنر خلق شده است.
اين كاريكاتوريست پيشكسوت افزود: اين كتاب مجموعه‌اي از كاريكاتورهايي با موضوع هنرمندان و گالري‌هاست و هنرهايي همچون نقاشي، عكاسي، مجسمه‌سازي و موسيقي را دستمايه طرح‌ها و كاريكاتورها قرار داده است.
وي با بيان اين كه موضوع هنر و هنرمندان در قالب كارتون كمتر كار شده است، افزود: همچنين بخشي از آثار به هنرمندان بزرگ جهان مربوط است و شوخي‌هاي با مزه‌اي با اين كارها شده است.
وي افزود: كتاب حاضر مجموعه كاملي از نقاشي، كاريكاتور و طراحي‌ به صورت رنگي و سياه و سفيد است كه در 200 صفحه به چاپ رسيده است.
درم بخش اظهار كرد: اين كتاب كامل شده 40 اثر از كارهايي است كه پيش از اين به صورت نمايشگاه در گالري سيحون در معرض ديد قرار گرفته است.
اين هنرمند با انتقاد از وضعيت نامطلوب چاپ كتاب در ايران گفت: بي ميلي مردم به خواندن كتاب، بزرگترين مشكل است و صنعت نشر را با بحران روبرو كرده؛ اين فاجعه است كه در كشوري با 80 ميليون جمعيت، تيراژ يك كتاب 500 نسخه باشد.
درم بخش افزود: كتاب‌هاي هنري معمولا مخاطب خاص خود را دارند و هزينه هاي بالاي كتاب‌ها در سالهاي اخير به ريزش همين تعداد مخاطب نسبت به گذشته منجر و سبب شده است كه كمتر ناشري جرات چاپ كتاب‌هاي هنري را داشته باشد.
وي با اشاره به مشكلات اقتصادي در هزينه چاپ و كاغذ، افزود: رونمايي كتاب «هنرهاي تبسمي» قرار بود در مهرماه برگزار شود ولي با توجه به گراني و نبود قيمت‌هاي منطقي در بازار، اين تعويق چند ماهه به ما تحميل شد.
اين كارتونيست در مورد روند چاپ آثارش و اخذ مجوز، گفت: در اين سالها آموختم كه چطور هنرمندانه نقدي را به تصوير كشم كه چاپ شود و اصولا آنقدر در اين كار حرفه‌اي شدم كه كاري را كه مجوز چاپ نمي‌گيرد، انجام ندهم.
اين كتاب در قطع رحلي با تيراژ هزار نسخه منتشر شده است.
كتاب «هنرهاي تبسمي» شامل نقاشي‌، طرحي‌ و كاريكاتورهاي كامبيز درم بخش با موضوع هنر و گالري‌گردي عصر پنجشنبه 29 آذرماه در نشر گويا رونمايي خواهد شد. در اين مراسم بخشي از آثار كتاب به صورت پرينت به نمايش گذاشته شده و به فروش خواهد رسيد.
فراهنگ**9031** 9053