دهلی نو-ایرنا- سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو) روز چهارشنبه، یك ماهواره ارتباطی ( جی ست 7 ای) كه برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار خواهد گرفت را با موفقیت به فضا پرتاب كرد.

به گزارش ایرنا، به نقل از نشریه 'تایمز او ایندیا'، به گفته مقامات سازمان ایسرو، عصر امروز، موشك جی اس ال وی- اف 11 از سكوی پرتاب در مركز ساتیش باهاوان در جزیره سریهاریكوتا به فضا پرتاب شد.
این سیزدهمین پرتاب موفقیت آمیز موشك های نسل دو جی اس ال وی هند با موتور جت ساخت این كشور است.
كی سیوان رییس سازمان ایسرو گفت: ما در 35 روز گذشته سه پرتاب موفق به فضا داشته ایم.
قرار است نیروی هوایی هند به طور اختصاصی از این ماهواره استفاده كند. به گفته مقامات هندی، ماهواره 'جی ست 7 ای' تمام رادارها، پایگاه ها و سیستم های اخطار سریع نیروی هوایی این كشور را به یكدیگر متصل خواهد كرد تا جنگنده ها، كشتی ها و سایر تجهیزات دشمن از فاصله ای دور شناسایی شوند.
این ماهواره همچنین توانایی نیروی هوایی هند در استفاده از پهپاد ها برای هدف قرار دادن مواضع دشمن از فاصله دور را افزایش خواهد داد.
سازمان ایسرو در سال 2013 یك ماهواره نظامی دیگر برای نیروی دریایی هند به فضا پرتاب كرده بود.
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند( ایسرو) در اوایل ماه جاری صدمین ماهواره خود را از مركز فضایی ساتیش داوان واقع در جزیره سریهاریكوتا در ایالت آندرا پرادش با موفقیت به فضا پرتاب كرد.
این سازمان در ماه ژوئن سال گذشته 31 ماهواره كوچك را در یك موشك به فضا پرتاب كرد.
سازمان ایسرو همچنین توانست سنگین ترین موشك ( جی اس ال وی نسل 3) ساخت خود را برای اولین بار با موفقیت به فضا پرتاب كند.
پیش از این هند برای پرتاب ماهواره های خود با وزن بیش از 2 تن به كشور های خارجی وابسته بود.
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند(ایسرو) در سال گذشته با ثبت ركود بی سابقه پرتاب 104 ماهواره با یك موشك به فضا از جزیره كوچك 'سریهاریكوتا' در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریكا،تاریخ ساز شد.
جزیره كوچك 'سریهاریكوتا' درصنعت فضایی هند ،حكم دماغه 'كاناورال' در ایالت فلوریدای امریكا را دارد كه تاكنون موشك های فضایی وماهواره های بسیاری از این جزیره به فضا پرتاب شده است.
سكوی پرتاب موشك جزیره 'سریهاریكوتا' تاكنون با پرتاب بیش از 200 ماهواره از كشورهای مختلف ،میزبان برنامه های جاه طلبانه فضایی هند است.
هزینه های پرتاب از این سكو به حدی پایین است كه حتی رقیبان قدر هند هم قادر به رقابت با این هزینه ها نیستند؛ برای مثال این كشور قادر است كاوشگر مریخ خود را با هزینه ای به مراتب پایین تر از بودجه ای كه هالیوود به ساخت فیلم های فضایی تخصیص می دهد، به سیاره سرخ ارسال كند.
در بیشتر سفرهای فضایی و پرتاب فضاپیماها از مبدا هند از راكت خوش سابقه پی اس ال وی ( Polar Satellite Launch Vehicle) استفاده می شود.
یكی از مهمترین دستاوردهای فضایی هند در سال 2013 میلادی پرتاب كاوشگر مدارگرد به مریخ با موشك 'پی اس.ال.وی' ازسكوی پرتاب 'سریهاریكوتا' با نام 'مانگالیان'كه به زبان سانسكریت به معنای 'مسافر مریخ ' بود . به این ترتیب این كشور در ردیف چهارمین كشوری كه توانست به منظومه شمسی راه یابد ، قرار گرفت.
ماموریت ماهواره مانگالیان شامل اكتشاف گاز متان و دی اكسید كربن در جو مریخ می شد تا وجود حیات در سیاره همسایه زمین بررسی شود.
شبك**آساق**267**1708