شهركرد- ايرنا- نماينده مردم شهركرد، بن و سامان در مجلس با اشاره به اجراي پروژه راه آهن اصفهان - شهركرد - اهواز بدون ايجاد ايستگاه در شهركرد نفعي براي ما ندارد و خارج از توجيه اقتصادي است، گفت: به استانهاي ديگر هم اجازه نمي دهيم كه با اجراي اين پروژه براي ما تصميم گيري كنند.

به گزارش ايرنا، اردشير نوريان روز پنجشنبه در شوراي برنامه ريزي و توسعه چهارمحال و بختياري با حضور معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل گفت: در صورتي كه راه آهن سراسري اصفهان - شهركرد - اهواز بدون ايستگاه مناسب در شهركرد اجرا شود، نفع آن تنها براي استان هاي ديگر مانند اصفهان و خوزستان خواهد بود.
وي تاكيد كرد: پروژه راه آهن براي شهركرد از مساله آب نيز حياتي تر است، ضمن آنكه قيم مآبي براي چهارمحال و بختياري بس است و ديگر اجازه نمي دهيم استان هاي ديگر براي روند و چگونگي اجراي پروژه هاي اين استان تصميم گيري كنند.
نوريان تصريح كرد: وزارت راه و شهرسازي نتيجه مذاكرات با شركت كره اي مبني براي سرمايه گذاري خارجي در اجراي راه آهن سراسري اصفهان - شهركرد - اهواز را ارائه دهد.
وي همچنين به اهميت توسعه راه ها و زيرساخت هاي چهارمحال و بختياري اشاره كرد و گفت: با 10 درصد هزينه احداث بزرگراه در ساير استان هاي كشور مي توان تمامي مشكلات راه هاي روستايي شهرستان هاي شهركرد، سامان و بن در اين استان را رفع كرد.
نماينده مردم شهرستان هاي شهركرد، سامان و بن در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: مردم روستاهاي چهارمحال و بختياري براي اجراي پروژه هاي حوزه راه هاي ارتباطي آمادگي مشاركت 50 درصدي دارند.
نماينده مردم شهرستان هاي اردل، فارسان، كوهرنگ و كيار در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: در اجراي راه آهن سراسري اصفهان - شهركرد - اهواز توجه ويژه به مركز چهارمحال و بختياري ضرورت دارد، ضمن آنكه پيش بيني مسير آنتني براي شهركرد در اين طرح مناسب نيست.
علي كاظمي باباحيدري تاكيد كرد: بايد يكي از ايستگاه هاي اصلي مرتبط با طرح راه آهن سراسري اصفهان -شهركرد - اهواز در شهركرد استقرار يابد.
وي تصريح كرد: پروژه اتصال كريدور شمال به جنوب كشور در قالب جاده بندر به بندر از مسير چهارمحال و بختياري كه در دولت اصلاحات آغاز شد، در ميان راه دچار انحراف مسير شد.
وي يادآور شد: احياء اين پروژه و اتصال قطعه مغفول مانده در اين طرح مورد توجه مسئولان مرتبط در وزارت راه و شهرسازي باشد.
نماينده مردم شهرستان هاي اردل، فارسان، كوهرنگ و كيار در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: استاندارد سازي برخي جاده هاي چهار خطه در چهارمحال و بختياري مانند جاده فارسان – باباحيدر در دستور كار قرار گيرد.
وي گفت: وزارت راه و شهرسازي در اجراي طرح هاي توسعه راه هاي ارتباطي كشور افق بلند مدت 100 ساله داشته باشد.
كاظمي باباحيدري تاكيد كرد: توسعه محور ارتباطي شهركرد - شلمزار - خوزستان و همچنين تسريع در حفر و بهره برداري از تونل چري، هوني و زره چهارمحال و بختياري اولويت داده شود.
نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: چهارمحال و بختياري بلحاظ موقعيت جغرافيايي در مسير ترانزيتي شمال به جنوب كشور و ارتباط با جاده هاي بين المللي نقش مهمي دارد.
خديجه ربيعي فرادنبه تصريح كرد: با توجه به قراگيري طرح هاي مادر مانند فولاد، پتروشيمي، سيمان و ساير صنايع بزرگ در چهارمحال و بختياري تسريع در اجرا و بهره برداري از طرح راه آهن سراسري اصفهان - شهركرد - اهواز با اولويت توجه به مركز استان ضروري است.
وي يادآور شد: اجراي طرح كمربندي شمال بروجن به طول 9 كيلومتر مي تواند در كاهش ترافيك مسير و ساماندهي تردد روزانه 30 هزار خودرو از مسير ارتباطي شهركرد - لردگان - اهواز نقش آفريني كند.
ربيعي فرادنبه اظهار داشت: تكميل جاده چهار خطه شهركرد – بروجن – لردگان به ويژه 11 كيلومتر واقع در قطعه شهركرد – بروجن بايد با اولويت و سرعت بيشتري اجرايي و بهره برداري شود.
وي افزود: توسعه سه راهي بروجن – گندمان – بلداجي به شلمزار واقع در مسير ارتباطي شهرستان هاي بروجن و كيار در جاده چهارمحال و بختياري تا خوزستان از خواسته هاي مهم مردم است.
نماينده مردم شهرستان لردگان در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: عمليات اجرايي محور اتباطي شهركرد – بروجن – لردگان در زمان فعاليت مجلس ششم به طول 170 كيلومتر آغاز شد.
محمد خالدي تاكيد كرد: حفر تونل و احداث پل كره بس در اين مسير ارتباطي از مهمترين اولويت هاي ارتقاي جاده و تسريع در روند توسعه اي چهارمحال و بختياري محسوب مي شود.
وي افزود: ادامه اين مسير و احداث آزادراه لردگان – اهواز به طول 30 كيلومتر با مشاركت بخش خصوصي، چهار خطه شده جاده گوشكي – فلارد به طول 30 كيلومتر، 2 بانده شدن محور ارتباطي فلارد – لردگان و حفر تونل 400 متري و حذف گردنه چهار طاق از مهمترين نيازهاي زيرساختي در حوزه راه هاي شهرستان لردگان است.
خالدي توسعه راه هاي روستايي را ضروري اعلام و تصريح كرد: جاده هاي روستايي دهستان هاي ميلاس، ارمند، اوره، بارز و پشت كوه فلارد شهرستان لردگان با افزون بر 100 هزار نفر جمعيت برابر نيمي از جمعيت شهرستان لردگان هنوز آسفالت نشده است.
وي يادآور شد: تحقق خواسته هاي نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي بايد در قالب طرح هاي علمي هر چه سريع تر اجرايي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور نيز گفت: تا پايان دولت دوازدهم تمامي مراكز استان هاي كشور به شبكه ريلي متصل مي شود.
خيرالله خادمي تاكيد كرد: جانمايي ايستگاه راه آهن حسن آباد اصفهان به چهارمحال و بختياري براي نزديك ترين نقطه به كانون جمعيتي شهركرد بررسي و اصلاح شده است.
وي اظهار داشت: البته هنوز براي ايستگاه هاي مرتبط با طرج سراسري راه آهن اصفهان – شهركرد – اهواز تصميمي گرفته نشده است.
خادمي تصريح كرد: براساس برآوردهاي صورت گرفته كارشناسي به طور يقين شهركرد تا دو سال ديگر به شبكه ريلي كشور متصل خواهد شد.
به گزارش ايرنا، معاون وزير راه و شهرسازي به منظور بررسي طرح هاي در دست اجراي چهارمحال و بختياري به شهركرد سفر كرده است.
7362/6021