یزد - ایرنا - مدیرعامل شركت تولید نیروی برق یزد گفت: در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و با استفاده از شرایط تحریم ها ، ایران به عنوان چهارمین كشور دنیا موفق به ساخت 'شَفت توربو كمپرسور مولد كرافت» نیروگاه سیكل تركیبی در این استان شد.

ابوالفضل اسدی روز جمعه در جریان بازدید از این دستگاه در نیروگاه سیكل تركیبی یزد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تای راد (شَفت) مولد كرافت ساخته شده توسط متخصصان داخلی ، صرفه جویی 230 هزار یورویی به همراه داشته است.
وی افزود : شركت تولید نیروی برق یزد توانست با خود باوری و اعتماد به تخصص، دانش فنی و مهارت مهندسان داخلی، اجرای پروژه ساخت این شفت توربین را با هدف حمایت از ساخت داخل و در راستای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی به نتیجه برساند.
مدیرعامل شركت تولید كننده برق یزد تصریح كرد: خرید این شفت توربین اگر قرار بود از خارج از كشور انجام شود برای واردات به كشور ، زمان زیادی نیاز داشتیم ولی با تلاش متخصصان ایرانی و با توجه به هماهنگی های صورت گرفته بین شركت فولاد آلیاژی اصفهان و شركت توگا در مدت 9ماه ساخته شده است.
اسدی درباره روند ساخت شَفت توربین مولد كرافت هم گفت: شفت توربین ساخته شده پس از نصب بر روی مولد G11 كرافت نیروگاه سیكل تركیبی یزد از تاریخ 23 اردبیهشت ماه97 مورد بهره برداری قرار گرفت و تاكنون چهار هزار ساعت كاركرد داشته است.
وی با اشاره به تقدیر وزیر نیرو از شركت تولید برق یزد با اهدای لوح مكتوب به‌عنوان پروژه‌ برتر بخاطر ساخت این دستگاه خاطرنشان كرد: هم اكنون كشورهای آلمان ، هلند و فرانسه سازنده شَفت توربین مولد كرافت در جهان هستند و ایران هم به تازگی صاحب این فناوری شده است.
وی با بیان اینكه نمونه شفت ساخته شده برای سایر نیروگاههای مشابه از جمله نیروگاه لوشان و شیراز قابل استفاده است، یادآور شد : در طول عملیات ساخت كه با روش مهندسی معكوس و تهیه نقشه های ساخت انجام شد، شركت تولید نیروی برق یزد به عنوان كارفرما و شركت مدیریت تولید برق یزد به عنوان دستگاه ناظر ، همكاری و نظارت مستمر و منظم داشتند.
این كارشناس صنعت برق در پایان تأكید كرد: در واقع این تلاشها ناشی از اعتماد به نفس مهندسان و متخصصان داخلی است و نشان دادند در شرایط تحریم اقتصادی و محدودیت ها ، بسیاری از فرصتها و دستاوردهای ماندگار، نصیب ایران اسلامی خواهد شد.
كار توربین های گازی بر اساس آزاد سازی انرژی حاصل از گازهای داغ احتراق می باشد. در مولد های گازی كرافت ،مجموعه ای از پره های ثابت و متحرك توربین و كمپرسور بر روی یك محوری به نام تای راد یا شفت توربو كمپرسور نصب شده اند كه بر اثر برخورد گازهای داغ حاصل احتراق ، این محور به حركت درآمده و با سرعت 3000 دور بر دقیقه می چرخد تا محور ژنراتور را به حركت درآورد و برق توسط ژنراتور تولید و به شبكه برق سراسری ارسال شود.
هم اكنون مولدهای نیروگاهی استان یزد شامل سیكل تركیبی یزد به صورت دولتی و نیروگاههای تابان یزد ، شیركوه یزد ، سرو اردكان و شهید زنبق یزد به صورت خصوصی زیرمجموعه این شركت است.
میزان قدرت اسمی تولید برق واحدهای نیروگاهی استان یزد حدود 2 هزار و 700 مگاوات اعلام شده است.
سهم نیروگاه های كشور در تولید برق استان به ترتیب شامل نیروگاه سیكل تركیبی یزد 37.5 درصد، نیروگاه تركیبی سرو 18.1 درصد ، نیروگاه های تركیبی شیركوه و تابان هر كدام 18 درصد ، نیروگاه شهید زنبق 3.5 درصد و مابقی سهم سایر نیروگاههاست.
1968/ 6197