راه ها يكي از زيرساخت هاي مهم در توسعه است و از تردد سهل تر و امن تر در مسيرها حاصل مي شود و اگرچه گفته مي شود سهم راه ها در تصادفات رانندگي فقط سه درصد است اما با اين وجود ، رعايت استاندارد ها مي تواند كمك شاياني در كاهش تصادفات داشته باشد.
آسفالت مناسب ، عرض كافي جاده و اكنون با توجه به تعداد خودروها نياز به آزادراه ها و دو بانده و يا چند بانده كردن راه ها و نصب علائم هشدار دهنده از جمله مولفه هاي استاندارد بودن راه هاست.
اگرچه با اقدامات و ايمن سازي هايي كه توسط دست اندركاران اين حوزه انجام شده با وجود افزايش خودروها و قابليت حركت با سرعت بالا سوانح رانندگي و قربانيان آن از سال 84 از افزون بر 28 هزار نفر به 16 هزار و 200 نفر در سال گذشته كاهش يافته ، اما اين تعداد كشته نيز غم انگيز و تاسف بار است.
براساس نظرات كارشناسي ، خطاي انساني با 70 درصد و وسيله نقليه ، راه و عوامل محيطي با 30 درصد علت تصادفات هستند اما اعداد و آمار موضوعات را تحليل مي كنند؛ كاهش تصادفات و آمار قربانيان با وجود افزايش تعداد خودروها و قابليت حركت خودروها با سرعت هايي بيشتر از خودروهاي قديمي در مقايسه سال 84 با 96 مفاهيمي را به ذهن متبادر مي كند كه همان 30 درصد عامل خودرو و راه نقش اساسي در تصادفات دارند.
گيلان سرزميني مملو از جمعيت و راه هاي پيچ در پيچ ، هزار تو و گسترده است كه اندرون هر راه، راهي نهفته است و هر مسير نظاره گر تردد انسان ها و خودروهاي بي شمار است؛ تنها در 14 هزار كيلومتر مربع مساحت گيلان ، 12 هزار و 421 كيلومتر راه همسنگ وجود دارد كه حدود 10 هزار كيلومتر انواع راه هاي روستايي و يك هزار و 865 كيلومتر راه هاي اصلي و فرعي است.
تراكم جمعيت بويژه استقرار روستاها در حاشيه راه ها در سرزمين باران هاي نقره اي وضعيتي در جاده هاي اين استان بوجود آورده كه ترددهاي زيادي از عابران پياده را در حاشيه مسيرها رقم زده است؛ امري كه در تاريكي شب نياز به روشنايي بويژه در راه هاي پرتردد را دو چندان مي كند.
گيلان از نظر كشته شدگان عابران پياده برون و درون شهري در كشور مقام نخست و از لحاظ تصادفات موتورسواران مقام دوم را در سال 96 در كشور داشته و عمده اين تصادفات در تاريكي شب اتفاق افتاده است.
يك شهروند گيلاني به خبرنگار ايرنا گفت: بسياري از راه هاي استان كه گاهي از مسيرهاي پرتردد استان هستند، در خاموشي مطلق بسر مي برند.
رضا سعادتي افزود: اين راه ها در حالي فاقد روشنايي هستند كه داراي عرض كافي نبوده و جداسازي انجام نشده و زماني كه خودروها در شب از مقابل مي آيند ديد رانندگان بسيار كاهش مي يابد و اين امر آنها را دچار خطا مي كند و تصادفاتي را رقم مي زند.
وي با اشاره به بارش هاي فراوان در گيلان ادامه داد: اين مسئله وقتي بغرنج تر مي شود كه در شب بارش باران و مه را نيز داشته باشيم كه همزماني توامان تاريكي و بارش باران در راه هاي فاقد روشنايي جاده را تاريك تر نشان داده و جان عابران در حال تردد پياده حاشيه راه ها را كه عموما لباس هاي تيره اي دارند ، تهديد مي كند.
** رخداد بيشتر تصادفات عابران و موتور سواران گيلان بين ساعات 16 تا 24
رئيس پليس راه فرماندهي انتظامي گيلان نيز سرعت نامطمئنه و غير مجاز را ام الحوادث دانست و گفت: تعداد قربانيان تصادف در آبان ماه جاري، با تعداد 32 نفر نسبت به 24 نفر سال 96 ، هشت نفر افزايش يافته است.
سرهنگ حسين محمدپور افزود: از تعداد هشت نفر كشته شده افزايش يافته در آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ، شش نفر عابران پياده بوده اند .
وي با تاييد اهميت روشنايي در راه هاي استان تصريح كرد: بيش از 90 نقطه از راه هاي استان نياز به روشنايي در تحليل محل هاي وقوع تصادفات شناسايي شده دارند اما بدليل نبود اعتبارات24 نقطه داراي اهميت و اولويت را جهت روشن نمودن معابر به اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي طي مكاتبه اي اعلام كرده ايم.
وي با بيان اينكه با توجه به شرايط آب و هوايي در مسيرهاي سواحل و جلگه و اينكه در بعضي از فصول سال دائما شاهد مه گرفتگي هستيم، تصريح كرد: براساس آمار و تحليل هاي انجام شده از تصادفات در استان؛ افزون بر 60 درصد قربانيان تصادف جاده اي عابران پياده و موتور سيكلت سواران هستند كه بيشتر اين سوانح رانندگي بين ساعت 16 تا 24 اتفاق مي افتد و اين امر ضرورت روشنايي راه ها را دو چندان مي كند.
سرهنگ محمدپور گفت: 51 درصد كشته شدگان تصادفات جاده اي مربوط به موتورسواران و همچنين 57 درصد تصادف مربوط به عابران پياده بين ساعت 16 تا 24 رخ مي دهد.
وي با بيان اينكه با اهتمام راهداري استان، راه ها علائم لازم را دارند ، اظهار داشت: راه هاي گيلان پيچ در پيچ و تنيده شده هستند كه افزون بر دو هزار و 900 روستاي استان از اين ويژگي برخوردارند .
وي انسان، راه ، وسيله نقليه و عوامل محيطي را چهار عامل اصلي در تصادفات دانست و افزود: در بحث انساني آموزش، نظارت و كنترل ، اجراي مقررات از جمله وظايف كاربران راه رانندگان و پليس است.
رئيس پليس راه فرماندهي انتظامي گيلان با اشاره به اينكه هر قدر ايمني راه بيشتر باشد ، در شدت و كاهش تصادفات موثر است ، اظهار داشت: در بحث فرهنگسازي، ايمني راه ها از لحاظ آشكار سازي و نصب علائم و جداسازي راه ها در محورهاي اصلي اقدامات خوبي انجام شده اما روشنايي راه ها در گيلان نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي با تاكيد بر ضرورت ايمن سازي مسيرهاي اصلي، فرعي و روستايي استان اين امر را دشوار دانست و افزود: بايد در هنگام راهسازي تمامي جوانب ايمني راه ها را نيز در نظر گرفت.
سرهنگ محمدپور تصريح كرد: برخي راه ها و تقاطع ها را براي حفظ ايمني تردد كنندگان بدليل نداشتن ايمني كافي ، با نيروي انساني پوشش مي دهيم كه با اين اقدام حتي جان پليس نيز به خطر مي افتد .
وي با اشاره به محدود بودن نيروي انساني براي پوشش تمامي نقاط مسيرهاي استان تصريح كرد: تصادفات زيادي هر روز در محورهاي استان روي مي دهد كه پليس بايستي به آنها نيز رسيدگي كند؛ از اينرو ، رعايت استانداردها و ايمني راه ها توسط دست اندركاران مربوطه بسيار حائز اهميت است .
سرهنگ محمدپور با بيان اينكه پليس اهتمام دارد تا با فرهنگسازي در كاهش تصادفات موثر باشد، گفت: در همين راستا، با برگزاري 26 مرحله اموزشي در روستاها با اولويت عابر و موتور از مرداد ماه تا كنون افزون بر 12 هزار نفر آموزش هاي ترافيكي را فرا گرفتند و يك هزار و 700 كلاه ايمني بين راكبان موتورسيكت توزيع شده است.
** نقاط حادثه خيز مشخص و اولويت بندي شده
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان نيز با اشاره به اينكه راهداري براي ارتقاي ايمني راه ها بمنظور كاهش تصادفات اهتمام دارد، گفت: در همين راستا، طي يكسال و نيم گذشته 97 نقطه شناسايي شده حادثه خيز در استان را با نصب علائم لازم آشكارسازي كرده ايم.
محمدرضا نازك كار با بيان اينكه نقاط پرحادثه تعريف خاصي دارد و استانداردهايي براي آنها پيش بيني شده، افزود: پليس راه و راهداري توامان با توجه به مولفه هاي ايمني راه ها، نقاط حادثه خيز را مشخص كرده و آنها را اولويت بندي مي كنند.
وي با بيان اينكه ايمن سازي نقاط پرحادثه در دو عمليات كوتاه مدت و بلند مدت انجام مي شود، تصريح كرد: نصب علائم همچون فسفري، خط كشي ، نصب چشم گربه اي و گاردريل از جمله اقداماتي بوده كه طي يكسال و نيم گذشته در برنامه كوتاه مدت و جهت آشكار سازي و ارتقاي ايمني راه ها براي استفاده كاربران و رانندگان انجام شده است.
وي افزود: در برنامه ريزي عمليات بلند مدت براي ايمن سازي 97 نقطه، با توجه به سه و نيم ميليارد تومان اعتبار پيش بيني شده در بخش راهداري استان، در وهله اول 10 نقطه پرحادثه استان را به مهندسان مشاوران ذي صلاح سپرديم كه پس از مطالعات آنها عمليات اصلي انجام شود.
نازك كار به محدوديت ها اعتباري اين اداره كل نيز اشاره و بيان كرد: در حال حاضر براساس اعتبار اختصاص داده شده براي امسال ؛ چندين نقطه از 10 نقاطي كه كار مطالعاتي براي انها انجام شده جهت اجراي عمليات اصلاحي تعيين شده است.
وي با اشاره به اينكه روشنايي جزو تجهيزات ضروري ايمني راه نيست، گفت: روشنايي اولويت مولفه هاي ايمني در راه ها نيست اما روشنايي جهت ايمني راه بوده و عموما در مسيرهاي مه گير ، تقاطع ها ، پل هاي بزرگ ، تونل ها و نقاط پرحادثه اجرا مي شود.
نازك كار خاطر نشان كرد: 70 درصد تصادفات نشات گرفته از خطاي انساني و 30 درصد مربوط به وسيله نقليه و راه است كه براساس آمارهاي ارائه شده سهم راه ها در تصادفات فقط سه درصد است از اينرو بايستي در كنار ارتقاي ايمني راه ها به عوامل ديگر نيز براي كاهش تصادفات توجه داشت.
گيلان جزو پنچ استان نخست تردد جاده اي در كشور است و ارتقاي ايمني راه ها در تمامي مولفه هاي آن از جمله تعريض جاده ، جداسازي راه ها و روشنايي ضرورت دارد اما استقرار روستاها در حاشيه جاده ها و تردد عابران پياده و موتورسواران و نگاهي به تعداد قربانيان اين دو قشر در تاريكي شب، مي طلبد تا ضمن فرهنگسازي به اين دو قشر براي ديده شدن و رعايت مقررات و فرهنگ ترافيكي مسيرهاي پرتردد و نقاط حادثه خيز را روشن كرد تا زندگي افرادي از پهنه سر سبز اين ديار به زردي نگرايد و شعله زندگي شان خاموش نشود.
از 26 آذر تا اول دي ماه هفته حمل و نقل نامگذاري شده است.
7296/2007
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
رشت - ايرنا - امروزه با فراواني شمار خودروها در جاده ها بويژه مسيرهاي ارتباطي مناطق گردشگري، روشنايي كافي راه ها در كنار مسيرهاي جداسازي شده، مي تواند عامل مهمي در جلوگيري از وقوع تصادفات و در تاريكي فرو غلتيدن زندگي برخي انسان ها شود.