مسكو - ایرنا - سازمان نظارت بر ارتباطات جمعی روسیه اعلام كرد كه بزودی تحقیقاتی در خصوص عملكرد خبرگزاری بی بی سی انگلیس در واكنش به اتهامات وارد شده به راشاتودی در این كشور آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه این سازمان كه روز جمعه منتشر شد، آمده است: این تصمیم روسیه در واكنش به این كه سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای و ارتباطات انگلیس نمایندگی راشاتودی و روس كوم نادزور در این كشور را به نقض مقررات متهم كرده، گرفته شده است.
سازمان نظارت بر ارتباطات جمعی روسیه اعلام كرده است كه اطلاعات درج شده در سایت بی بی سی به صورت دقیق مورد راستی آزمایی قرار می گیرد و نتایج تحقیقات بزودی منتشر خواهد شد.
سازمان تنظیم مقررات رسانه ‌ای انگلیس چند ماه پیش هشدار داده بود كه ممكن است از فعالیت راشاتودی در انگلیس جلوگیری كند.
در خرداد ماه نیز چند نماینده پارلمان انگلیس از دولت این كشور خواستند تا محدودیتی علیه راشاتودی اعمال و مجوز پخش این شبكه در انگلیس لغو شود.
پیشتر در آمریكا چنین مواردی مطرح و بر راشاتودی و اسپوتنیك محدودیت هایی اعمال شد.
در حال حاضر راشاتودی تنها رسانه فراگیر و قدرتمند شرقی محسوب می شود كه نحوه كارش كشورهای غربی را خشمگین كرده است.
این رسانه رویدادهای جهان را با نگاهی متفاوت از آنچه اكثر رسانه های غربی عنوان می كنند، به مخاطبان انگلیسی زبان انعكاس می دهد و به دلیل تفاوت ها هر روز بر تعداد مخاطبان انگلیسی زبان آن افزوده می شود.
اگر چه راشاتودی با مواضعی متفاوت از غرب راه رسانه هایی همچون رویترز و سی ان ان را در پوشش اخبار می رود و به رقیب سرسخت این رسانه های بین المللی تبدیل شده اما بشدت در چند ماه گذشته در كشور هایی تحت فشار قرار گرفته است كه خود را صاحبان دموكراسی می دانند و بشدت خواستار آزادی رسانه ها در دیگر كشورها هستند.
روابط روسیه و انگلیس بر اثر اتهامی كه لندن مبنی بر دخالت مسكو در مسموم كردن سرگئی اسكریپال جاسوس سابق روس و دخترش مطرح كرده، از 10 ماه پیش تیره شده است.
دیپلمات های انگلیسی چند روز پس از حادثه اسكریپال توانستند حدود 30 كشور عمدتا غربی را مجاب به همراهی با این كشور و اخراج 150 دیپلمات روس از كشورشان كنند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیشتر اعتراف كرده بود كه كلاه خود را به احترام دیپلمات های انگلیسی از سر بر می دارد چرا كه آنان توانسته اند بدون مدرك تعداد زیادی از كشورها را علیه روسیه همراه كنند.
با توجه به واكنش متقابل یا شدیدتر روس ها نسبت به انگلیس، به نظر می رسد در صورت متوقف شدن عملكرد راشاتودی در انگلیس، كاركنان بی بی سی در داخل روسیه نیز بی كار خواهند شد.
شبس**اروپام*391*1346** 1917