27 آذر آتش به جان كلاس درس كوچكي در زاهدان افتاد و شب يلدا ديگر براي همكلاسيها و خانوادههاي يكتا، مريم، مونا و صبا، شيرين و پرخاطره نبود.
التهاب و درد سوختن در آتش را چند سال پيش دخترهاي شينآباد با تمام وجود لمس كردند؛ التهابي كه هنوز آرام نشده و زخمهاي سوختگي روح و جانشان با بيمهريهايي كه انگار تمامي ندارد همچنان تازه است. سهشنبه گذشته آتشسوزي در يك مدرسه به دليل نبود سيستم گرمايشي استاندارد و ضعف نظارتي دوباره و پس از 6 سال تكرار شد. هر چند با اعلام دادستان عمومي و انقلاب زاهدان قصور مدير و مربي آموزشي اين مدرسه غيردولتي محرز و دستور بازداشت آنها صادر شد، مدرسه را پلمب كردند و مدير آموزشوپرورش اين ناحيه استعفا كرد اما بررسيها هنوز ادامه دارد و پرسشهايي مهم براي افكار عمومي مطرح است كه بايد به آنها پاسخ داد و شايد مهمترين آنها روند كند جايگزيني سيستمهاي گرمايشي استاندارد در 40 درصد مدارس كشور و ادامه فعاليت اين مدرسه در ساختماني بدون تاييديههاي سازمان نوسازي مدارس باشد!
خدشه بر اعتماد عمومي
در همين باره، حجتالله بنيادي، پژوهشگر و كارشناس موضوعات آموزشوپرورش حادثه آتشسوزي زاهدان را از منظر متفاوتي بررسي كرد و ضعف عملكردي در حوزه مدارس غيردولتي را عامل بروز اتفاقات ناخوشايند از اين دست دانسته و در اين باره به ايسنا اظهار داشت: مدارس غيردولتي به دليل تأمين منابع مالي خود از شهريه دانشآموزان، بايد از استانداردها و خدمات بالاتري نسبت به مدارس دولتي برخوردار باشند. وي افزود: حوادث چند ماه گذشته مدارس غيردولتي از مدرسه شمال غرب تهران تا حادثه تلخ آتشسوزي مدرسه زاهدان نشانگر آن است كه اين مدارس، هم در زمينه نيروي انساني شايسته و توانمند و هم در زمينه فضا و تجهيزات، فاقد حداقلهاي لازم هستند. وي با بيان اينكه در حوادث و رويدادهاي چند ماه گذشته، نخستين موضوع مهم كه نياز است بيش از پيش مورد توجه مديران قرار گيرد، خدشهدار شدن و آسيب ديدن اعتماد دانشآموزان و اولياي آنان نسبت به آموزشوپرورش، مدرسه، مديران مدارس و معلمان صادق، زحمتكش و دلسوز كشور است، گفت: ضعف مديريت و نظارت آموزشوپرورش بر مدارس غيردولتي و نواقص و كاستيهاي قانون مدارس غيردولتي (بازتصويب سال 1395) دلايل عمده رويدادهايي همچون حادثه آتشسوزي مدرسه ابتدايي در زاهدان هستند.
تأسيس مدارس در ساختمان استيجاري!
وي با اشاره به اينكه ساختمان برخي مدارس غيردولتي، يك منزل مسكوني با حداقل استاندارد و ايمني است كه به دليل وجود ضعف و نظارت در قانون مدارس غيردولتي، مجوز دريافت و نسبت به پذيرش گرانبهاترين سرمايههاي اين كشور در فضاهايي نامناسب اقدام ميكنند، گفت: بر اساس پژوهشهاي انجام شده، بخشي از مدارس غيردولتي در ساختمانهايي داير شدهاند كه استانداردهاي حداقلي لازم براي فضاي آموزشي، رفاهي و ورزشي را ندارند. بنيادي خاطرنشان كرد : درصد قابل توجهي از اين مدارس در ساختمانهاي فرسوده و استيجاري تأسيس شدهاند؛ ساختمانهاي مسكوني و اداري كه تغيير كاربري داده و با تبديل اتاقهاي خواب و آشپزخانه به كلاس درس تابلوي مدرسه بر سر در آنها نصب شده است. اينكه آموزشوپرورش با وجود بيش از 500 هزار صندلي خالي با چه استدلال و چه استانداردهايي چنين مجوزهايي را صادر ميكند نياز به پاسخگويي دارد. وي خاطرنشان كرد: علاوه بر كيفيت نامناسب نيروي انساني و فضاهاي اين مدارس، رعايت نشدن و معين نبودن استانداردهاي ايمني نيز يكي از موضوعات مهم است. در مناطق فاقد شبكه گاز، استانداردهاي گرمايشي در يك دبستان و پيشدبستاني معين و مشخص نيست. گازكشي و رفع محروميت از همه استانهاي كشور امري اجتنابناپذير و مهم است اما آيا نبود شبكه گاز در شهر زاهدان دليل حادثه آتشسوزي مدرسه زاهدان است؟ خير! وي افزود: دليل اين حادثه نبود شبكه گاز در شهر زاهدان نيست، بلكه نداشتن حداقلهاي لازم براي ساختمان يك واحد آموزشي و سهلگيري و چشمپوشي افرادي كه مجوز تأسيس مدرسه در چنين مكانهايي را صادر ميكنند، دليل اين حادثه است.
بخاري نفتي در 83 هزار كلاس
جالب اينجاست كه مهرالله رخشاني مهر، رئيس سازمان نوسازي مدارس از وجود بخاري نفتي در 83هزار كلاس درس خبر داده و گفته است: «جمعآوري بخاري نفتي در مدارس دولتي از وظايف سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور است و اعتبارات در اختيار ما براي نوسازي سيستم گرمايشي مدارس دولتي است و نميتوانيم اعتبارات دولتي را در مدارس غيردولتي هزينه كنيم. وي افزود: مدارس غيردولتي هنگام دريافت مجوز بايد سيستمهاي گرمايشي و سرمايشي استاندارد داشته باشند تا به آنها مجوز داده شود. وي خاطرنشان كرد: در مناطقي از كشور كه گازكشي نشده است بخاري نفتي استفاده ميشود و در سيستان و بلوچستان و بخشهايي از خوزستان گازرساني نداريم و مدارس به ناچار از بخاري نفتي استفاده ميكنند. وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا به جاي بخاري نفتي از بخاري تابشي استفاده نميشود؟ چند سال قبل وزارت آموزشوپرورش نسبت به جمعآوري بخاريهاي نفتي و استفاده از بخاريهاي تابشي وعده داده بود، افزود: بخاري تابشي در برخي مدارس دولتي استفاده ميشود اما براي استفاده از اين بخاريها هم موضوعاتي مطرح است كه ممكن است روي پوست دانشآموزان اثرات منفي داشته باشد، البته هزينههاي آن هم بالاست.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور گفت: 83 هزار كلاس درس مدارس دولتي با بخاري نفتي گرم ميشوند كه براي ايمني آنها نگران هستيم و براي جمعآوري آنها علاوه بر مشكل اعتبار، نبود گاز در برخي نقاط كشور نيز مطرح است. بيشتر نقاطي كه از بخاري نفتي استفاده ميكنند مناطقي هستند كه گاز ندارند. وي در پاسخ به اين پرسش كه براي استانداردسازي سيستم گرمايشي و بخاريهاي مدارس به چه ميزان اعتبار نياز داريد، گفت: اگر به ما يكهزار و 200 ميليارد تومان اعتبار بدهند ميتوانيم اين ماجرا را جمع و تمام سيستمهاي گرمايشي را استاندارد كنيم اما توجه داشته باشيد اگر تجهيزات نگهداري مناسب نباشند فرسوده ميشوند و بايد براي جايگزيني مجدد هم اقدام كنيم.
فوت چهارمين دانشآموز حادثه آتشسوزي
چهارمين دانشآموز مصدوم حادثه آتشسوزي مدرسه زاهدان ديگر نفس نميكشد و براي هميشه چشمانش را بست. به گزارش «وطن امروز»، «مريم نوكندي» چهارمين دانشآموز مصدوم حادثه آتشسوزي زاهدان هم دار فاني را وداع گفت و داغ حادثه تلخ آتشسوزي مدرسه اسوه حسنه را سنگينتر كرد. 27 آذرماه امسال در پي حادثه دلخراش آتشسوزي مدرسه دخترانه اسوه حسنه زاهدان، 4 دانشآموز دختر شامل 3 كلاس اولي و يك پيشدبستاني دچار سوختگي شديد شدند كه هر 4 كودك جان باختند. همچنين وزير آموزشوپرورش كه به زاهدان رفته است، گفت: در 2 سال آينده تمام وسايل گرمايشي غيراستاندارد در سطح استان جمعآوري ميشود. سيد محمد بطحايي در سفر به استان سيستان و بلوچستان سراغ خانوادههاي دانشآموزان جانباخته رفت و از مدرسه سوخته اسوه حسنه بازديد كرد و در جمع مديران حضور يافت. وزير آموزشوپرورش گفت: من و شخص رئيسجمهور به طور جدي پيگير هستيم تا ظرف 2 سال آينده در استان سيستان و بلوچستان كه جزو استانهاي محروم كشور به شمار ميرود، وسايل گرمايشي را تجهيز كنيم. وزير آموزشوپرورش در بازديد از مدرسه اسوه حسنه گفت: قصوركنندگان اين حادثه به طور جدي مورد بازخواست قرار خواهند گرفت. بطحايي در ديدار با خانواده مريم نوكندي از دانشآموزان جانباخته، گفت: همه مسببان كه حتي سهوا باعث بروز چنين حادثهاي شدند بايد مورد بازخواست قرار بگيرند تا ديگر شاهد چنين اتفاقات ناگواري در آينده نباشيم.
روزنامه وطن امروز
7247/
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
تهران- روزنامه وطن امروز در گزارش امروز(شنبه) خود از نگراني كارشناسان و افكار عمومي جامعه در تكرار دوباره حوادث ناگوار در مدارس پرداخته است.