پكن- ایرنا- معاون رییس اداره كل گمرك چین اعلام كرد تجارت خارجی چین در یك دوره 40 ساله (دوران اصلاحات و سیاست درهای باز) 198 برابر افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا از رادیو بین المللی چین، 'زو جی‎وو' روز شنبه در پكن افزود: در طور 40 سال گذشته و پس از اجرای «سیاست اصلاحات و درهای باز» میران كل واردات و صادرات چین 198 برابر افزایش یافته ‌است و بیش از 11 درصد میزان تجارت در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است.
او با اشاره به اینكه چین اكنون به یكی از مهمترین نیروهای محركه رشد اقتصادی جهان تبدیل شده ‌است تصریح كرد: به علت اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز، ظرف 40 سال گذشته تجارت خارجی چین شاهد 'رشدی شگفت‌انگیز' بوده ‌است.
معاون رییس اداره كل گمرك چین با بیان اینكه سرعت رشد متوسط چین سالانه به 14.5 درصد رسیده است تاكید كرد در حال حاضر چین در زمینه صادرات 1400 كالا جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص داده و از طریق تجارت خارجی، 200 میلیون فرصت شغلی ایجاد كرده است.
به گفته 'زو' این در حالی است كه چهل سال پیش سهم تجارت خارجی چین در جهان كمتر از یك درصد بود ولی امروز به بیش از 11 در صد افزایش یافته ‌است.
سیاست «اصلاحات و درهای باز چین» 40 سال پیش و در 18 دسامبر سال 1978 در سومین نشست عمومی یازدهمین دوره كمیته مركزی حزب كمونیست چین با محوریت محوریت سازندگی اقتصادی در امور ملی مصوب شد.
پس از 40 سال اجرای این سیاست، چین به دومین جامعه اقتصادی جهان، بزرگترین كشور صنعتی، بزرگترین كشور صادركنندۀ كالا و كشور دارای بیشترین ذخیره ارزی تبدیل شده است.
**آساق**1904**