كرمانشاه - ايرنا - رئيس انجمن زوران كشور از ساخت نخستين گود زوران با مساحتي بالغ بر 500 متر مربع در شهرستان كنگاور خبر داد.

به گزارش ايرنا، بهرام بهروش روز يكشنبه در جلسه شوراي ورزش كنگاورر كه با حضور فرماندار و مسئولان ادارات مربوطه در سرسراي فرمانداري كنگاور برگزار شد، اظهار داشت: زوران كه از جمله ورزش هاي اصيل منطقه غرب كشور است، خاستگاه آن كرمانشاه و شهرستان كنگاور است.
او ادامه داد: پس از پيگيري هاي مجدانه، ورزش باستاني زوران به نام كرمانشاه ثبت ملي شد و پس از ثبت ملي، با توجه به سازماندهي كشتي‌هاي محلي به وسيله فدراسيون كشتي و اتحاديه جهاني كشتي، زوران هم جز ورزش‌هايي با كمربند به ثبت رسيد و تلاش مي كنيم اين ورزش باستاني، ثبت جهاني شود.
بهروش در ادامه به ساخت گود زوران در كنگاور اشاره كرد و تصريح كرد: اين شهرستان از دير باز مهد كشتي منطقه بوده و هست و قهرمانان زيادي را تحويل جامعه داده و زوران به عنوان يكي از ورزش هاي باستاني و اصيل آن به شمار مي رود.
رئيس هيات ورزش هاي روستايي و بازي هاي بومي محلي استان كرمانشاه در ادامه به بازديد از چند نقطه از شهرستان براي ايجاد گود زوران اشاره كرد و افزود: تپه جنوبي مشرف بر روستاي رحمت آباد داراي مزايايي چون، داشتن چشم اندازي زيبا در بين شهرهاي كنگاور و اسدآباد و قرارگيري در حاشيه بزرگراه كربلا است و همچنين وجود كشتي گيران و خيران ورزشي روستاي رحمت آباد نيز مي تواند در ساخت گود زوران در اين روستا بسيار موثر واقع شود.
بهروش با بيان اينكه براي ساخت يك گود زوران با مساحت 500 متر مربع مبلغ 500 ميليون تومان اعتبار نياز است، افزود: با رايزني هاي كه با سليماني نماينده كنگاور در مجلس شوراي اسلامي انجام داده ايم، ايشان قول مساعد دادند با رييس سازمان برنامه بودجه كشور رايزني هايي براي جذب اعتبارات ساخت گود زوران انجام دهند.

**كلنگ ساخت نخستين گود زوران كشور در دهه فجر امسال
وي ضمن تشكر و قدرداني از مسئولين كنگاوري به دليل استقبال كم نظير براي ساخت گود زوران در اين شهرستان، اظهار اميدواري كرد: با كمك همه مسئولان استاني و منطقه اي و خيران ورزش دوست سراسر استان و به ميمنت چهلمين سال از انقلاب اسلامي، در دهه فجر امسال كلنگ ساخت نخستين گود زوران كشور در كنگاور به زمين زده خواهد شد.
بهروش همچنين از اختصاص مبلغ 20 ميليون تومان از محل اعتبارات دانشگاه علوم پزشكي استان كرمانشاه براي روستاي سالم رحمت آباد و ساخت گود زوران خبر داد.
رئيس انجمن زوران كشور در پايان سخنان خود تاكيد كرد: بنا داريم سال 98 با برگزاري مسابقات مختلف در كنگاور به تثبيت زوران در كشور همانند رشته هاي آليش، چوخه و ... كمك كنيم.

كنگاور؛ خاستگاه زوران كشور
فرماندار كنگاور هم در اين جلسه با بيان اينكه دولت تدبير و اميد در اهميت دادن به ورزش هاي باستاني بسيار پررنگ عمل كرده است، اظهار كرد: سابقه ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌اي در كنگاور به 60 سال گذشته بر مي‌گردد كه كنگاور خاستگاه اصلي ورزش زوران در كشور محسوب مي شود.
خيراله خزايي با بيان اينكه هم اكنون در كنگاور ورزشكاران زيادي بصورت فعال مشغول اين ورزش باستاني هستند، افزود: جهت توسعه و ترويج ورزش زوران و ساخت گود آن تمام ادارات، نهادهاي مرتبط بخشداري و دهياري را پاي كار آورديم.
او با بيان اينكه هيات ورزش هاي روستايي و عشايري و بازيهاي بومي و محلي استان وظيفه سختي در اين زمينه بر دوش دارد، خاطرنشان كرد: نبايد در انتظار اعتبارات دولتي نشست چرا كه اين گونه اقدامات بزرگي، خيران دلسوز و نيك انديشي را هم دارد كه بايد اداره ورزش و جوانان، اعضاي شوراهاي روستا و دهياران اين خيران را شناسايي و از آنها در ساخت گود زوران كمك بگيرند.
رئيس شوراي ورزش كنگاور در ادامه اظهار داشت: پتانسيل و استعدادهاي مناسب ورزشي در قشر جوان اين شهرستان وجود دارد و ساخت گود زوران مي تواند در شناسايي اين استعدادها كمك كند.
خزايي به بازديد از روستاي رحمت آباد به عنوان يكي از گزينه هاي احتمالي ساخت گود زوران اشاره كرد و افزود: اين روستا با توجه به موقعيت جغرافيايي، نزديكي به بزرگراه تهران - كربلا و دسترسي راحت به آن جهت حضور ورزشكاران و توريست هاي ورزشي يكي از گزينه هاي احتمالي ساخت گود زوران خواهد بود.
فرماندار كنگاور در پايان خاطرنشان كرد: سعي مي كنيم با كمك انجمن زوران كشور، هيات ورزش هاي روستايي و بازي هاي بومي محلي استان كرمانشاه و ديگر دستگاههاي متولي زمين مورد نظر قطعي را براي ساخت گود زوران معرفي كنيم.
در پايان اين جلسه فرمانداري و اداره ورزش و جوانان كنگاور از زحمات بهرام بهروش رئيس انجمن زوران كشور بخاطر پيگيري و تلاش در ترويج ورزش زوران با اهداي لوح تقدير كردند.
شهرستان كنگاور با جمعيتي افزون بر 76 هزار نفر در 94 كيلومتري شرق كرمانشاه واقع شده و دروازه ورودي اين استان غربي است.
8066/7447