سمنان- ایرنا- مدیركل راه آهن شمال شرق(1) گفت: طرح جا به جایی خطوط ریل قطار از اطراف منطقه تاریخی تپه حصار دامغان نیازمند اتخاذ رویكرد كارشناسی و عزم ملی است.

فرشاد زادخور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاكنون طرح كارشناسی در رابطه با میزان خسارت احتمالی به مجموعه تپه حصار دامغان به خاطر عبور قطار از خطوط ریلی از دل این اثر تاریخی ارائه نشده است.
به گزارش ایرنا، مجموعه تپه حصار، مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح، در روستای حیدرآباد در حاشیه جنوبی شهر دامغان قرار دارد و خط ریلی از میان این تپه ها عبور می كند، تاكنون هفت لایه دوره تاریخی در تپه حصار در كاوش‌های انجام گرفته، شناسایی شده و این مجموعه در بین 215 تپه تاریخی و باستانی استان سمنان، مجموعه ای منحصر به‌ فرد است، این مجموعه نخستین بار توسط اریخ اشمیت از دانشگاه پنسیلوانیا در سال 1312 مورد كاوش قرار گرفت و مشخص شد این محوطه باستانی دارای سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ است.
مدیركل راه آهن شمال شرق(1) خاطرنشان كرد: برخی از نمایندگان مجلس و دوستداران بناهای تاریخی نسبت به عبور ریل قطار از اطراف این تپه موضع گیری هایی داشته اند كه در بعضی موارد این اظهارنظرها كارشناسی نیست.
مدیركل راه آهن شمال شرق(1) با بیان اینكه عبور خط سه ریل قطار پرسرعت تهران- مشهد از تپه حصار دامغان به هیچ عنوان مطرح نیست، گفت: این اداره كل از نشست های تخصصی برای ابهام زدایی در میزان تاثیرگذاری عبور خطوط ریلی بر تخریب آثار تاریخی استقبال می كند.
زادخور اضافه كرد: بیش از 541 كیلومتر از خطوط ریلی قطار تهران- مشهد از استان سمنان عبور می كند و راه آهن در چند سال گذشته در افزایش رونق اقتصادی استان سهم قابل توجهی داشته است.
وی با بیان اینكه روزانه بیش از 30 هزار نفر از هموطنان برای زیارت بارگام امام رضا(ع) از خطوط ریلی استان سمنان عبور می كنند، گفت: همچنین روزانه 15 رام قطار باری برای جا به جایی كالا از خطوط ریلی سمنان عبور می كند.
زادخور تصریح كرد: با توجه به كویری بودن برخی از مناطق استان سمنان برای عبور ریل قطار، افزایش پوشش گیاهی در این مناطق اجتناب ناپذیر است.
مدیركل راه آهن شمال شرق(1) گفت: سهم خطوط ریلی در اقتصاد كشور بسیار قابل توجه است و دامن زدن به حواشی در رابطه با تاثیر منفی راه آهن، اعتبار ناوگان ریلی كشور را زیرسوال می برد.
به گزارش ایرنا، مجموعه تپه حصار دامغان مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح است كه در 24 شهریور سال 1310 به شماره 40 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است، بیش از 500 كیلومتر از خط اصلی مسیر 926 كیلومتری تهران- مشهد زیر پوشش اداره كل راه آهن شمال شرق(1) قرار دارد و روزانه 80 رام قطار در این مسیر در حال رفت و آمد است.
7339/6103