به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، حمید درخشان نیا روز دوشنبه در آیین یكصدمین سالگرد تاسیس و روز ملی ثبت احوال افزود: این سامانه از سال 1376 با توجه به قانون اختصاص شماره ملی و كد ملی كد پستی كه همه دستگاهها ملزم به استفاده از اطلاعات پایگاه جمعیتی ثبت احوال بودند، مطرح بود و امروز راه اندازی می شود.
وی گفت: در این سامانه كه امروز آن را راه اندازی و به صورت عملیاتی استفاده میكنیم آدرس و مكان افراد در كنار شماره ملی و كد پستی آنها قرار گرفته است و این اطلاعات به روزرسانی می شود.
وی گفت: این اطلاعات پیش از این درج شده بود اما یا تطبیق نداشت یا اینكه به روزرسانی نشده بود این امر یكی از راهبردهای مهم كشورها در زمینه توسعه یافتگی محسوب میشود.
درخشان نیا در زمینه مزایای تغییر نشانی نیز افزود: در ابتدای سال جاری شورای فناوری اطلاعات مصوبه ای را ابلاغ كرد كه همه دستگاههای اجرایی آدرس و كدپستی افراد را در كنار كد ملی به ثبت احوال اعلام شده بود را استعلام كنند و این نشانی میبایست مبنا قرار می گیرد. بنابراین این امر باعث میشود كه آدرس از فرم برگ های كاغذی حذف شود و همچنین این امر موجب حفظ حقوق شهروندی افراد می شود.
وی خطاب به مردم گفت: همه مردم 20 روز فرصت دارند از امروز به سایت اطلاع رسانی ثبت احوال مراجعه و اگر نشانی آنها تغییر كرده است هرگونه تغییر را اعلام كنند.
رئیس سازمان ثبت احوال درباره مزایای كارت ملی گفت: شفافسازی اطلاعات، جلوگیری از جعل و فساد مهمترین هدف دولت الكترونیك و از مزیتهای مهم كارت هوشمند ملی است كه با تكمیل این پروژه به این هدف دست خواهیم یافت.
در حال حاضر 47 میلیون و 200 هزار نفر برای دریافت كارت هوشمند ملی ثبت نام و مراحل ثبت نامی را نیز تكمیل كردهاند و برای حدود 45 میلیون نفر نیز كارت صادر شده است و در سه سال اخیر حدود 44 میلیون كارت هوشمند ملی صادر شده است.
درخشانی نیا اعلام كرد: در مراحل صدور كارت هوشمند ملی با كمترین مشكل مواجه بودیم و در حال حاضر كمتر از 15 میلیون نفر كسانی كه واجد شرایط دریافت كارت هوشمند ملی هستند باقی مانده اند تا این پروژه تكمیل شود.
وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های گذشته، قرار بود كه امسال در سوم دی روز ملی ثبت احوال پروژه كارت هوشمند ملی به طور كامل به اتمام برسد اما با مشكلات بودجه و اعتباری در اواخر سال گذشته مواجه شدیم كه كمی این پروژه به تاخیر افتاد.
درخشان نیا ادامه داد: به زودی مردم از بركات و آثار پروژه كارت هوشمند ملی بهرهمند خواهند شد.
وی خاطرنشان كرد: در حال حاضر بیش از 190 دستگاه اجرایی به پایگاه اطلاعات جمعیتی به صورت برخط دسترسی دارند و همچنین 200 هزار نقطه در كشور در لحظه استعلام های هویتی را پاسخ می دهیم.
رئیس سازمان ثبت احوال اعلام كرد: پایگاه اطلاعات جمعیتی كشور بزرگترین پایگاه داده كشور است كه همه پایگاه ها از آن استفاده می كنند و احراز هویت ها را انجام می دهند .
وی به تشكیل كارگروه اصلاح و بازنگری قانون ثبت احوال هم اشاره كرد و گفت: اصلاح و بازنگری قانون ثبت احوال در مرحله نهایی است و بر این اساس این سازمان از شكل سنتی خارج و مدرن و الكترونیكی شده است بنابراین نیاز به اصلاح و بازنگری قانون داشتیم.
* ایجاد پایگاه اطلاعات سببی و نسبی
درخشان نیا به یكی دیگر از فعالیتهای سازمان ثبت احوال اشاره كرد و گفت: تلاش بر این است كه پایگاه اطلاعات سببی و نسبی را تكمیل كنیم و همچنین خدمات
سكونت محوری با آرشیو الكترونیكی را تقویت كنیم و همچنین بهره برداری از كارت هوشمند ملی بر اساس مصوبه هیات وزیران نیز در دستور كار جدی این سازمان قرار دارد.
درخشان نیا در زمینه كاربردی شدن كارت هوشمند ملی نیز گفت: در حال حاضر دفاتر اسناد رسمی با استفاده از این كارت و اثر انگشت و تطبیق و استعلام بر خط و تأییدات لازم یك اقدام بسیار بزرگ انجام شده است و خدمات ثبتی را با این كارت انجام میدهند كه از جرم و فساد جلوگیری می شود.
وی ادامه داد: از مزایای دیگر كارت هوشمند ملی تسهیل كار مردم سرعت و ادغام كارها است كه یكی از اهداف مهم دولت الكترونیك است و ارتقا و توجه به آما ها بر اساس آمارهای ثبت احوال است.
رخشان نیا با قدردانی از دستگاههای مربوطه در زمینه حمایت و كمك به سازمان ثبت احوال به خصوص در به ثمر رساندن پروژه كارت هوشمند ملی گفت: در دولت تدبیر و امید موفقیت های زیادی را در زمینه فعالیت سازمان ثبت احوال داشتیم و در دوره پنجساله اخیر موفقیتهای این سازمان مضاعف بوده است.
وی خاطرنشان كرد: یكی از این موفقیت ها ارتقاء سطح كمی و كیفی پایگاه اطلاعات جمعیتی كشور برای احراز هویت هموطنان است.
رئیس سازمان ثبت احوال اضافه كرد: قبل از این و قبل از دولت تدبیر و امید حجم این پایگاه ۳۰۰ ترابایت بود كه امروزه به بیش از یك هزار ترابایت افزایش یافته است كه ۹۰ درصد آن مورد استفاده قرار می گیرد.
درخشان نیا تاكید كرد: بیشترین تراكنش در پایگاه اطلاعات جمعیتی كشور مربوط به دوران برگزاری انتخابات است كه در یك روز ۴۰ میلیون استعلام از این پایگاه انجام شده است.
وی ادامه داد: سرعت بخشیدن به پروژه كارت هوشمند ملی یك یكی دیگر از موفقیت های سازمان ثبت احوال محسوب می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا در این آیین كه با حضور وزیر كشور انجام شد به رسم یادبود از پیشكسوتان و بازنشستگان سازمان ثبت احوال قدردانی شد و همچنین به صورت اجرایی و عملیاتی سامانه تغییر ثبت نشانی نیز رونمایی شد.
اجتمام * 2181 * 3063
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
تهران- ایرنا- رئیس سازمان ثبت احوال كشور گفت: سامانه تغییر نشانی ایرانیان از امروز راه اندازی می شود و از این پس در كنار كد ملی و كدپستی نشانی همه شهروندان به صورت دائم ثبت و به روزرسانی می شود.