مسكو - ايرنا - تنش در روابط روسيه و انگليس كه هر روز ابعاد جديدتري به خود مي گيرد به تازگي به برخورد با رسانه هاي يكديگر كشيده شده است و دو طرف سعي دارند تقصير را به گردن ديگري بيندازند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ايرنا از مسكو، مي توان گفت كه انگليس در ميان كشورهاي اروپايي مطرح و تاثيرگذار جهان بيشترين تقابل را با روسيه دارد و بسياري معتقدند اين اختلاف و دشمني ميان دو كشور از آغاز بازي بزرگ و با وجود پايان آن، تا امروز ادامه يافته است.
در دو سال اخير روسيه انگليس را متهم به دخالت در امور داخلي سوريه و جوسازي رسانه اي عليه دولت سوريه با عنوان حمله شيميايي (با راه اندازي گروهي با عنوان كلاه سفيدها) كرده است و در مقابل دولت انگليس نيز روسيه را به حمله شيميايي در داخل خاك خود متهم كرده است.
روابط مسكو و لندن بويژه در 10 ماه گذشته برسر موضوع مسموميت 'سرگئي اسكريپال' جاسوس سابق روس و دخترش در سالزبري به پايين ترين سطح ممكن رسيده است و خشم دولت «ترزا مي» كه تحت شديدترين فشارهاي داخلي براي يافتن راهي براي جدا شدن از اتحاديه اروپاست را در پي داشته است.
چندي پيش ديپلمات هاي انگليسي موفق شدند سران حدود 30 كشور غربي را مجاب كنند كه حدود 150 ديپلمات روس را در حمايت از انگليس از كشورشان اخراج كنند موضوعي كه واكنش 'سرگئي لاوروف' ئزيرامورخارجه روسيه را در پي داشت و او گفت حاضر است به احترام ديپلمات هاي انگليسي كلاه خود را از سر بردارد چرا كه آنها بدون مدرك توانسته اند ديگران را مجاب به انجام چنين كاري كنند.
مي توان نتيجه گرفت كه در حال حاضر انگليس در واقع لكوموتيو قطار سياست هاي خصمانه اروپا عليه روسيه است و در بسياري موارد نقش مجري سياست هاي ضدروسي در جهان را بازي مي كند.
شايد به همين دليل است كه برخي تحليلگران معتقدند روس ها اميدوارند كه با خروج انگليس از اتحاديه اروپا از هجمه ضدروسي دربين كشورهاي اروپايي كاسته شود و دودستگي در بين كشورهاي اروپايي درباره حفظ يا لغو تحريم ها تشديد شود.
مقام هاي روس به دقت اوضاع سياسي انگليس و مشكلات ترزا مي نخست وزير محافظه كار آن بويژه در پارلمان زير نظر دارند و هر حمله انگليس به روسيه را، فرافكني تيم ترزا مي براي كاستن از فشار داخلي بر دولتي كه در برزخ برگزيت قرار دارد قلمداد مي كنند.
سياست هاي ترزا مي در داخل نيز از سوي جرمي كوربين رهبر حزب كارگر كه معتقد به بهبود روابط با روسيه است به چالش كشيده شده است.

** اوكراين زمين بازي جديد براي ادامه تنش ها
روابط روسيه و اوكراين نيز از سال 2014 تا امروز حال و روز خوشي ندارد و هر روز بدتر از ديروز است.
سرگئي لاوروف در اين باره گفته است كه مقامات اوكراين به فكر بلندپروازي هاي خود هستند و احتمالا تصميمات ضد روسي از پايتخت ديگر كشورها (بخوانيد انگليس يا آمريكا) به آنها ديكته مي شود.
يك ماه پيش، در آستانه ديدار سران روسيه و آمريكا در نشست گروه 20 در آرژانتين، تنش ميان روسيه و اوكراين در تنگه كرچ حدفاصل درياي سياه و آزوف به اوج خود رسيد و روس ها سه شناور اوكراين را با قدرت نظامي خود متوقف و تمامي ملوانان آن را بازداشت كردند.
همين مساله كافي بود تا 'دونالد ترامپ' رئيس جمهوري آمريكا در توئيتي اعلام كند كه ديگر با همتاي روس خود در آرژانتين نشست دوجانبه نخواهد داشت مگر اينكه روسيه شناورها و ملوانان اوكرايني را آزاد كند، اتفاقي كه هرگز رخ نداد.
در اين ميان انگليس هم وارد ميدان شد و با محكوم كردن روسيه به نظامي گري در شرق اروپا، خواستار برخورد جامعه جهاني با روسيه شد.
مقامات انگليس كه روابط شان هر روز با مقامات غرب گراي اوكراين بيشتر از گذشته مي شود به گسترش همكاري هاي نظامي با اوكراين روي آورده اند ضمن اينكه از لندن خبر مي رسد انگليسي ها براي حمايت از اوكراين، يك ناو مجهز خود را به درياي سياه اعزام فرستاده اند.

** افزايش تنش در سازمان هاي بين المللي
روسيه و انگليس در يك سال گذشته تنش هاي زيادي در سازمان هاي بين المللي داشته اند كه شايد برجسته ترين مورد براي ايراني ها، وتوي پيش نويس قطعنامه انگليس از سوي روسيه (اسفند ماه 96) در نشست شوراي امنيت بود كه در واقع توطئه اي از سوي انگليس عليه نقش ايران در يمن به حساب مي آيد.
به نظر مي رسد روسيه به چشم مقامات فعلي انگليس تبديل به كشوري شده است كه با تمام توان آنها را از نقش آفريني در معادلات جهاني كنار مي گذارد و وجهه و اعتبار اين كشور را به عنوان يكي از تاثيرگذارترين كشورهاي جهان از بين برده است.
اين دو كشور در سازمان هاي بين المللي ديگر نيز اختلافات فراواني دارند كه از بارزترين آنها مي توان به اختلاف نظر دو كشور در كاركرد سازمان منع تسليحات شيميايي اشاره كرد چرا كه انگليس به دنبال افزايش اختيارات اين سازمان تا درجه قضاوت است و روسيه اين كار را تبديل كردن يك سازمان بين المللي به ابزاري براي پيشرفت سياست خارجي برخي كشورها (بخوانيد انگليس و آمريكا) عليه ديگر كشورها مي داند.

** كشيده شدن دامنه تنش ها به حوزه رسانه
اختلافات مسكو و انگليس همانگونه كه گفته شد هر روز ابعاد تازه تري به خود مي گيرد، انگليسي ها به شدت مخالف نزديكي روسيه و آمريكا هستند و ترزا مي تلاش مي كند هر از چند گاهي با ترامپ در اين باره گفت وگو كند هر چند كه گفته مي شود ترامپ از گفت وگو با وي در اين زمينه سرباز مي زند.
چند روز پيش اختلافات انگليس و روسيه وارد فاز جديدي شد و به درگيري رسانه اي كشيد،
ماجرا از آنجا آغاز شد كه سازمان تنظيم مقررات رسانه ‌اي انگليس هشدار داد كه ممكن است از فعاليت راشاتودي در انگليس جلوگيري كند.
پيش تر در آمريكا چنين مواردي مطرح و بر راشاتودي و اسپوتنيك محدوديت هايي اعمال شد.
در حال حاضر راشاتودي تنها رسانه فراگير و قدرتمند شرقي محسوب مي شود كه نحوه كارش كشورهاي غربي را خشمگين كرده است.
اين رسانه رويدادهاي جهان را با نگاهي متفاوت از آنچه اكثر رسانه هاي غربي عنوان مي كنند، به مخاطبان انگليسي زبان انعكاس مي دهد و به دليل تفاوت ها هر روز بر تعداد مخاطبان انگليسي زبان آن افزوده مي شود.
اگر چه راشاتودي با مواضعي متفاوت از غرب راه رسانه هايي همچون رويترز و سي ان ان را در پوشش اخبار مي رود و به رقيب سرسخت اين رسانه هاي بين المللي تبديل شده اما بشدت در چند ماه گذشته در كشور هايي تحت فشار قرار گرفته است كه خود را صاحبان دموكراسي مي دانند و بشدت خواستار آزادي رسانه ها در ديگر كشورها هستند.
در خرداد ماه نيز چند نماينده پارلمان انگليس از دولت اين كشور خواستند تا محدوديتي عليه راشاتودي اعمال و مجوز پخش اين شبكه در انگليس لغو شود.
سازمان نظارت بر ارتباطات جمعي روسيه چند روز پيش اعلام كرد كه بزودي تحقيقاتي درباره عملكرد خبرگزاري بي بي سي انگليس در واكنش به اتهامات وارد شده به راشاتودي آغاز خواهد شد.
در بيانيه اين سازمان گفته شد: اين تصميم روسيه در واكنش به اين كه سازمان تنظيم مقررات رسانه‌اي و ارتباطات انگليس نمايندگي راشاتودي و روس كوم نادزور در اين كشور را به نقض مقررات متهم كرده، گرفته شده است.
سازمان نظارت بر ارتباطات جمعي روسيه اعلام كرده است كه اطلاعات درج شده در سايت بي بي سي به صورت دقيق مورد راستي آزمايي قرار مي گيرد و نتايج تحقيقات بزودي منتشر خواهد شد.
اگر چه 'دميتري پسكوف' سخنگوي رئيس جمهوري روسيه ديروز در خصوص شرايط خبرنگاران بي بي سي در اين كشور گفته است كه آنها مي توانند همچنان به كار خود ادامه دهند اما معمولا با توجه به واكنش متقابل يا شديدتر روس ها نسبت به اقدامات ضد روسي انگليس، به نظر مي رسد در صورت متوقف شدن عملكرد راشاتودي در لندن، كاركنان بي بي سي در مسكو نيز راهي جز خانه دار شدن يا خروج از روسيه نخواهند داشت.
اروپام **1346**2040