تهران - ایرنا - جمعی از مقام ها، شخصیت های سیاسی و لشكری، نهادها، احزاب و سازمان ها ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفتند.

به گزارش ایرنا، رییس كل دیوان محاسبات كشور با صدور پیامی درگذشت حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.
در پیام عادل آذر آمده است: با دریغ و تاسف خبر ارتحال دانشمند بزرگ و عالم عالیقدر مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی موجب تاسف اینجانب شد.
این پیام می افزاید: ایشان از موثرترین شخصیت های نظام در كنار امام (ره) و مقام معظم رهبری بودند كه سال های متمادی از عمر با پر بركتشان را صرف بسط و گسترش حوزه های علمیه و حفظ آرمان های انقلاب اسلامی كردند.

** پیام تسلیت وزیر راه و شهرسازی
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز طی پیامی درگذشت فقید مجاهد آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس پیشین قوه قضاییه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به رهبر انقلاب، خانواده ایشان و مردم تسلیت گفت.
در پیام تسلیت وزیر راه و شهرسازی آمده است: درگذشت مجاهد نستوه و فقیه ربانی حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی یار و یاور دیرین انقلاب و نظام را كه در طول حیات فقهی، قضایی و سیاسی خویش، منشا خدمات فراوانی بودند به محضر مقام معظم رهبری، جامعه تشیع، مردم عزیز ایران، حوزه‌های علمیه، شاگردان ، ارادتمندان و بیت معظم ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند سبحان برای آن عالم عالی‌قدر علم درجات و غفران واسعه الهی و برای بازماندگان جلیل‌القدرشان صبر و شكیبایی مسئلت می‌ كنم.

** پیام تسلیت معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری
در پیام تسلیت سورنا ستاری نیز آمده است: آن چهره مشعشع آیت‌الله مهربان، انگار حفاظی نفوذناپذیر بود برابر نیستی و نسیان. اعتدال و احترام؛ جزء جدایی‌ناپذیر سیرت و صورت ایشان بود. در همه اعصار، هر آنچه از آدمی باقی مانده، كار پسندیده بوده است و اندیشه سودمند.
ستاری در این پیام می افزاید: آیت‌الله العظمی سیدمحمود هاشمی شاهرودی آن چنان كه همگان واقفند، دانشمندی بود پارسا و سیاستمداری باتقوا. دغدغه‌اش انسان بود و پشتوانه‌اش آفریننده جهان. فقدان چنین شریفی، بسا اندوه‌آور است و جان‌گداز.

** پیام تسلیت هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه
در پیام هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه آمده است: رحلت جانگداز حضرت آیت الله حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی رضوان الله تعالی علیه رییس محترم هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه را به پیشگاه امام زمان (ع) رهبر معظم انقلاب اسلامی و آحاد امت اسلامی به ویژه خانواده آن مرحوم تسلیت عرض می‌كنیم.

** پیام تسلیت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی
علی اصغر مونسان نیز در پیام خود ضمن تسلیت درگذشت خادم بزرگ انقلاب اسلامی، به پیشگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، رییس جمهوری، جامعه معزز روحانیت، ملت مسلمان ایران و عموم دوستداران و پیروان آن فقید بزرگوار گفت: بی شك فقدان حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی كه از مفاخر دیانت، سیاست و فقاهت بود جبران ناپذیر و خسران بزرگی برای جهان اسلام است. عالم وارسته ای كه شاگرد برجسته و نور چشم بزرگمردی چون شهید آیت الله صدر بود و در مكتب امام خمینی(ره) به كمال رسید.

** پیام تسلیت رییس سازمان صدا و سیما
رییس سازمان صدا و سیما نیز رحلت عالم جلیل‌القدر و یكی از چهره‌های موثر حوزه‌های علمیه آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را تسلیت گفت.
در پیام عبدالعلی علی عسكری آمده است: زنده یاد آیت الله شاهرودی را از چهره‌های موثر حوزه های علمیه و از یاران صدیق امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

** پیام تسلیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با صدور پیامی درگذشت حضرت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: آن عالم جلیل القدر در عرصه جهاد و اجتهاد و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی در سنگرهای مختلف ریاست قوه قضاییه، مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام كه منشا خدمات ارزشمندی بوده اند.

** پیام تسلیت وزیر آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش نیز در پی درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی پیام تسلیتی صادر كرد.
در این پیام آمده است: خبر درگذشت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت، دلسوزان انقلاب و نظام را متاثر كرد. بدین وسیله، درگذشت یار دیرین نظام و رهبری را به خانواده عزادار ایشان و ملت شریف ایران تسلیت می‌گویم و برای آن عالم سفر كرده، غفران واسعه الهی آرزومندم.

** پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
در پیام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی آمده است: ارتحال فقیه مجاهد حضرت آیت الله حاج سید محمود هاشمی شاهرودی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تاثر و تالم شدید شد.
این پیام می افزاید: این عالم برجسته، فقیهی مبرز، آراسته به صلاحیت ها برخوردار از مراتب عالی علم و عمل بود و سال ها از محضر استاتید بزرگی از جمله حضرات آیات عظام امام خمینی(ره)، سید ابوالقاسم خویی (ره) و سید محمد باقر صدر (ره) كسب فیض نمودند.
در این پیام آمده است: ایشان دارای آثار و تالیفات گرانسنگی در زمینه های گوناگون فقهی و علمی بوده و شاگردانی را نیز در این زمینه تربیت كردند.
این پیام می افزاید: در جریان مبارزات انقلابی علیه رژیم بعث عراق حضور فعال داشته است كه منجر به دستگیری و شكنجه ایشان شد و در این راه نیز سه تن از برادران گرامی شان به شهادت رسیدند.

** پیام تسلیت رییس سازمان پدافند غیر عامل كشور
سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل كشور طی پیامی رحلت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقه‌های شورای نگهبان را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: رحلت فقیه عالیقدر و استاد برجسته حوزه های علمیه حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقه‌های شورای نگهبان كه عمر پربركت خود را وقف ترویج اندیشه های ناب اسلامی كرده و شخصیتی موثر در همه عرصه‌ها بودند، موجب تاثر و تالم شد.

** پیام تسلیت رییس سازمان انرژی اتمی
علی اكبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پیامی درگذشت حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.
در پیام علی اكبر صالحی آمده است: آن عالم وارسته كه عمر پر بار خود را در راه ترویج معارف و تعالیم مكتب اهل بیت (ع) و غنا بخشیدن به گنجینه و میراث فقه اسلامی سپری كرد، در زمره یكی از مبرّزترین شاگردان و تربیت‌یافتگان مدرسه فكری شهید والامقام آیت‌الله سیّد محمّد باقر صدر قرار داشت.
صالحی در این پیام می افزاید: آن عالِم عامل، افزون بر مجاهدت مستمر در راستای صیانت و حراست از حریم آموزه‌های بلند دینی و اسلامی از حضور در میدان جهاد سیاسی نیز غافل نماند و با تأسّی به سیره حضرت امام خمینی(ره)، تلاش در مسیر تحقّق اهداف نهضت اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی را وجهه همت خویش قرارداد و در طول چهار دهه گذشته نیز در جایگاه‌ها و مناصب گوناگون، نسبت به خدمت خالصانه و مجدانه به‌نظام مقدس اسلامی اهتمام نمود.

** پیام تسلیت رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی
به دنبال رحلت آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرتضی شهیدزاده رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی با صدور پیامی فقدان این شخصیت را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: ارتحال آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی كه عمر پربار خود را به فعالیت در عرصه های گوناگون خدمت و مسوولیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی اعم از مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان، قوه قضاییه و... پرداخت، مایه تاسف و تاثر شد.
این پیام می افزاید: این مصیبت وارده را به محضر مقام معظم رهبری، اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیت معظم ایشان و ملت شریف ایران تسلیت و تعزیت گفته و از درگاه لایزال الهی برای آن عالم مجاهد علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

** پیام تسلیت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی كشور
در پیام جمشید انصاری آمده است: خبر ارتحال عالم و فقیه مجاهد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی موجب تاسف و تالم فراوان شد. آیت الله هاشمی شاهرودی از بزرگان فقاهت و اجتهاد و از یاران صمیمی و وفادار نظام و انقلاب اسلامی و در زمره كسانی بود كه در مسئولیت های گوناگون و در خدمت به این نظام، از هیچ تلاشی مضایقه نكرد و سال های طولانی از عمر با بركت خود را در شورای نگهبان، ریاست قوه قضاییه، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و ریاست هیات حل اختلاف بین قوا منشاء خدمات ارزنده و ماندگار بود.
این پیام می افزاید: اینجانب رحلت آن پیرو صدیق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را به محضر مقام معظم رهبری، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، حوزه های علمیه، ملت بزرگ ایران و بیت شریف آن مرحوم مغفور تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.

** پیام تسلیت مدیر عامل ایرنا
سیدضیاء هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان «یك فقیه عالیقدر» و «نماد اعتدال» در جامعه یاد كرد و درگذشت او را به مردم، مسئولان و خاندان ایشان تسلیت گفت.
هاشمی در پیامی كه امروز به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی منتشر شد، تاكید كرده است: ایشان، فقیهی عالیقدر، سیاستمداری وارسته، استادی برجسته در حوزه و دانشگاه و شخصیتی معتدل، زمان شناس و مردم دار بود و جای خالی او تا مدتها در جامعه ما احساس خواهد شد.
هاشمی كه استاد دانشگاه و جامعه شناس است و در دوره ای نیز مسئولیت سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بر عهده داشت، در این پیام می افزاید: آیت الله هاشمی شاهرودی از جمله فقها و روحانیون گرانسنگی بود كه به خوبی اهمیت پیوند حوزه و دانشگاه را می دانست و برای تحقق آن نیز تلاشهای فراوانی كرد.

** پیام تسلیت عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیدمصطفی میرسلیم با صدور پیامی تاكید كرد: ارتحال عالم ربانی و خدوم، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان آیت الله هاشمی شاهرودی را به پیشگاه امام عصر(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه، مردم شریف ایران و خانواده ایشان تسلیت عرض می كنم.

** پیام تسلیت حزب اعتدال و توسعه
حزب اعتدال و توسعه با صدور پیامی تاكید كرد: درگذشت فقیه عالیقدر و ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی موجب تاثر و تالم اعضای حزب اعتدال و توسعه شد.
در پیام این حزب آمده است: عالمی ربانی با سجایایی اخلاقی یكی از باقیات صالحات مكتب خردمندانه صدریون از میان مارفت.

** پیام تسلیت دبیر كل حزب مردم‌سالاری
در پی ارتحال آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصطفی كواكبیان دبیركل حزب مردم‌سالاری پیام تسلیتی صادر كرد.
در پیام تسلیت كواكبیان آمده است: خبر ارتحال عالم جلیل القدر و روحانی عالی مقام، یاور دیرین انقلاب و نظام و رهبری، حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی موجب تالم و تاثر شد.
این پیام می افزاید: ایشان سال‌های متمادی با عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و ریاست قوه قضاییه و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ خدمات شایان توجهی را به جمهوری اسلامی ایران داشت و با آثار علمی و فقهی و اصولی خویش؛ خدمات موثری به حوزه‌های علمیه داشت.

** پیام تسلیت رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش
حجت الاسلام و المسلمین محمد حسنی با صدور پیامی ارتحال آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.
در پیام حسنی آمده است: ارتحال عالم ربانی و مجاهد و مرجع عالی مقام، حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمود هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تالم خاطر شد.
این پیام می افزاید: این مبارز و مجاهد خستگی ناپذیر و شاگرد حضرت امام(ره) و یار صدیق و وفادار امام خامنه‌ای و انقلاب اسلامی در طول‌ سالیان‌ انقلاب‌ از هیچ‌ كوششي در جهت‌ اعتلای انقلاب‌ اسلامی ایران، دریغ‌ نورزید.

** پیام تسلیت فرمانده كل ارتش
امیر سرلشكر سید عبدالرحیم موسوی در پی ارتحال آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیتی صادر كرد.
در پیام سرلشكر موسوی آمده است: خبر ارتحال جانگداز، عالم مجاهد و فاضل، یار همیشه و همراه امام (ره) و رهبری و خدمتگزار صادق و خستگی ناپذیر مردم، آیت الله هاشمی شاهرودی موجب تاثر و تالم فراوان شد.
این پیام می افزاید: آیت الله هاشمی شاهرودی از جمله مردانی بود كه سراسر عمر پر افتخار ایشان برای استقلال، آزادی و سربلندی ایران عزیز و اعتلای اسلام، انقلاب و بهروزی امت اسلامی بود.
در این پیام آمده است: حضور ایشان در سنگرهای خدمت، از جمله شورای نگهبان، ریاست قوه قضاییه، مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، مایه اعتماد امام و مقام معظم رهبری و آرامش و قوت قلب دوستداران انقلاب سربلند اسلامی بود.

** پیام تسلیت رییس بنیاد متسضعفان انقلاب اسلامی
رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی طی پیامی درگذشت حضرت آیت ­الله هاشمی شاهرودی را به رهبر معظم انقلاب، خانواده و وابستگان آن مرحوم و ملت شریف ایران تسلیت گفت.
در پیام محمد سعیدی كیا آمده است: درگذشت حضرت آیت­ الله هاشمی شاهرودی از فقهای برجسته، رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و با سابقه مبارزات انقلابی و خدمت در مناصب مختلف نظام اسلامی را به محضر رهبر معظم انقلاب، خانواده و وابستگان محترم ایشان و ملت شریف ایران تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید عالیقدر رحمت و علو درجات و عموم بازماندگان صبر و اجر مسالت می‌ كنم.

** پیام تسلیت وزیر امور اقتصادی و دارایی
وزیر امور اقتصادی و دارایی طی پیامی درگذشت عالم وارسته و فقیه عالیقدر، حضرت آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی را به مردم، حوزه های علمیه و بیت ایشان تسلیت گفت.
در پیام فرهاد دژپسند آمده است: رحلت مجاهد نستوه، عالم وارسته و فقیه عالیقدر حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی كه در طول عمر با بركت خویش منشاء خدمات ارزشمندی در بسط و گسترش علوم دینی و معارف اسلامی بوده و نیز مسئولیت های مهمی را در نظام مقدس جمهوری اسلامی بر عهده داشتند، موجب تالم و تاثر فراوان شد.

** پیام تسلیت دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر
اسكندر مومنی دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.
در پیام مومنی آمده است: رحلت عالم وارسته، روحانی جلیل‌القدر و یاور دیرین انقلاب و نظام حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از تحمل یك دوره بیماری سخت طاقت‌فرسا موجب تاثر و تالم خاطر شد.
در این پیام آمده است: به ‌واقع آن عالم بزرگ یكی از یاران و ارادتمندان واقعی و مخلص انقلاب و رهبر معظم در تمام دوران انقلاب و تمام لحظات و برهه‌های حساس بوده و همچون یاری فداكار در موقعیت‌های گوناگون و در كوران حوادث انقلاب، پیرو صدیق ولایت و آرمان‌های انقلاب بود و بدون تردید یاد و خاطره آن مجاهد نستوه هرگز فراموش نخواهد شد.

** پیام تسلیت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه
محمدباقر الفت با صدور پیامی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت و افزود: درگذشت این فقیه عرصه جهاد كه در طول فعالیت سیاسی در مسیر حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برداشتند و در حوزه های علمیه نیز منشأ خدمات علمی فراوانی بودند به محضر حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، حوزه­های علمیه و بیت مكرم ایشان تسلیت می­گویم و برای آن فقید سعید علو درجات و رحمت واسعه الهی و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان را از درگاه حضرت حق مسئلت دارم.

** پیام تسلیت رییس دفتر رییس جمهوری
محمود واعظی با تسلیت ارتحال مجتهد وارسته و فقیه مجاهد حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی به محضر مقام معظم رهبری، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری، علاقه‌مندان و به ویژه بیت شریف ایشان از درگاه احدیت برای آن مرحوم علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسالت كرد.
در پیام واعظی آمده است: ارتحال مجتهد وارسته و فقیه مجاهد حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی كه به حق از مفاخر و شخصیت‌های برجسته نظام اسلامی بودند، موجب اندوه فراوان شد.
این پیام می افزاید: این عالم پارسا در كنار فعالیت‌های علمی و ترویج معارف اسلامی، با تدبیر و سعه صدر و قبول مسئولیت‌های متعدد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به ویژه در نهادهای مهم و سرنوشت‌ساز كشور از جمله شورای نگهبان، قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام، خدمات موثر و ارزنده‌ای به یادگار گذاشت.

** پیام تسلیت معاون فرهنگی قوه قضاییه
معاون فرهنگی قوه قضاییه با صدور پیامی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.
در پیام هادی صادقی آمده است: خبر درگذشت عالم ربانی و فقیه روشن اندیش حضرت آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی باعث تاثر و تالم اینجانب شد.
این پیام می افزاید: این عالم بزرگوار و فقیه وارسته ضمن آنكه در طول حیات پربركت خود همواره به تحصیل و تدریس علوم دینی مشغول بود، سال های متمادی را در كنار شهید بزرگوار آیت الله صدر به مبارزه و مجاهدت علیه ستمگری های رژیم منحوس صدام گذراند.
در این پیام آمده است: ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سمت هایی چون عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضاییه، دبیری شورای حل اختلاف قوا و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منشاء خیر و بركت فراوان بودند. تالیفات وی در طول سالها تحقیق و تدریس، بهترین و ارزشمندترین یادگار برای شاگردان و دوستداران وی خواهد بود.

** پیام تسلیت جامعه روحانیت مبارز
در پیام جامعه روحانیت مبارز آمده است: رحلت جانگداز عالم ربانی، مجاهد سخت كوش، فقیه نوآور و مدیر آرمان گرا حضرت آیت الله سید محمود شاهرودی طاب ثراه را خدمت حضرت بقیه الله الأعظم، رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، حوزه های علمیه و ملت شریف ایران و خانواده آن مرحوم تسلیت عرض می كنیم.
در این پیام آمده است: آن عالم و مجاهد بزرگوار عمر سراسر پربركت خود را در راه نهضت اسلامی ملت بزرگ ایران و ملت رنج دیده عراق صرف كرد و در بالندگی حوزه ها و ارتقاء اجتهاد پویا و تعمیق فقه حكومتی تلاش سترگ و ماندگار داشت.
این پیام می افزاید: آثار این فقیه زمان شناس و نوآوری های حقوقی و ایده های راهگشای او در موضوعات نوپدید و استنباط احكام شرعی متناسب با تحولات و نیازهای روز، برگ های زرین دفتر پربار زندگی انقلابی و علمی او است.

** پیام تسلیت دبیر ستاد حقوق بشر
دبیر ستاد حقوق بشر با صدور پیامی درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت.
در پیام محمد جواد لاریجانی آمده است: رحلت فقیه عالی قدر حضرت آیت­اله سید محمود هاشمی شاهرودی ضایعه بزرگی برای جهان اسلام و به خصوص شیعیان و ملت رشید ایران است.
این پیام می افزاید: از خدمات گرانقدر ایشان در دوران ریاست قوه قضائیه تاسیس ستاد حقوق بشر و معاونت امور بین ­الملل است كه باعث توسعه روابط قوه قضائیه با نهادهای ذیربط در عرصه بین­ الملل شد.
در این پیام آمده است: بدون شك خدمات گرانقدر ایشان هرگز فراموش نخواهد شد اینجانب كه مدت 10 سال معاونت امور بین ­الملل و دبیری ستاد حقوق بشر را تحت نظر ایشان به عهده داشتم، از جانب خود، همكاران و نهادهایی كه در كمیته هماهنگی ستاد حقوق بشر عضو می باشند این ضایعه دردناك را خدمت رهبر معظم انقلاب و ملت عزیز ایران و شیعیان و مسلمانان جهان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن عالم پرهیزگار علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

** پیام تسلیت دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم كل قوا
سرلشكر پاسدار یحیی رحیم صفوی در پیامی رحلت حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.
در پیام سرلشكر صفوی آمده است: رحلت جانگداز عالم ربانی و فقیه مجاهد، مرجع عالیقدر تشیع حضرت آیت الله العظمی سیدمحمود هاشمی شاهرودی موجب تالم و اندوه فراوان است.
این پیام می افزاید: فقدان آن مرجع انقلابی ضایعه ای بزرگ و دردناك برای حوزه های علمیه و دو ملت شریف و بزرگ ایران و عراق به شمار می رود. ایشان یكی از ستون های فقهی، علمی و اخلاقی حوزه های علمیه و مرجع تقلید بیدار و روشنبین برای ملت ایران و عراق بود.

** پیام تسلیت وزیر نفت
وزیر نفت با صدور پیامی ارتحال عالم جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت.
در پیام بیژن زنگنه آمده است: رحلت عالم جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی رضوان‌الله تعالی علیه كه از بزرگان حوزه و شخصیت‌های موثر نظام بودند موجب تاثر و تالم فراوان شد.
این پیام می افزاید: حسن سلوك و رفتار، سعه صدر، متانت و درایت، بارزترین خصوصیاتی بود كه از حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی چهره‌ای متین، فراجناحی و قابل رجوع در حل و فصل مسائل كشور ساخته بود.

** پیام تسلیت وزیر دادگستری
در پیام سید علیرضا آوائی وزیر دادگستری آمده است: بدون شك، خدمات ارزشمند و ماندگار این مجاهد فقیه به ویژه طی چهار دهه گذشته در مسئولیت های خطیری همچون ریاست‌ قوه‌ قضائیه‌، ریاست هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جهت اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به عنوان «باقیات الصالحات» در حافظه ملت قدرشناس ایران اسلامی برجای خواهد ماند.

** پیام تسلیت رییس بنیاد شهید
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با صدور پیامی درگذشت فقیه عالیقدر حضرت آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.
در پیام حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی شهیدی آمده است: رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام آن عالم پارسا در محضر استادانی همچون حضرت امام خمینی (ره) و آیت‌ الله‌ شهید سیدمحمدباقر صدر پرورش یافتند و سال‌ های عمر گهربار خویش را خالصانه و متعهدانه در جهت پرورش و تربیت‌ طلاب دینی‌ و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سپری كردند و خدمات ارزشمندی از ایشان در حوزه‌هایی همچون شورای نگهبان، قوه قضاییه به یادگار مانده است.

** پیام تسلیت سرپرست سازمان تامین اجتماعی
سرپرست سازمان تامین اجتماعی با صدور پیامی درگذشت عالم مجاهد آیت الله هاشمی شاهرودی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.
در پیام محمد حسن زدا آمده است: درگذشت عالم مجاهد، استاد برجسته حوزه علمیه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرحوم آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی ضایعه ای تاسف بار و مصیبتی جانسوز برای آحاد ملت شریف ایران و ارادتمندان آن مرحوم است.
این پیام می افزاید: این عالم برجسته و استاد حوزه علمیه در دوران حیات پربركت خود برای گسترش علوم دینی و سیره اهل بیت علیهم السلام تلاش كردند و همچنین منشا اقدامات و خدمات ارزشمندی برای كشور و نظام اسلامی بودند. در دوره ریاست ایشان بر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بسیاری از مسائل مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی از جمله سیاست های كلی مقام معظم رهبری به خوبی در حال تدوین بود.

** پیام تسلیت رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)
محمد مخبر در پیام خود می افزاید: درگذشت فقیه عالیقدر و استاد برجسته حوزه های علمیه حضرت آیت الله حاج سید محمود هاشمی شاهرودی را به محضر مقدس حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، بیت مكرم ایشان، حوزه های علمیه، مردم شریف ایران ومقلدان این مرجع عالیقدر در سرتاسر جهان تسلیت عرض می نمایم.
در این پیام آمده است: آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی عمر پربركت خود را وقف تحقیق، تدریس و ترویج اندیشه های ناب اسلامی نمود و در كنار این امر هرگز از مبارزه با استبداد و استكبار غافل نبود آن قدر كه در این مسیر الهی زندان، مشقت ها و شكنجه هایش را به جان خرید.

** پیام تسلیت وزیر صنعت، معدن و تجارت
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت.
در پیام رحمانی آمده است: خبر ارتحال عالم جلیل‌القدر و فقیه وارسته حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی رضوان‌الله تعالی علیه موجب تاسف و تاثر شد.
این پیام می افزاید: ضایعه درگذشت یار دیرین امام (ره) و مقام معظم رهبری را به محضر حضرت بقیه‌الله ‌الاعظم (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و به ویژه بیت محترم ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن عالم پرهیزگار علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

با صدور پیامی؛ فرمانده كل سپاه رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت
سپاه نیوز: سرلشكر جعفری در پیامی رحلت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.
به گزارش سپاه نیوز؛ در پی ارتحال آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی ،رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیئت رئیسه

سردار سرلشكر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این خصوص پیام تسلیتی صادر كرد.
در پیام فرمانده كل سپاه آمده است: درگذشت عالم انقلابی و فاضل وارسته ، مرحوم حضرت آیت الله سید محمود شاهرودی موجب تألم و تأثر خاطر فراوان گردید .
با نهایت تاثر ضایعه فقدان آن عالم عامل ،استاد مهذب و پارسا كه سراسر عمر شریفش در خدمت به اسلام و قرآن و اعتلای معارف فقه، اصول و اخلاق اسلامی سپری شد را به محضر مبارك مقام معظم رهبری( مدظله‌العالی)، حوزه های علمیه، بیت معظم و بستگان محترم وی تسلیت عرض می نمایم.
بی‌گمان آثار ،بركات و نقش كم نظیر آن استاد برجسته و فقیه ربانی، به عنوان عالمی وارسته و بصیر در بسیاری از میادین مجاهدت در قبل و بعد از انقلاب به ویژه حضور اثرگذار و تكیه‌گاهی اطمینان‌بخش در عرصه های خطیری همچون قوه قضاییه، شورای نگهبان ،خبرگان رهبری به همراه هدایت و مدیریت هوشمندانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیش برندگی انقلاب و صیانت از آرمان‌های متعالی اسلام عزیز همواره در بین مجاهدان و خدمتگزاران صدیق تاریخ انقلاب اسلامی همچون نگینی برجسته خواهد درخشید.
به گزارش ایرنا، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته پس از مدت ها تحمل بیماری در سن 70 سالگی دارفانی را وداع گفت.
آیت الله شاهرودی متولد 1327 در شهر نجف و از سال 1373 در دوره های مختلف (سوم، چهارم، پنجم، ششم و هفتم) عضو شورای نگهبان بود.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بین سال های 1378 تا 1388 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان رییس قوه قضاییه منصوب شد و نماینده مجلس خبرگان رهبری در دوره های سوم، چهارم و پنجم بود.
وی از سال 1396 ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و از سال 1390 ریاست هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه را با حكم رهبر معظم انقلاب بر عهده داشت.

**پیام تسلیت رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
در پی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اكبری به این شرح است:
ارتحال اندوهبار عالم مجاهد، فقیه و اصولی فرزانه عالی مقام، حضرت آیت الله آقای حاج سید محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، موجب تأثر و تأسف عمیق گردید.
آن بزرگوار، برخاسته از بیت اصیل علم و فقاهت و برآمده از حوزه بزرگ علمی و فقهی نجف اشرف و بالیده در مكتب فكر نابغه بزرگ حوزه‌های علمیه، حضرت آیت الله العظمی شهید سید محمدباقر صدر (ره) و از برترین شاگردان برجسته این فقید شهید بود.
از رهگذر همین همراهی با شهید صدر بود كه به مبارزه با رژیم ستمكار بعث پرداخت و در این راه متحمل زندان و رنج و شكنجه شد و در همین مسیر، رنج و داغ شهادت مظلومانه سه برادر عزیزش را به جان خرید، و آنگاه به واسطه همراهی با نهضت امام خمینی (ره) بود كه به ایران اسلامی برگشت و به فرمان امام راحل (ره) و تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله العالی»، در مبارزات مردم مسلمان و مجاهدین عزیز عراقی، نقش محوری و مجاهدانه‌ای را ایفا كرد.
آن فقیه روشن بین و نواندیش، در تربیت شاگردان بسیار و تألیفات پرشماری در علوم اسلامی، چون ستاره‌ای درخشان در حوزه علمیه مقدس قم پرتو افكند و آنگاه كه وظیفه انقلابی را بر عهده خود احساس كرد، در سنگر‌های حساس و مناصب خطیری چون: شورای نگهبان، مجلس خبرگان، ریاست قوه قضاییه و سرانجام مجمع تشخیص مصلحت نظام همت والای خود را مصروف داشت و منشاء خدمات و بركات و تأثیرگذار و سرشار به مردم و نظام اسلام گردید.
اینك روح پاك آن سلاله اهل بیت عصمت و طهارت (ع) فقیه انقلابی و بصیر، پس از عمری جهاد علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی با تحمل درد و رنج بیماری كه سال‌های اخیر بر جان خرید، به جوار رحمت الهی و محضر اجداد مطهرش پرواز كرده و انشاءالله پاداش تلاش‌ها و مجاهدت هایش، روح و ریحان و رضوان الهی خواهد بود.
اینجانب به نمایندگی از شورای محترم سیاست گذاری و ائمه معزز جمعه سراسر كشور، ضایعه جانگداز و اندوهبار رحلت آن یار خدمت گذار امام و رهبری را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، ملت بزرگوار ایران، حوزه‌های علمیه ایران و عراق خصوصاً حوزه پر فیض و بركت قم، خاندان گرانقدر، همسر مكرمه و فرزندان بزرگوار آن فقیه فقید تسلیت و تعزیت گفته، تعالی روح بلند آن عالم وارسته و صبر و شكیبایی وابستگان این بیت رفیع را تمنا دارم.
سیام**1751**1535**1983