نوشهر- ایرنا - سریال تاخیرهای چند ساعته و لغو پروازهای فرودگاه نوشهر، علاوه بر نارضایتی و گله مندی مردم و مسافران منطقه گردشگرپذیر غرب مازندران، باعث از بین رفتن سرمایه ملی می شود.

فرودگاه نوشهر با قدمتی حدود 70 سال یكی از قدیمی ترین فرودگاه های مازندران است كه مساحت آن حدود 85 هكتار و حدود 2 هزار و 300 متر نیز طول باند این فرودگاه می باشد كه زمان ساخت آن نیز طبق اسناد موجود به سال 1333 بازمی گردد.
گزارش های رسمی نشان می دهد كه در شش ماه نخست امسال در تمامی روزها پرواز در مسیرهای رفت و برگشت نوشهر- مشهد ، نوشهر- شیراز ، نوشهر - ایلام و نوشهر- تهران از طریق فرودگاه این شهر انجام می شد وهم اكنون تمامی این پروازها باطل و فقط در مسیر رفت و برگشت تهران - نوشهر حدود چهار روز در هفته برقرار است.
نارضایتی مسافران ، گردشگران داخلی و خارجی در پی تاخیر چندین ساعته و لغو پروازها در برخی از روزها بویژه هنگام شرائط نامساعد جوی طبق گفته مسئولان و دست اندركاران ذیربط از مهم ترین عواملی بود كه سبب باطل شدن این پروازها شده است.
طبق اسناد موجود از ابتدای امسال تا آبان ماه حدود 15 سورتی پرواز آسمان به علت وجود موانع و بدی آب و هوا در مسیر نشست و برخاست پروازهای منتهی به فرودگاه نوشهر دچار تاخیر چندین ساعت و یا آنكه لغو پرواز شد.
صرف نظر از تبعات زیانبار اقتصادی بابت لغو هر پرواز برای شركت های هواپیمایی اما آنچه به حاد شدن این مساله می افزاید بی اعتمادی مسافران به ناوگان حمل و نقل هوایی در این منطقه است.
یكی از شهروندان چالوسی با گله از وضعیت پروازهای فرودگاه نوشهر به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل شرایط كاری و نیز مراجعه به پزشك به طور متوسط هرماه یك یا 2 بار سفر هوایی به مشهد مقدس دارم منتهی هربار هنگام سفر پروازها دچار تاخیر چندین ساعته و حتی گاهی اوقات لغو می شود و چنین وضعیتی استرس های فراوانی به مسافران وارد می كرد.
سینا اسلامی مقدم افزود : گاهی اوقات پیش می آمد مسافران حتی چهار ساعت الی پنج ساعت در سالن انتظار فرودگاه نوشهر به امید آنكه هواپیما از فرودگاه مشهد پرواز می كند و در فرودگاه نوشهر می نشیند سرگردان و بلاتكلیف می شوند و در نهایت اعلام می كنند كه پرواز به علت شرائط بدی آب و هوا لغو شده است .
وی ادامه ادامه داد: در چنین شرائطی به ناگزیر اغلب مسافران كه عده ای از آن ها كار ضروری هم داشتند باید برای عزیمت به مشهد مقدس یا از فرودگاه رشت یا از طریق فرودگاه دشت ناز ساری با صرف هزینه های هنگفت ، اتلاف وقت و استرس های فراوان مسافت طولانی را طی كنند.
این شهروند چالوسی گفت: جالب این است كه بارها مسئولان فرودگاهها اعلام كردند كه مشكل فراز و فرود هواپیما در فرودگاه نوشهر در زمان شرائط نامساعد جوی حل شده و دیگر چنین اتفاقاتی كمتر رخ خواهد داد ولی متاسفانه چنین ادعایی صحت ندارد و همین امسال برای عزیمت به مشهد مقدس حدود چهار بار با پروازی كه قصد عزیمت داشتم به علت شرائط نامساعد جوی باطل شد .
وی از فرودگاه و نیز فعالیت ناوگان حمل و نقل هوایی در غرب مازندران را به عنوان یك ظرفیت و فرصت برای رونق اقتصادی و فضای كسب و كار توصیف كرد و ادامه داد : بسیاری از مسافران بویژه مسافران خارجی كه هرساله به این خطه سرسبز ، خوش آب و هوا و نیز برخورداری از مناظر طبیعی بكر نظیر جنگل و دریا سفرمی كنند ، تمایل دارند در كمترین زمان از طریق هوایی سفری ایمن ، آرام و به دور از استرس و اضطراب داشته باشند .
مدیر دفتر یك آژانس هوایی در تنكابن هم به خبرنگار ایرنا گفت:‌ سزاوار نیست مسافرانی كه در قالب تور از طریق این دفتر برای سفر هوایی به مشهد مقدس پذیرش می شوند و با یك مه گرفتگی و بارندگی پروازها لغو دچار مشكل و ساعات ها پروازشان دچار تاخیر و لغو شود و در محیط فرودگاه سرگردان و بلاتكلیف شوند چنین وضعیتی نوعی بی اعتمادی نسبت به كاركرد دفاتر ما ایجاد می كند ضمن آنكه از لحاظ اقتصادی نیز این منطقه متضرر خواهد شد.
مهدی مهدوی افزود :امسال برخلاف سال های پیش غرب مازندران شاهد بیشترین مسافران خارجی بود و حضور این مسافران از ابعاد مختلف می تواند برای این منطقه عایدات فراوان به همراه داشته باشد طبیعتا اگر مسئولان ذیربط شرائط سفرهای ایمن ، آرام و به دور از دغدغه از طریق ناوگان حمل و نقل هوایی ایجاد كنند سال به سال آمار حضور مسافران به این خطه سرسبز بیشتر خواهد شد .
وی اظهارداشت : اغلب مسافران و گردشگران خارجی مراجعه كننده به ما در قالب تور پذیرش می شدند و به صراحت می توان ادعا كرد دستكم 25 نفر از مسافران در هرپرواز مسیر نوشهر - مشهد از طریق این دفتر آژانس هوایی معرفی می شدند اما چه فایده اغلب مسافران و گردشگران رضایت نداشتند .
مدیر دفتر آژانس هوایی آوان گشت تنكابن گفت: امروز خیلی از شهرستان ها در حسرت برخورداری از فرودگاه هستند، ظرفیتی كه درصورت برنامه ریزی درست ، هدفمند و دوراندیشی مسئولان می تواند اقتصاد آن منطقه را متحول و به بهبود فضای كسب و كار كمك كند، اما متاسفانه غرب مازندران دارای 2 فرودگاه یكی در رامسر و دیگری نوشهراست و با مشكلات فراوانی مواجه هستند.
نماینده مردم شهرستان های نوشهر ، چالوس و كلاردشت درمجلس شورای اسلامی نیز گفت: از زمان آغاز به كار دولت تدبیر و امید برای توسعه زیرساخت های فرودگاه نوشهر اقدامات خوبی صورت گرفته است ولی در عین حال مشكلاتی هم وجود دارد و باید بتدریج برطرف شود.
قاسم احمدی لاشكی ، لغو پروازها در برخی از روزها بویژه شرائط نامساعد جوی را یكی از مشكلات و دغدغه مسافران و گردشگران این منطقه دانست و افزود : متاسفانه طبق گزارشی كه شركت های هواپیمایی ارائه داده اند از در 2 سال گذشته حدود 209 سورتی پرواز به علت بدی آب و هوا باطل شد.
وی با اشاره به اوضاع نامناسب اقتصادی كشور و تحریم تاكید كرد: باید برای پیشگیری از لغو پروازها و ارزآوری بیشتر با حضور مسافران و گردشگران خارجی نسبت به كاهش لغو پروازها در این فرودگاه برنامه ریزی شود.
مدیركل فرودگاههای مازندران هم گفت :‌ برای بررسی مشكلات و رفع موانع پروازی فرودگاه نوشهر نشستی به همین منظور با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران روز چهارشنبه هفته پیش در این فرودگاه برگزار و تصمیمات خوبی هم گرفته شد .
سعدالله وطن خواه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : دراین نشست مدیرعامل شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران وعده داد مدت یكی 2 ماه آینده مشكل لغو پروازها را با اجرای طرح تقرب پروازی حل كند.
وی اظهار داشت : برای رفع اصلاح اشكالات سیستم كمك ناوبری نیز سال گذشته حدود 120 میلیون تومان هزینه شد ولی موقعیت جغرافیایی فرودگاه نوشهر به گونه ای است كه گاهی اوقات كاركرد این سیستم را دچار اختلال می كند و با این وجود برای اطمینان بیشتر روی كاركرد این سیستم پس از اصلاح اشكالات آن در انتظار انجام عملیات فلایت چك هستیم .
فلایت چك پروازی یك الزام از طرف سازمان هواپیمایی كشوری است و بر اساس استانداردهای ایكائو و انكس 10 به صورت دوره ای هر شش ماه یك بار انجام می شود.
دستگاه های كمك ناوبری فرودگاه نوشهر درسال 1393 درآئینی با حضور مدیرعامل شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و جمعی از مسئولان استانی و محلی با صرف اعتباری حدود 400 هزار یورو با هدف جلوگیری از لغو پروازها در شرائط بد جوی راه اندازی شد و متاسفانه از زمان راه اندازی این دستگاه ها طبق اظهار نظر مسئولان شركت های هواپیمایی هیچ تاثیری در پیشگیری از لغو پروازها نداشته ضمن آنكه از لحاظ موقعیت مكانی نیز در جای مناسب نصب نشده است .
مدیركل فرودگاههای مازندران ابراز امیدواری كرد كه با رایزنی های به عمل آمده با مسئولان شركت هواپیمایی آسمان بزودی پروازهای مسیر رفت و برگشت نوشهر - مشهد از سرگرفته شود تا در پی آن دغدغه و نگرانی مسافران و مردم بومی غرب مازندران برطرف شود.
مدیرعامل شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز نیز پیش از این در حاشیه بازدید از فرودگاه نوشهر به خبرنگار ایرنا گفت: از سه سال پیش تاكنون با صرف حدود 10 میلیارد تومان حدود 18 طرح در فرودگاه نوشهر اجرایی شد كه ایمنی و ارتقای كیفیت خدمات ، توسعه زیرساخت های در حوزه آی تی ، بهسازی سامان گرمایشی ، بهسازی سامانه كمك ناوبری ، رفع موانع سطوح پروازی و نیز تطویل باند به مسافت حدود 200 متر از جمله آنها بود.
رحمت الله مه آبادی وعده داد فرودگاه نوشهر در قالب طرح جامع كه چنین طرحی در 13 فرودگاه كشور اجرایی خواهد شد زیرساخت های آن توسعه می یابد.
غرب مازندران دارای 2 فرودگاه یكی در نوشهر و دیگر نیز رامسر است .
7078 / 1602/1654