به گزارش ایرنا، راه لاجورد ( لاپیس - لازولی) افغانستان را از طریق تركمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان به دریای سیاه و در نهایت از مسیر تركیه به دریای مدیترانه و اروپا متصل میكند. این در حالی است كه مسیر ایران كوتاهترین راه برای اتصال افغانستان و آسیای مركزی به اروپا است.
بهره برداری از راه لاجورد 13 روز پیش با برگزاری مراسمی با حضور رئیس جمهوری افغانستان آغاز شد و نخستن محموله راه لاجورد (لاپیس – لازولی) امروز چهارشنبه به باكو رسید.
مراسم استقبال از این محموله كه شامل 9 كامیون است با حضور سفیران و نمایندگان دیپلماتیك افغانستان ، تركیه ، گرجستان و تركمنستان در بندر بین المللی باكو برگزار شد .
این محموله 13دسامبر ،طی مراسمی با حضور رئیس جمهوری افغانستان ، وزیران راه این كشور و تركمنستان، از شهر هرات به مقصد اروپا حركت كرد.
'اركان ازآرال' سفیر تركیه در جمهوری آذربایجان طی سخنانی در این مراسم گفت : دالان بین المللی حمل و نقل لاجورد (لاپیس – لازولی) برای افغانستان و دیگر كشورها از اهمیت خاصی برخوردار است .
وی افزود: راه لاجورد یكی از دالان های حمل و نقل مهم است كه شرایط ورود افغانستان به بازارهای جهانی را فراهم می كند.
ازآرال گفت : تركیه علاقمند برقراری صلح و ثبات در افغانستان و توسعه اقتصادی این كشور است و راه لاجورد برای جمهوری آذربایجان و تركیه نیز بسیار مهم است .
خیرالله اسپلانای سفیر افغانستان در جمهوری آذربایجان، نیز از مشاركت فعال جمهوری آذربایجان ، گرجستان ، تركیه و تركمنستان در این دالان بین المللی حمل و نقل ابراز قدردانی كرد و گفت : این مسیر توسعه خواهد یافت .
در این مراسم همچنین اعلام شد كه پیوستن هند به راه لاجورد در دست بررسی است .
تركیه برای دسترسی به آسیای مركزی بدون حضور ایران، در جریان اجلاسی در تركمنستان مسیر «راه لاجورد» را معرفی كرد.
«راه لاجورد» مسیر تاریخی تجارت سنگ لاجورد بدخشان است. آنكارا با تكیه بر انجمن كشورهای تركزبان، با شعار اتصال این كشورها از ارومچی تا استانبول، «طرح راه لاجورد» را مطرح كرده است كه در آن با اتصال بنادر تركمنباشی تركمنستان و آكتائو قزاقستان به بندر باكو، مسیر جادهای ایران حذف خواهد شد.
*دور زدن ایران با راه لاجورد
به گفته رئیس كمیسیون حمل و نقل، لجستیك و گمرك اتاق بازرگانی ایران، راه لاجورد ، برای دور زدن ایران طراحی شده است ،مسیر جدید در حالی افتتاح شده كه مسیر ایران برای كامیونهای افغانستان بسیار كوتاهتر است.
بهاروند به ایرنا پلاس گفت: كج كردن مسیر كامیونهای افغانستان زمانی مهم میشود كه بدانیم هر كامیونی از مرز دوغارون وارد كشور شود تا از مرز بازرگان خارج شود، حداقل دو هزار دلار برای ایران درآمد دارد. البته ممكن است برای شروع، هر ماه 100 كامیون عبور كند، اما در ادامه به چند هزار كامیون خواهد رسید كه با تعریف مسیر جدید، ما این درآمد چشمگیر را از دست میدهیم.
وی افزود: تحریمهای داخلی مانند مقررات سخت و پیچیده، باعث شده كشورها مسیر كوتاه ایران را دور زده و مسیرهای جایگزینی را پیدا كنند.
خاورم ** 337**1579
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
باكو - ایرنا – جشن افتتاح «راه لاجورد» كه افغانستان را به اروپا متصل می كند، در باكو برگزار شد.