به گزارش ايرنا، وجود زيرساخت هاي حمل و نقل جاده اي عاملي اساسي در توسعه اقتصادي و اجتماعي هر منطقه اي است از اين رو سرمايه گذاري و اجراي طرح هاي عمراني در اين بخش علاوه بر فراهم كردن زمينه هاي توسعه در عرصه هاي مختلف، موجب صرفه جويي در هزينه ها و زمان مي شود.
مراغه به عنوان يكي از نقاط مواصلاتي جنوب آذربايجان شرقي در مسير حمل و نقل جاده اي غرب به مركز كشور قرار گرفته و احداث كنارگذري متناسب با نيازهاي منطقه مي تواند زمينه ساز تسريع و تسهيل در عبور و مرور جاده اي و ترانزيت كالا در اين مسير باشد.
اجراي طرح بزرگ آزادراه مراغه - هشترود به عنوان يكي از شاهراه هاي ارتباطي اين منطقه يكي از طرح هاي تحول آفرين در زمينه حمل و نقل جاده اي است از اين رو مي توان احداث كنارگذر جنوبي را در اين شهر مكملي براي اين طرح به شمار آورد.
اين طرح براساس مطالعات جامع خود با عبور از ضلع غربي شهر مراغه علاوه بر كاهش بار ترافيكي و تسهيل و تسريع در ترانزيت كالا با اتصال آن به آزادراه در حال اجرا، توسعه صنايع و رونق اقتصادي را نيز به دنبال خواهد داشت.
بهره گيري از ظرفيت اين طرح در برخورداري صنايع و واحدهاي توليدي واقع شده در منطقه جنوب شهرستان و نيز كاهش آمار تصادفات درون شهري از جمله مزيت هايي است كه مي توان براي اين طرح عمراني متصور شد.
طرح احداث كنارگذر جنوبي مراغه كه قدمت مطالعات آن به چند دهه پيش برمي گردد، در ماه هاي اخير دوباره قوت گرفته است.
**
كنارگذر جنوبي، زمينه ساز كاهش هزينه هاي عمراني و بهبود ترافيك درون شهري
شهردار مراغه با اشاره به ضرورت ايجاد كنارگذر در اين شهر گفت: عدم وجود كنارگذر در سال هاي اخير با توجه به افزايش تردد وسايل نقليه از كمربندي هاي داخل شهري مشكلات عديده ترافيكي را ايجاد كرده است.
محمدرضا احمدي افزود: عبور روزانه بيش از 20 هزار وسيله نقليه كه بيشتر آن را خودروهاي باري و سنگين تشكيل مي دهد هرساله آسيب هاي سنگيني به ابنيه شهري وارد مي كند.
وي ادامه داد: با توجه به قدمت بالاي برخي پل هاي مواصلاتي درون شهري كه محلي براي عبور و مرور اين خوردهاي سنگين شده، ترافيك ايجاد شده بر روي آنها مي تواند آسيب زا باشد.
وي اضافه كرد: عدم استحكام كافي پل هاي اصلي درون شهري كه برخي از آنها در تقاطع راه آهن سراسري نيز قرار داشته، درصورت افزايش تردد خودروهاي ترانزيتي و سنگين مي تواند احتمال بروز حوادثي از جمله تخريب، خسارات جاني و مالي و حتي قطع شدن جريان حمل و نقل ريلي در اين مسير و شاهراه حياتي شود.
احمدي گفت: باتوجه به وجود حداقل پنج ميدان و چندين سرعت گير در مسير كمربندي هاي داخل شهري، عبور و مرور خودروهاي سنگين باري از مسير درون شهري در ماه ها و سال هاي اخير موجب آسيب هاي جدي به آسفالت و زيرسازي هاي خيابان ها شده است.
وي افزود: از اين رو و با توجه به اينكه وجود كنارگذر از مطالبات شهروندان و از ضرورت هاي حياتي براي ترافيك و حمل و نقل شهري بوده، اجراي طرح احداث آن با همكاري و همراهي شوراي اسلامي شهر در شوراي ترافيك شهرستان و استان مطرح و طرح پيشنهادي شهرداري نيز به وزارت راه و شهرسازي ارائه شده است.
**
اجراي طرح كنارگذر جنوبي مراغه، چشم انتظار تصويب و اعتبار
رئيس اداره مسكن و شهرسازي مراغه گفت: با توجه به عبور و مرور و ترافيك خودرويي استان هاي غربي، كردستان و استان هاي آذربايجان شرقي و غربي از طريق اين شهرستان، اجراي اين طرح نياز ضروري براي منطقه است.
مقصود محرم پور افزود: براين اساس، مكاتبات و پيگيري هاي لازم نيز از سوي اين اداره با اداره كل مسكن و شهرسازي، وزارت راه و نيز شركت ساخت و توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل كشور انجام شده است.
وي اضافه كرد: درصورت تصويب اين طرح در وزارت راه و شهرسازي و نيز تامين اعتبار مورد نياز، طرح و نقشه هاي مطالعاتي اين طرح آماده شده و اجراي آن آغاز خواهد شد.
**
احداث كنارگذر، مطالبه اي مردمي چشم انتظار دستگاه هاي متولي امر
احداث كنارگذر با توجه به ضرورت هاي ترافيكي از خواست هاي و مطالبات شهروندان و مردم اين منطقه بوده كه تاثير آن را در تسهيل حمل و نقل درون و برون شهري مي تواند ديد.
عليزاده يكي از شهروندان در اين ارتباط مي گويد: عدم وجود كنارگذري مناسب براي اين شهر، زمينه ساز بروز حجم بالاي ترافيكي در كمربندي ها به ويژه در جنوب شهر در برخي ساعت روز مي شود.
وي افزود: افزايش تصادفات و اختلال در تردد خودروها از پيامدهاي عبور خودروهاي سنگين باري از كمربندي هاي داخل شهر شده است.
علي اصغري يكي ديگر از شهروندان ساكن در شهرك اميركبير نيز مي گويد: تردد بيش از حد كاميون هاي سنگين از اين شهرك با توجه به نبود كنارگذر در ساعات شبانه روز، آسايش را از ساكنان اين منطقه سلب كرده است.
وي افزود: تردد اين خودروها در طول سالهاي متمادي علاوه بر ايجاد راه بندان، ترافيك و بروز حوادث ترافيكي، به مرور ساختمان هاي اين مسير و منطقه را با آسيب هاي جدي روبرو ساخته است.
با توجه به ضرورت هاي ترافيكي، فني و اجتماعي اجراي طرح احداث كنارگذر، همت مسئولان و متوليان امر مي تواند موجب تحقق يكي از مطالبات مردم به عنوان زيرساختي اساسي در توسعه حمل و نقل و رونق اقتصادي شود.
شهرستان مراغه داراي 75 كيلومتر محور ارتباطي بين شهري و 930 كيلومتر راه ارتباطي آسفالته، شوسه و دسترسي روستايي در 127 كيلومتري تبريز مركز آذربايجان شرقي واقع است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعيت در 127 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي واقع است.
3077/7487
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
مراغه - ايرنا - احداث كنارگذر جنوبي مراغه با توجه به قرار گرفتن اين شهر در مسير ترانزيتي استان هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و كردستان ضرورتي مهم و تعيين كننده در حمل و نقل منطقه است.