تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶

شيراز- ايرنا- شدت گرفتن سرماي هوا در آغاز فصل زمستان، افزايش استفاده از تجهيزات و سيستم هاي گرمايشي در منازل و محيط كار را به دنبال دارد؛ تجهيزاتي كه در صورت استفاده ناصحيح خطرهايي همچون آتش سوزي يا مسموميت با گاز مونوكسيدكربن را موجب مي شود.

به گزارش ايرنا، آمارها نشان مي دهد كه همه ساله شمار قابل توجهي از هموطنان در اثر بي احتياطي و استفاده نادرست از وسايل گرمايشي دچار آسيب هاي جدي شده و يا جان خود را از دست مي دهند.
در خصوص جدي گرفتن خطر مسموميت با گاز مونوكسيدكربن بارها و بارها از سوي مسئولان به مردم هشدار داده شده اما باز هم كوتاهي و بي توجهي نسبت به اين مساله حادثه ساز مي شود.
در آخرين حادثه مسموميت با گاز مونوكسيدكربن در استان فارس كه در نخستين روز از فصل زمستان سال 97 روي داد يك جوان 35 ساله در شهرستان فسا به علت استفاده از وسايل گرمايشي چوب و ذغال دچار مسموميت با گاز مونوكسيد كربن شده و جان خود را از دست داد.
علت وقوع اين حادثه از سوي كارشناسان، بي احتياطي در استفاده از وسايل گرمايشي و نصب دودكش نامناسب اعلام شده است.
بر اساس نظر كارشناسان، دودكش بخاري بايد داخل ديوار و از جنس سيماني بوده و 80 سانتيمتر از سطح بام بالاتر قرار گيرد و در انتهاي آن كلاهك به شكل H نيز نصب شود.
اما با وجود همه تذكرها و هشدارها باز شاهد موارد متعدد از گازگرفتگي و مسموميت با گاز مونوكسيدكربن هستيم.

** مرگ خاموش 37 نفر در فارس
بر اساس اعلام مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي فارس، سال گذشته در اين استان 37 نفر در اثر مسموميت با گاز مونوكسيدكربن جان خود را از دست دادند.
مدير مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي فارس در گفت و گو با ايرنا تصريح كرد: در هشت ماه نخست امسال نيز در استان 150 مورد مسموميت با گاز مونوكسيدكربن به اورژانس گزارش شده كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه پارسال 113 درصد افزايش داشته است.
دكتر محمد جواد مراديان افزود: از اين تعداد 71 مورد در محل درمان شده و 49 مورد منجر به بستري شده است.
او گفت: در اين مدت، هفت نفر نيز در اثر مسموميت با گاز مونوكسيد كربن جان خود را از دست دادند كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال رشد 250 درصدي را نشان مي دهند.
وي، خواستار جدي گرفتن خطر مسموميت با گاز مونوكسيدكربن از سوي شهروندان شد و اضافه كرد: مونوكسيد كربن گازي بي رنگ، بي بو و بي مزه است كه در اثر سوختن ناقص تمام سوخت هاي آلي مانند گاز طبيعي، نفت، گازوييل، بنزين و چوب حاصل مي شود.
مراديان ادامه داد: اين گاز 200 برابر راحت تر از اكسيژن با گلبول هاي قرمز تركيب مي شود و سالانه هزاران نفر را به كام مرگ مي كشاند.
مدير مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي فارس، در خصوص علائم مسموميت با گاز مونوكسيد كربن هم گفت: علائم مسموميت با اين گاز بسيار شبيه علائم سرمايه خوردگي يا آنفولانزاست و افرادي كه دچار اين مسموميت مي شوند در مراحل اوليه تصور مي كنند كه دچار سرما خوردگي شده اند.
مراديان افزود: اين علائم شامل سردرد، ضعف جسماني، سرگيجه، بيقراري، تهوع، استفراغ، خميازه كشيدن هاي بيش از حد، حالت خواب آلودگي شديد، كاهش ديد، خستگي و كاهش قدرت عضلاني است.
وي افزود: چنانچه افراد در اين مرحله متوجه خطر مسموميت شوند مي توانند با خارج شدن از فضاي آلوده از پيشرفت مسموميت جلوگيري كنند.
او اظهار داشت: كبودي دست، كبودي دور لب ها، نوك انگشتان، تنگي نفس و در نهايت مرگ هم از علائم مرحله پاياني يا نزديك به مرگ در اثر مسموميت با گاز مونوكسيد كربن است.
مدير مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي فارس افزود: در صورت مواجهه با افرادي كه به وسيله گاز مونوكسيد كربن دچار مسموميت شده اند، بايد ضمن حفظ خونسردي با مركز اورژانس 115 تماس گرفته و تا رسيدن تكنسين هاي اورژانس، نسبت به انتقال فرد مسموم از محيط آلوده به هواي آزاد اقدام شود.
مراديان گفت: پس از انتقال فرد مسموم از محيط آلوده كه مهمترين اقدام پيشگيرانه محسوب مي شود، بايد يقه پيراهن، كمربند و لباس هاي تنگ افراد مسموم را باز كرده و در صورت امكان اكسيژن به فرد مسموم داده شود و چنانچه فرد مسموم دچار استفراغ شد، راه دهان و بيني او براي تنفس بايد باز نگاه داشته شود.
استفاده از بخاري هاي استاندارد مجهز به حسگر (سنسور) و سپردن كار راه اندازي آنها به افراد متخصص از جمله مواردي است كه كارشناسان خواستار رعايت آن از سوي شهروندان هستند.

** ضرورت تجهيز تجهيزات گرمايشي به حسگر
مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي فارس گفت: شهروندان توجه داشته باشند كه براي گرم كردن فضاي خانه و ساير فضاها و محيط ها حتما از بخاري هايي استفاده كنند كه نشان استاندارد داشته باشد.
مرتضي رهنما در گفت و گو با ايرنا افزود: با توجه استفاده شهروندان از بخاري در اين موقع از سال رعايت اين نكته كه از تجهيزات استاندارد استفاده شود امري ضروري است.
وي ادامه داد: وسايل مولد گرماي گاز سوز از جمله بخاري با توجه به حساسيت آنها از جمله كالاهاي مشمول استاندارد اجباري است و بايد درهنگام خريد به استاندارد بودن آنها توجه كامل شود.
او اضافه كرد: بخاري هاي گازسوز بايد مجهز به دستگاه حسگر تشخيص ميزان اكسيژن محيط موسوم ( ODS ) باشد تا در هنگام كاهش اكسيژن، جريان گاز را قطع كند.
مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي فارس اظهار داشت: همچنين بخاري هاي گازسوز بايد به حسگر (سنسور) حرارتي نيز مجهز باشند تا در صورت عدم خروج گاز توليدي از دودكش و بازگشت آن به اتاق، جريان گاز را قطع كند.
رهنما، استفاده از دودكش را براي تمام بخارهاي گازسوز ضروري دانست و افزود: آن دسته از بخاري هايي هم كه بدون دودكش هستند بايد علاوه براستاندارد بودن، درمحيط هاي باز مورد استفاده قرار گيرند.
وي ادامه داد: اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي فارس بر فروشگاه هاي عرضه اين گونه محصولات نظارت كامل دارد و در صورت مشاهده موارد غير استاندارد يا دريافت گزارش شهروندان در اين زمينه، نسبت به جمع آوري آنها اقدام خواهد كرد.
6122/ 2027