تهران- ايرنا- ششمين همايش ملي مديران فناوري اطلاعات با شعار كسب و كار داده محور در خدمت توجه و در محورهاي علمي، اجتماعي و فرهنگي ميزبان علاقمندان و فعالان عرصه داده بود.

ششمين همايش ملي مديران فناوري اطلاعات به همت پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران (ايرانداك) و همكاري نهاد رياست جمهوري و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و در محورهاي مختلف علمي- فناورانه و سياستي- مديريتي و اجتماعي- فرهنگي در سالن همايش هاي صداوسيما برگزار شد.
به گزارش روز چهارشنبه گروه علمي ايرنا از پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران معاون فناوري و نوآوري وزير ارتباطات و علوم اطلاعات در اين همايش اظهار داشت: در جريان احياي كارت سوخت بحث اين بود كه كارت‌هاي جديد به مردم داده شود كه اين مستلزم صرف هزينه هنگفتي بود؛ يا اينكه ادامه شيوه سابق در پيش گرفته مي‌شد كه اين امر مدنظر قرار گرفت.
نصراله جهانگرد ادامه داد: پلتفرم دولت الكترونيك اعلام آمادگي كرد امكان ثبت‌نام براي كارت سوخت جديد روي موبايل فراهم شود و البته ما اين امكان را روي كارت هاي بانكي فعال كرديم كه هزينه زيادي صرف نشود.
وي تصريح كرد: بانك ‌مركزي در همكاري با اين پروژه در يك مدت كوتاه، كل كارت‌هاي بانكي را بر اساس شماره‌ ملي افراد در سيستم خود جمع‌آوري كرد و يكي از بزرگترين ابزارهاي كنترل پولي را پديد آورد. به اين صورت، روزانه هر كد ملي امكان تراكنش 50 ميليون توماني دارد.
جهانگرد با اشاره به اينكه بدون داده مديريت ممكن نيست، خاطرنشان كرد: بانك مركزي با افتتاح سامانه نهاب نظارت كاملي بر حساب هاي بانكي انجام و به مديريت پولي كشور قدرت داد به گردش پول اشراف كامل داشته باشند.

***افزايش حضور دانشجويان و علاقمندان
دبير اجرايي همايش نيز با اشاره به افزايش حضور دانشجويان و علاقمندان به اين حوزه نسبت به دوره هاي گذشته افزود: مقالات پذيرفته شده در قالب كتابي چاپ مي شود و اين كتاب به زودي در سايت سازمان قابل دانلود خواهد بود.
در اين همايش همچنين از دو مدير برتر فناوري و چهار شركت تحول آفرين و سه طرح برتر فناوري اطلاعات تقدير شد. دكتر سميه لبافي در مورد جوايز اين همايش توضيح داد: جايزه ملي فناوري اطلاعات برتر يا فاب به محصولات برتر اين حوزه شامل نرم افزار، سامانه بعد از بررسي هاي كميته داوري بوده و اكنون پس از مرحله داوري پايان يافته و برندگان در مراسم اختتاميه و افراد شايسته تقدير نيز معرفي شده اند.
وي گفت: جايزه مدير برتر فناوري اطلاعات يا مبفا و جايزه ديگر شركت هاي تحول آفرين فناوري اطلاعات را داشتيم كه در همايش تقدير شد. نمايشگاهي نيز همزمان با همايش برگزار شد كه شامل آخرين اختراعات و نواوري هاي حوزه فناوري اطلاعات است و در سالن جانبي محل برگزاري همايش برپا شد.
دبير اجرايي همايش با بيان اينكه جايزه مبفا كه مخفف مديران برتر فناوري اطلاعات مديران برتر فناوري اطلاعات را شناسايي و تشويق مي كند افزود: در واقع مبفا با هدف شناسايي و بررسي مديران برتر فناوري اطلاعات، افزايش انگيزه جهت ارتقاي توانمندي مديران فناوري اطلاعات، ايجاد فضاي رقابتي و پويا بين متخصصان حوزه فناوري اطلاعات و در نهايت آگاه­ سازي مديران عالي كشور از نخبگان حوزه فناوري اطلاعات شكل گرفته است.


*** با فاصله اي 10 ساله به اهميت داده هاي بزرگ پي برديم
مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي (سمات) در خصوص راهكارهاي نوين داده‌محوري در بازارسرمايه گفت: در بازار سرمايه به علت حجم عظيم اطلاعات، نياز به مديريت داده‌ها و ارائه خدمات ارزش افزوده و مطلوب به شهروندان داريم.
حسين فهيمي با اشاره به اينكه چرا به بازار سرمايه مي‌گوييم تالار شيشه‌اي، اظهار داشت: اطلاعات در بازارسرمايه بايد شفاف باشد. سهام شركت‌ها در بورس علاوه بر نظارت بر عملكرد شركت‌ها نياز به نظارت عمومي نيز دارد.
وي افزود: ما با فاصله 10 ساله از فناوري روز دنيا به اهميت داده‌هاي بزرگ پي برديم و ديگر در برابر پيشرفت دنيا موضع انفعالي نداريم و با مديريت هوشمند داده‌ها گام بزرگي رو به جلو برداريم. مديريت هوشمند داده‌ها بايد شرايطي را فراهم كند تا اطلاعات شفاف افشا شود و عملكرد مديران و سازمانها مورد قضاوت قرار گيرد.
مديرعامل سمات با اشاره به اهميت وجود بورس‌هاي كالايي تصريح كرد: كالاهاي يكسان از طريق پذيرش در بورس قيمت رقابتي و شفاف مي‌گيرند. مثلا انرژي‌ها در بورس انرژي قيمت‌گذاري مي‌شوند و كالا‌هاي در بورس كالا ارزش تمام شده آنها كاملا مشخص مي‌شود.
فهيمي با اشاره به اينكه شركت سمات مسئوليت حفظ و نگهداري اطلاعات شهرونداني كه در بازارسرمايه فعاليت مي‌كنند را دارد، گفت: اطلاعات استخراج شده مورد نياز شهروندان توسط سمات در اختيار آنها قرار مي‌گيرد تا بتوانند براي معاملات خود تحليل و تصميم‌گيري كنند.
وي درخصوص اينكه داده‌هاي قابل اندازه‌گيري براي پوشش ريسك و كسب سود در آينده استفاده مي‌شود، اظهاركرد: 40ميليارد ركورد اطلاعاتي در بازارسرمايه وجود دارد كه نيازمند داده‌كاوي و ارائه به متقاضيان است. از اين طريق مديريت انبوه تراكنش‌هاي سهام‌داران امكان‌پذير است.
مديرعامل سمات با اشاره به اينكه مديريت اركان بازارسرمايه در جريان معاملات يكي از ويژگي‌هاي داده‌هاي كلان است، اذعان كرد: سامانه جامع اطلاعات به مشتريان خدمات اطلاعاتي مورد نيازشان را مي‌دهد و متقاضيان از طريق سامانه سجام مي‌توانند وارد بازارسرمايه شوند و از خدمات آن بهره‌مند شوند.
ششمين همايش ملي و يك روزه مديران فناوري اطلاعات با شعار «كسب و كار داده محور در خدمت جامعه» در بخش هاي مختلفي؛ از جمله معرفي و ارائه دستاوردهاي برگزيده در حوزه‌هاي گوناگون فناوري اطلاعات در قالب جايزه ملي فاب طلايي، نقره‌اي و برنزي، حمايت از ايده‌هاي برتر و بومي فناوري اطلاعات در كشور؛ ارائه جديدترين دستاوردهاي بومي فناوري اطلاعات در نمايشگاه و ارائه جديدترين نوآوري‌ها و اختراعات در استارت‌آپ دمو؛ تقدير از مديران برتر فناوري اطلاعات و برگزاري نشست هاي تخصصي هم انديشي روز سه شنبه (4 دي) برگزار شد.
علمي**9157**1440