تهران-ایرنا-مادر شهید آقاخانیان در ویژه برنامه «در كوی نیكنامان» گفت: به غیر از فرزند شهیدم، یك پسر دیگر نیز دارم كه اگر باز هم جنگ بشود، سریعا او را هم به جبهه می‌فرستم، همه ما ایرانی هستیم و فرقی ندارد كه چه كسی از ما شهید شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از مركز فرهنگی هنری شهرداری منطقه 8، یكصد و سی و سومین ویژه برنامه در كوی نیكنامان، تجلیل و گرامیداشت خانواده معزز شهدا امروز همزمان با ولادت حضرت عیسی مسیح(ع) پیامبر نور و رحمت و در آستانه سال نو میلادی با حضور خانواده شهدای ارامنه؛ اریك نرسسیان، وارطان آقاخانیان و ویگن گاراپیدی در این فرهنگسرا برگزار شد.
اریك نرسسیان متولد 15 آذرماه 1339 در تهران، پنجم مهرماه 1362 در قصرشیرین، وارطان آقاخانیان متولد 29 بهمن ماه 1344 در تهران، 18 آذر ماه 1364 در جزیره مجنون و ویگن گاراپیدی متولد سوم فروردین ماه 1344 در تهران، هفتم فروردین ماه 1366 در منطقه شرهانی به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند.
مادر شهید آقاخانیان در این برنامه گفت: پسرم 20 ساله بود كه در جزیره مجنون به شهادت رسید.
وی افزود: به غیر ایشان، یك پسر دیگر نیز دارم كه اگر باز هم جنگ بشود، سریعا او را هم به جبهه می‌فرستم، همه ما ایرانی هستیم و فرقی ندارد كه چه كسی از ما شهید شود.
خواهر شهید گاراپیدی نیز گفت: برادرم 21 ساله بود كه برای خدمت سربازی به جبهه‌ رفت، وقتی كه برای اولین بار موضوع جبهه رفتن را مطرح كرد، شناسنامه‌اش را پنهان كردم تا بتوانم او را از این كار منصرف كنم اما به من گفت كه اگر بخواهم بروم، می‌توانم بدون شناسنامه هم بروم پس به من اجازه بدهید كه بروم.
وی افزود: ایشان در دهلران خدمت كرد و در ماجرای یك حمله از سمت عراقی‌ها، تركش خورد و به شهادت رسید.
خواهر شهید گاراپیدی ادامه داد: ویگن بسیار شجاع و وطن پرست بود، ممكن است فكر كنید حالا كه ایشان شهید شده، چنین حرفی را می‌زنم اما قسم می‌خورم كه تمام شهدا شجاع هستند چون كسی كه شهامت نداشته باشد، هیچ‌گاه به جبهه نمی‌رود.
وی با بیان اینكه شهدا برای دفاع از مملكت و خانواده‌هایمان به جبهه رفتند، اظهارداشت: شهیدان زنده هستند و هیچ گاه نمی‌میرند، وقتی كه برادرم برای آخرین بار قبل از شهادتش به مرخصی آمده بود، مادرم به او گفت كه دیگر نیازی نیست بروی اما ایشان قبول نكرد و گفت كه دوست‌هایم در جبهه تنها هستند و باید برای مبارزه با دشمن بروم.
خواهر شهید گاراپیدی در پاسخ به این سوال كه چرا برادرتان به جبهه رفت در حالی كه مسلمان نبود، گفت: ایران وطن ما است، ما در این كشور به دنیا آمدیم و بزرگ شدیم پس باید در تمام شادی‌ها و غم‌هایش شریك باشیم. برادرم چنین دیدگاهی داشت و به همین دلیل به جبهه‌ها رفت.
در ادامه برادر شهید نرسسیان گفت: برادرم اریك، دانشجوی دانشگاه شیراز بود و زمانی كه انقلاب فرهنگی شد و دانشگاه بسته شد، داوطلبانه به جنگ رفت.
وی افزود: اریك در كنار درس خود، معلمی هم می‌كرد و در دبیرستان نایلی معلم ریاضی و ورزش بود، او عضو لشگر 81 زرهی باختران بود و در منطقه سرپل ذهاب به شهادت رسید.
برادر شهید نرسسیان ادامه داد: در شبی كه رهبر انقلاب، امام خامنه‌ای به منزل ما آمده بودند، مادرم به ایشان گفت كه پدران ما 400-300 سال در این كشور زندگی كردند و وظیفه ما بود كه برای دفاع از آن فرزندانمان را به جبهه بفرستیم.
وی اظهارداشت: مادرم در آن دیدار به رهبری گفتند كه چرا به ما اقلیت مذهبی می‌گویند؟ ما ایرانی هستیم و با افتخار در این كشور زندگی می‌كنیم.
برادر شهید نرسسیان در مورد جزئیات این دیدار گفت: سال 62، آقای خامنه‌ای كه در آن زمان رئیس جمهور بودند، به منزل ما آمدند، مادرم گفت و گویی با رادیو داشت و آقای خامنه‌ای این صحبت ایشان را شنیده بودند و به همین واسطه به منزل ما آمدند.
وی افزود: در آن گفت و گو مادرم از ماجرایی صحبت كرده بود؛ زمانی كه برادرم شهید شده بود و در بحبوحه خاكسپاری ایشان، یكی از همرزمانش به نام شهید فیاض واثقی به تازگی از جبهه برگشته بود، مادرم تصمیم گرفت كه همراه با تمام مهمانانی كه در منزل ما بودند، به دیدار آن هم رزم برادرم برود.
برادر شهید نرسسیان ادامه داد:این اتفاق بازخوردهای زیادی پیدا كرد و وقتی آقای خامنه‌ای ماجرای این مادر شهید را فهمیدند، گفتند كه باید حتما او را ببینم.
ویژه برنامه در كوی نیكنامان با هدف تجلیل از خانواده‌های شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مرور آموزه‌های دینی مناسبتی، ترویج سبك زندگی شهدا، تجدید میثاق با آرمان‌های امام (ره) و شهدا، ترویج باورهای دینی و بیان مواضع فكری و عقیدتی شیعه هر هفته پنجشنبه در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.
تهرام/7245//6139