به گزارش روز شنبه خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، سید محمد بطحایی بارها اعلام كرده است كه به هیچ وجه اجازه جولان مافیای كنكور و موسسات كتاب های كمك درسی و آموزشگاه ها را در مدارس به ویژه در دوره ابتدایی نخواهد داد و البته این ادعا را در عمل هم ثابت كرده است.
آموزش و پرورش در نخستین گام برای حذف تدریجی مافیای كنكور اقدام به توقف فعالیت آموزشگاه های آزاد و زبان های خارجی در مدارس كرد، هر چند این موسسات مجوز خود را از وزارت آموزش و پرورش دریافت می كنند اما مسئولان نظام آموزشی بر این عقیده هستند كه نباید پای آموزشگاه ها به مدارس آن هم در دوره ابتدایی باز شده و به فعالیت های آموزشی و پرورشی لطمه وارد كند.
به همین خاطر با اعلام وزارت آموزش و پرورش، هر گونه فعالیت موسسات خصوصی اعم از برگزاری كلاس های آموزش زبان های خارجی، تست زنی و توزیع و تبلیغ كتاب های كمك درسی در مدارس دوره ابتدایی متوقف شد.
وزارتخانه در اتخاذ این تصمیم به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بخشنامه ابلاغی مركز ارزیابی و نظارت بر عملكرد وزارت آموزش و پرورش به استان ها استناد كرد كه در آن عنوان شده بود برگزاری هر گونه آزمون پیشرفت تحصیلی و تستی و كتاب های كمك آموزشی با انواع مختلف در مدارس ممنوع است.
دستگاه تعلیم و تربیت در ادامه كاهش نفوذ مافیای كنكور در مدارس ، میزان تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی كنكور را دنبال و با استناد به قانون تصویب شده سنجش و پذیرش دانشجو در سال 92، مبنی بر اینكه حذف كنكور ملاك است، تلاش كرد تا سهم سوابق تحصیلی را افزایش دهد.
وزیر آموزش و پرورش نیز بارها با تاكید بر اینكه این وزارتخانه 100 درصد موافق كاهش چشمگیر سهم كنكور و نه حذف كامل آن در ورود داوطلبان به دانشگاه است، در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص آماده نبودن زیرساخت های این وزارتخانه برای برگزاری امتحانات نهایی كه در سوابق تحصیلی اثر گذار است، تاكید كرد: اشكالات و اختلالاتی كه پیشتر در زمینه كیفیت امتحانات نهایی وجود داشت در سال تحصیلی جاری برطرف شده و امروز با جرات می گویم وزارت آموزش و پرورش یكی از مطمئن ترین ساختارهای لازم برای برگزاری امتحانات معلم ساخته را در اختیار دارد به طوری كه كمتر سازمانی در كشور سراغ دارم كه این تجربه و تجهیزات را از آن خود كرده باشد.
وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد كه سه شیوه پذیرش داوطلبان در دانشگاه در نظر گرفته شده كه در هر سه شیوه، سوابق تحصیلی ملاك است. یك شیوه، ورود به دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی مطلق است و پیش بینی شده 85 تا 90 درصد ظرفیت دانشگاه ها بر مبنای این درصد باشد. شیوه دوم بر مبنای سوابق تحصیلی به علاوه نمرات آزمون و عمومی كنكور و شیوه سوم بر اساس سوابق تحصیلی، نمرات عمومی و اختصاصی كنكور تعیین شده است.
اما قبل از مهرماه و همزمان با هفته دولت امسال بود كه در سومین گام معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از حذف مشق شب و جایگزینی تكالیف مهارت محور برای دانش آموزان پایه های اول تا سوم ابتدایی و در كلاس های با تراكم 16 تا 25 دانش آموز خبر داد.
رضوان حكیم زاده در توضیح این تصمیم گفت: تكالیف مهارت محور در راستای كمك به افزایش كیفیت دوره ابتدایی در سند برنامه درسی ملی مهارت آموز پیش بینی شده است و بر اساس سند تحول بنیادین مهارتهای زندگی دارای نكات بسیار مهمی است كه اگر در گذشته به آنها توجه می شد مشكلات امروز را نداشتیم، افزایش طلاق، ندانستن حل مساله و كنار آمدن با افراد متفاوت و همزیستی مسالمت آمیز از جمله آموزش هایی است كه جزو حوزه های مغفول برنامه درسی محسوب میشود كه باید به طور جدی به آن توجه شود.
وی ادامه داد: دانشآموزان باید ساعت های یادگیری خارج مدرسه را به جای رونویسی، قصه و كتاب بخوانند، و به جای تكرار دانش و مسائل درسی در كنار خانواده خرید كنند و مدیریت منابع، حساب و كتاب یاد بگیرند زیرا چه بسا اگر دانشآموزان فرمولهای شیمی و فیزیك را ندانند اتفاقی نمی افتد اما باید بدانند چطور آگاهانه صحبت كنند، مشاركت فعال داشته باشند و هیجاناتشان را كنترل كنند. سواد رسانه ای و تفكر انتقادی داشته باشند.
در این رابطه چارچوبی تهیه شده كه در برگیرنده مهارت های مورد نظر در سند برنامه درسی ملی همچون انضباط اجتماعی، مسئولیت پذیری، حفظ محیط زیست، آموزش شهروندی، استفاده درست از منابع است و معلمان می توانند متناسب با این مهارت ها همراه با خلاقیت های خود برنامه ها را دنبال كنند.
قاطعیت وزیر آموزش و پرورش در اجرای این تصمیم تا بدانجا بود كه در حكمی رضوان حكیم زاده معاون آموزش ابتدایی را به عنوان مسئول نظارت بر استفاده نكردن از كتب غیردرسی و كمك آموزشی و عدم برگزاری آزمونهای غیرضروری در دوره ابتدایی منصوب كرد تا ثابت كند جلوی هر گونه اهمال كاری را خواهد گرفت.
البته دستگاه تعلیم و تربیت در كنار مافیای كنكور و فعالیت موسسات مختلف با چالش دیگری هم روبرو بود و آن اینكه برخی خانواده ها كه هنوز روش سنتی نمره دهی را قبول دارند با بهره گیری از تبلیغات صدا و سیما به دنبال كتاب های كمك آموزشی و برگزاری آزمون های مختلف از همان دوره های اول تحصیل فرزندانشان هستند.
برای این تغییر نگرش وزیر آموزش و پرورش بار دیگر دست به كار شد و در نامه ای به علی عسكری رئیس سازمان صدا و سیما از او خواست تا به منظور ساماندهی تبلیغات موسسات و مراكز آموزشی و پرورشی غیردولتی مطابق ماده 7 مصوبه 483 شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن رعایت ضوابط و مقررات، از پخش آگهیهای مراكز و موسسات آموزشی بدون معرفینامه و تاییدیه وزارت آموزش و پرورش خودداری شود.
طبق ماده 7 مصوبه ای كه وزیر به آن استناد كرده است : 'صدا و سیما، مطبوعات و جراید كثیرالانتشار كشور فقط در صورت تایید رسمی و معرفی هر یك از وزارتخانه های ذی ربط برای فرم های ویژه مجاز به تبلیغ و انتشار آگهی تبلیغاتی بوده و موسس یا موسسان ملزم به اخذ مجوز لازم از وزارتخانه مربوط هستند.'
همچنین در ماده 3 این مصوبه آمده است كه 'صدور مجوز فعالیت های آموزشی آزاد در قالب برگزاری كلاس های تجدیدی، تك درس، تقویتی و كنكور، برگزاری آزمون، كنكور مكاتبه ای و آموزش زبان های خارجی بر اساس سرفصل دروس مصوب وزارت آموزش و پرورش از سطح مبتدی تا قبل از دانشگاه به صورت حضوری و غیرحضوری تحت عنوان آموزشگاه های علمی آزاد و نظارت بر آنها از وظایف و اختیارات وزارت آموزش و پرورش است.'
بطحایی در ادامه فعالیت ها و برنامه های خود، دستورالعمل جدید برای تعیین تكلیف كتابهای كمك آموزشی و آزمونهای آزمایشی ابلاغ كرد كه بر اساس آن برای موسسات آموزشی كه از قبل مجوز گرفتند، مشخص شده است كه چه الزاماتی را باید رعایت كنند تا بتوانند به كارشان در حوزه مدرسه ادامه دهند؛ در غیر این صورت از فعالیتشان در حوزه مدرسه جلوگیری میشود.
وزارت آموزش و پرورش در ادامه تلاش های خود برای حذف مافیای كنكور و كمرنگ كردن نقش موسسات آموزشی در نظام آموزشی، بررسی و تجلیل از كتاب های كمك آموزشی دوره ابتدایی را در شانزدهمین جشنواره كتاب های آموزشی رشد كه 12 آذرماه برگزار شد، كنار گذاشت.
دبیر شانزدهمین جشنواره كتاب های آموزشی رشد اعلام كرد كه بررسی كتاب های كمك درسی برای دوره ابتدایی در جشنواره رشد متوقف شده است و این رویداد صرفا تمامی موضوعات آموزشی مناسب اعم از داستان، شعر، علمی و فرهنگ نامه را برای دانش آموزان بررسی می كند و كارش بررسی كتاب های كمك درسی نیست.
محمد ناصری اظهار داشت: از آنجا كه كتاب های كمك درسی در آموزش و تربیت و شور و نشاط دانش آموزان اختلال ایجاد می كند از سال گذشته مسئولان وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفتند این نوع كتاب ها را در مدارس ابتدایی ممنوع اعلام كنند و ما نیز از این قانون تبعیت كردیم.
مدیر كل دفتر انتشارات و تكنولوژی آموزشی بیان داشت: پیش از این كتاب های كمك درسی برای دوره ابتدایی نیز در قالب این جشنواره مورد بررسی قرار می گرفت اما هدف اصلی جشنواره معرفی كتاب ها و منابع آموزشی در تمامی موضوعات است و ممكن است از 20 كتاب منتخبی كه فهرست آن در پایان كتاب های درسی ذكر می شود تنها 2 مورد آن كمك درسی باشد.
ناصری تصریح كرد: اما در دوره متوسطه اول و دوم نیز سیاست آموزش و پرورش بر این است كه كتاب های كمك درسی استاندارد را به دانش آموزان و خانواده ها معرفی كند البته تاكید می شود كه هیچ گونه اجباری برای خرید این كتاب ها نیست.
البته با اعلام این تصمیمات و اجرای آن از جمله حذف مشق شب و جایگزینی تكالیف مهارت محور از سوی متولیان نظام آموزشی، برخی مافیای كنكور و ناشران كتاب های كمك آموزشی نیز ساكت ننشستند و در دیدار با علما و مراجع قم اینگونه وانمود كردند كه با اقدام وزارت آموزش و پرورش و حذف مشق، به فرآیند تعلیم و تربیت لطمه وارد می شود.
این موسسات تست، كنكور و كمك آموزشی كه در سال های اخیر، با بمباران بی وقفه تبلیغاتی در صدا و سیما و حتی ساخت برنامه های مشترك با برخی تهیه كنندگان این سازمان، هزینه های میلیاردی پرداخت كرده و سودهای نجومی برده اند، سعی داشتند كه با جنجال آفرینی از این آب گل آلود ماهی بگیرند كه البته موفق نشدند.
البته در این میان بودند موسسات آموزشی كه همراهی خود را با سیاست های آموزش و پرورش و در راستای اجرای سند تحول بنیادین در خصوص حذف مقایسه و رتبه بندی دانش آموزان در آزمون های دوره ابتدایی اعلام كردند.
در این رابطه اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد كه با توجه به مصوبه 951شورای عالی آموزش و پرورش و رویكردهای جدید وزیر آموزش و پرورش برای ایجاد محیطی شاد و بدون استرس در مدارس و بالابردن لذت یادگیری، موسسه های آموزشی آمادگی خود را برای همسویی با سیاست های وزارت آموزش و پرورش به منظور توانمندسازی معلمان در استفاده از ابزارهای مختلف ارزشیابی كیفی – توصیفی و توسعه مهارت های همه جانبه دانش آموزان، با حذف آزمون و ورود كتب كمك آموزشی به مدارس دوره ابتدایی و زمینه ارتقای توانمندی دانش آموزان در تمامی ساحت های تربیتی و پشتیبانی مناسب از فعالیت های آموزش و پرورش اعلام كرده اند.
اما در تازه ترین تصمیمات، وزیر آموزش و پرورش، سازمان مدارس و مراكز غیردولتی و مشاركت های مردمی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش را به بازنگری در نحوه تعامل، صدور مجوز و هماهنگ شدن سیاست ها با رویكردهای جدید این وزارتخانه موظف كرد.
سید محمد بطحایی ضمن ابلاغ وظایفی به واحدهای ستادی درباره تبلیغات و انتشار كتاب های كمك درسی، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه مقرر كرده تا در نشستی مشترك با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع صدور مجوز چاپ و انتشار كتب كمك درسی و ضرورت جلوگیری از تبعات و انحرافات تربیتی بررسی شود.
اما در آخرین اقدامات برای ایستادن تمام قد وزارت آموزش و پرورش در برابر مافیای كنكور، بطحایی در صفحه شخصی خود از ارسال نامه به رهبر معظم انقلاب برای ایجاد نشاط و اضطراب زدایی از دانش آموزان خبر داد.
وی در این مطلب نوشت: چندی پیش نامهای را به محضر رهبر معظم انقلاب درخصوص تبلیغات پرتعداد و ناسالم برخی موسسات در رسانهها نوشتم كه مورد لطف و نظر مساعد ایشان قرار گرفت و دستورات موثری در این خصوص صادر كردند.
وی ادامه داد : از وزارت ارشاد و برادرم جناب دكتر صالحی خواستهام تا صدور مجوز برای كتب كمك درسی را منوط به تایید كارشناسان آموزش و پرورش كند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه این توئیت آورده است : به برادر عزیزم مهندس رحمانی وزیر محترم صمت هم اعلام كردم كه از نظر وزارت آموزش و پرورش تخصیص ارز دولتی و حمایتی برای كاغذ كتب كمك درسی هیچ توجیهی ندارد و ارز مربوط صرف تامین سایر اقلام شود.
بطحایی همچنین تصریح كرده است:در نامهای به برادر عزیزم دكتر علیعسكری با استناد به نص صریح قانون خواستهام هرگونه تبلیغات در این زمینه با مجوز وزارت آموزش و پرورش انجام پذیرد.
علمی *1883 *1440
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
تهران- ایرنا- وزارت آموزش و پرورش و در راس آن وزیر با همراهی معاونان خود همچنان استوار ایستاده اند تا با اجرای برنامه های مختلف سد محكمی در برابر مافیای كنكور بسازند و این غول هفت سر را شكست دهند.