یاسوج -ایرنا - روزهای پایانی سال 96 ، زمانی كه كهگیلویه و بویراحمد خود را برای افتتاح یكی از با كیفیت ترین باندهای فرودگاهی كشور آماده می كرد حادثه تلخ سقوط هواپیما رخ داد و تمامی ظرفیت ها و امكانات نوساز فرودگاه یاسوج تحت شعاع قرار گرفت و بدون استفاده ماند.

به گزارش ایرنا، 29 بهمن ماه سال 96 هواپیمای ATR72 شركت هواپیمایی آسمان با 66 مسافر در ارتفاعات دنا سقوط كرد و پروازهای این فرودگاه تعطیل شد.
در حالی كه انتظار می رفت فرودگاه یاسوج پس از این سانحه برای ماه ها و شاید سال ها تعطیل شود با پیگیری مدیران فرودگاه ، تنها پس از 77 روز از سانحه ،پروازهای فرودگاه یاسوج از سرگرفته شد.
شركت هواپیمایی آتا پروازهایی از یاسوج به تهران و بالعكس در این فرودگاه برقرار كرد اما پس از چند روز پروازها به دلایلی از جمله تاثیر روانی سانحه سقوط هواپیما و آنچه شركت آتا مشكلات حقوقی نامید تعطیل شد و شركت هواپیمایی آتا از فرودگاه یاسوج رفت.
با این حال رها كردن این فرودگاه به حال خود منطقی به نظر نمی رسد . این فرودگاه كه در سال 93 یكی از محدودترین باندهای فرودگاهی كشور را داشت با تلاش مدیران فرودگاه بزرگترین پروژه عملیات خاكی كشور و استان با حجم یك میلیون و 300 هزار متر مكعب درآغاز شد.
pcn (میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) باند فرودگاه یاسوج از 26 به 46 و طول باند آن نیز از 2600 متر به 3200متر ارتقا یافت.
باند سابق این فرودگاه كه برای هواپیماهایی با بدنه كوچك مانند فوكر 50 و ATR 72 طراحی شده بود در طراحی جدید آماده پذیرش هواپیماهایی با بدنه متوسط مثل فوكر 100 و RJA شد.
اكنون كمتر از یك سال از سانحه هوایی تهران یاسوج می گذرد و طرح توسعه فرودگاه یاسوج كه قرار بود در روزهای پایانی سال 96 به عنوان یكی از با كیفیت ترین باندهای فرودگاهی كشور به بهره برداری برسد بیشتر از یك سال خاك می خورد و بدون استفاده مانده است.
افتتاحیه باشكوه در فرودگاه یاسوج با سانحه تلخ سقوط هواپیما از دست رفت و از آن پس تمام ظرفیت ها و امكانات نوساز فرودگاه تحت شعاع سانحه بدون استفاده مانده است.

**تعیین مرز هوایی به رونق فرودگاه كمك می كند
فرودگاه یاسوج یكی از سرمایه های مهم استان كهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود كه نمی توان و نباید آن را به حال خود رها كرد و باید بار دیگر همه در هر لباس و جایگاه عزم خود را برای برقراری دوباره پروازها در آن جزم كنند.
مدیر فرودگاه یاسوج در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا كه برای برقراری پروازهای مسافری در این شهر چه می توان كرد گفت: تنها فرودگاه مركز استان فعال هستیم كه مرز هوایی نداریم و تعیین این مرز یكی از نیازهای استان است كه می تواند به رونق فرودگاه یاسوج و رونق گردشگری استان كمك كند.
علی محسنیان افزود: تعیین مرز هوایی به منظور نشست و برخاست هواپیما از مبدا یا مقصد خارج است كه با مشخص شدن آن می توان پروازهایی به عتبات عالیات و یا كشورهای حاشیه خلیج فارس برنامه ریزی كرد.
وی ادامه داد: فرودگاه یاسوج به لحاظ فنی و استانداردهای بین المللی هوانوردی آمادگی برقراری پرواز و پذیرش هواپیماهای بدنه رده متوسط از هر شركت هواپیمایی را دارد.
مدیر فرودگاه یاسوج با بیان اینكه موضوع مرز هوایی شدن فرودگاه یاسوج مصوبه دولت دهم است افزود: به دلیل عدم پیگیری مسئولان وقت این موضوع از دستور كار وزارت كشور خارج شد.
وی یادآوری كرد: تعیین مرز هوایی وظیفه فرودگاه نیست و پیگیری و تعیین این مرز وظیفه استانداری و وزارت كشور است.

**فرودگاهی ایده آل برای جشنواره های هوانوردی
محسنیان ادامه داد: فرودگاه یاسوج به دلیل ترافیك كم و قرار گرفتن در یكی از زیباترین نقاط جغرافیایی كشور فرودگاهی ایده آل برای برگزاری جشنواره های هوانوردی است.
وی گفت: جشنواره ورزش های هوایی تاكنون به غیر از كیش در فرودگاه یاسوج برگزار شده كه كیفیت جشنواره برگزار شده در یاسوج و استقبال از آن به مراتب بالاتر بود.
محسنیان با بیان اینكه بسیاری از گردشگران سالانه میلیون ها تومان برای استفاده از تفریحات هوانوردی در كشورهای همسایه هزینه می كنند گفت : فرودگاه شهر یاسوج با چشم اندازهای بی نظیر آن می تواند یكی از بهترین و زیباترین فرودگاه های كشور برای جذب علاقه مندان به ورزش های هوایی باشد.

**رایزنی برای از سرگیری پروازهای فرودگاه یاسوج
البته استاندار كهگیلویه و بویراحمد در مواضع خود نشان داده پیش از هر اقدامی به دنبال از سرگیری مجدد پروازهای مسافری در این فرودگاه است.
علی محمد احمدی گفت: برای از سرگیری پرواز‌های مسافری تهران به یاسوج با چند شركت هواپیمایی رایزنی هایی انجام شده است.
وی اظهار داشت: هم اینك مسئولان استان در حال رایزنی و مذاكره با برخی شركت هواپیمایی از جمله «ایران ایر»و «قشم ایر» هستند.
احمدی بیان كرد: متولیان امر هم پیگیر ایجاد كریدوری امن و جدید برای پرواز از سمت اصفهان به نجف آباد، پاتاوه و یاسوج هستند .
وی عنوان كرد: این موضوع فنی و تخصصی بوده و باید مطالعه و طرح آن به صورت ویژه انجام شود.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد برخی شایعات در خصوص ناایمن بودن فرودگاه یاسوج را رد كرد و گفت: این فرودگاه از نظر باند، سیستم پرواز و امكانات در تراز استانداردهای كشور است.
فرودگاه یاسوج بعد از شهركرد مرتفع ترین فرودگاه كشور است با این تفاوت فرودگاه شهركرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی كه فرودگاه یاسوج در كاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می كند.
در سال 93 فرودگاه یاسوج یكی از محدودترین باندهای فرودگاهی كشور را داشت . طول باند آن 2600 متر وpcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.
ظرف 30 ماه بزرگترین پروژه عملیات خاكی كشور و استان با حجم یك میلیون و 300 هزار متر مكعب در فرودگاه یاسوج انجام شد.
و pcn باندفرودگاه از 26 به 46 و طول باند نیز از 2600 متر به 3200متر ارتقا یافت تا یكی از با كیفیت ترین باندهای فرودگاهی كشور در استان كهگیلویه وبویراحمد ساخته شود.
روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز كامل شده و در شرایط مه و شب نیز می تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.
ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه های سفر خرداد ماه سال 73 رهبر معظم انقلاب به استان كهگیلویه و بویراحمد بود.
فرودگاه یاسوج اكنون به گفته مدیر فرودگاه،كارشناسان هوانوردی و استاندار كهگیلویه و بویراحمد هیچ مشكل و مانعی برای از سرگیری مجدد پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعكس ندارد.
برقراری مجدد پروازهای فرودگاه یاسوج نیاز به فعالیت بیشتر مسئولان استانی و كشوری ، مردم استان و بویژه سازمان های مردم نهاد به عنوان یك مطالبه عمومی دارد.
شهر یاسوح مركز استان كهگیلویه و بویراحمد بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارد.
استان كهگیلویه و بویراحمد با 720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
9929/1662