به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان بنادرودریانوردی، « محمد علی حسن زاده » با بیان اینكه چهار بندر كوچین، كاندلا، ماندرا و جواهر نعل نهرو به عنوان بنادر مبدا بارگیری كالاهای ترانزیتی و صادراتی از هندوستان به بندرچابهار تعیین شده اند، افزود: چابهار در بحث تعیین كریدورهای ترانزیتی و حمل و نقلی به عنوان بندر واسط و سه مرز زمینی بین ایران و افغانستان به عنوان نقاط گمركی تعیین شده است.
وی ضمن یادآوری برپایی نخستین نشست راهكار های عملیاتی سازی موافقت نامه چابهار گفت: تعیین كریدور های حمل و نقلی و توافق بر سر پروتكل های اجرایی در حوزه های بندری ، جاده ای و گمركی از مهم ترین دستاورهای نشست سه جانبه ایران، هند و افغانستان محسوب می شود.
حسن زاده پیرامون تاثیر اقتصادی اجرایی سازی موافقت نامه چابهار بر اقتصاد كلان كشور، اظهار داشت: امروز در ایران و همچنین در منطقه، این امكان كه یك بندر همزمان بتواند خدمات ترانزیتی و ترانشیپی ارائه كند به صورت محدود وجود دارد. این در حالی است كه بندر چابهار هم از نظر ترانشیپی به واسطه برخورداری از كوتاه ترین فاصله با مسیر كشتیرانی آسیا - اروپا و هم از حیث ترانزیتی به دلیل همرز بودن با كشور افغانستان، موقعیت ممتازی و برجسته ای را نسبت به سایر بنادر منطقه دارد.
به گفته معاون سازمان بنادر ودریانوردی، كشور هندوستان بر اساس آمار و ارقام حدود 15 میلیون تن با كشور روسیه و كشورهای CIS ( كشورهای آسیای میانه) تجارت دارد كه انتظار می رود بخشی از این كالاها از مسیر بندرچابهار تخلیه، بارگیری و ترانزیت شود.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: رونق فعالیت بندر چابهار در سه سطح ' كالا های صادرات و وارداتی استان های شرق و شمال شرقی '، ' كالاهای ترانزیتی ' و ' كالا های ترانشیپی ' تعریف شده و باید از این ظرفییت ها به خوبی استفاده شود.
حسن زاده گفت : بررسی آمار عملكرد در مدت 9 ماهه امسال نسبت به دوره مشابه پارسال نشان می دهد كه رشد 51 درصدی عملیات بندری ، افزایش 15 درصدی سایز كشتی های ورودی ، رشد 57 درصدی كانتینری و افزایش 60 درصدی كاپوتاژ نفتی در بندر چابهار در این مدت تحقق یافت.
وی یادآور شد: موافقت نامه چابهار جزو قانون سه كشور ایران، هند و افغانستان محسوب می شود و هدف این موافقت نامه ارائه خدمات حمل و نقلی و ترانزیت با محوریت بندر چابهار، كاهش هزینه های حمل و نقل و تسهیل جابه جایی كالا و همچنین احیای كریدور حمل و نقل بین المللی در این منطقه است.
حسن زاده گفت: نخستین نشست راهكار های عملیاتی سازی موافقت نامه چابهار، هفته گذشته با حضور نمایندگان كشورهای ایران، هند و افغانستان برگزار شد و ضمن تعیین كریدور های حمل و نقلی، توافق بر سر پروتكل های اجرایی در حوزه های گمركی ، جاده ای و بندری نیز از مهم ترین دستاورهای این نشست سه جانبه بود.
به گزارش ایرنا، با تكمیل طرح توسعه مرحله نخست بندر چابهار ظرفیت این بندر اقیانوسی ایران از 2.5 به 8.5 میلیون تن در سال افزایش یافت تا این بندر در ترانزیت كالا از هند به افغانستان نقش مهمی را ایفا كند.
اقتصام**1108 **1559
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
تهران - ایرنا - معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طی 14 ماه گذشته ( منتهی به اذر امسال) با تخلیه بار 10 كشتی بزرگ حدود 120 هزار تن كالا شامل گندم و حبوبات از بندر چابهار به افغانستان ترانزیت شده است.