تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷

تهران - ایرنا - برخی گزارش ها حكایت از آن دارد كه پافشاری«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا برای ساخت دیوار در مرز جنوبی این كشور فقط به دلیل مسائل امنیتی نیست بلكه بیگانه ستیزی كنونی دركاخ سفید حامل این پیام به لاتین تبارهاست كه در آمریكا از آنها استقبال نمی شود.

به گزارش ایرنا، روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 گزارشی را منتشر كرد كه بیان می كرد سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریكا در آن سال نیز همچون گذشته در دست 65میلیون جمعیت آمریكایی لاتین تبار است كه عموما به نامزد دمكرات ها تمایل دارند.
ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در این انتخابات، در تمامی مبارزات انتخاباتی اش موضوع ساخت دیوار مرزی آمریكا با همسایگانش و اخراج 11 میلیون آمریكایی خارجی تبار از این كشور را مورد تاكید قرار داد.
وی در سخنرانی كمپین های انتخاباتی خود از ورود مهاجران آمریكای لاتین تبار به كشور به عنوان یك تهاجم یاد كرد كه باید جلوی آن گرفته شود. وی معتقد بود این خارجی ها چهره آمریكا را بسیار عمیق و سریع تغییر می دهند.
ترامپ با شعار«آمریكا اول» و «عظمت را به كشور باز می گردانیم» روی كار آمد؛ شعاری كه سفیدپوستان از آن حمایت كردند و باعث هراس آمریكایی های لاتین تبار می شد.
حمایت لاتین تبارها از نامزدهای انتخاباتی در طول سالها موثر بوده است. در سال 19960 «جان اف كندی» در جریان كمپین های انتخاباتی از مكزیكی ها دلجویی كرد و حمایت آنها باعث شد وی با اختلاف رای بسیار اندكی در انتخابات پیروز شود.
لاتین تبارها جمعیت رای دهنده ای هستند كه به سرعت تعدادشان رشد می كند و به سرعت هم دچار دسته بندی می شوند.
سند دیگری برای اثبات نقش تعیین كننده آمریكای لاتین تبارها در انتخابات آمریكا، پیروزی «جرج بوش» رئیس جمهوری پیشین آمریكا در انتخابات سال 2004بود. بوش پسر به زحمت توانست 40درصد آرای آمریكای لاتین تبارها را به دست آورد و با همین رای كم، اما بسیار مهم به پیروزی رسید.
اما همین كه بوش كاخ سفید را ترك كرد،موضع حزب جمهوریخواه در مورد مساله مهاجرت بطرزی وحشتناكی سخت تر از قبل شد.
از آن هنگام تاكنون، رهبران حزب جمهوریخواه تلاش كرده اند با مجموعه اقداماتی از جمله تقسیم بندی مجدد مناطق و حوزه ها این اقلیت را تحت فشار قرار دهند.
شكست«میت رامنی» در انتخابات سال 2012 كه فقط توانسته بود 27 درصد آرای لاتین تبارها را كسب كند، باعث شد كارشناسان علوم راهبردی جمهوری خواهان درباره تجدید نظر در روابط حزب جمهوری خواه با لاتین تبارها چاره اندیشی كنند.

**لاتین ستیزی ترامپ به محور سیاست دولت تبدیل شده است
درانتخابات ریاست جمهوری سال2016میلادی، 71 درصد لاتین تبارها به«هیلاری كلینتون» نامزد دمكرات ها رای دادند. لاتین تبارها 31 درصد از رای دهندگان را در این انتخابات تشكیل می دادند.
شبكه خبری ان بی سی نیوز به تازگی در گزارشی نوشت: ازدیدگاه بسیاری از لاتین تبارهای آمریكا، ترامپ كمپین انتخابات ریاست جمهوری اش را در سال 2015 با توهین به لاتین تبارها و معرفی مهاجران مكزیكی به عنوان آدمكش آغاز كرد.
این شبكه خبری نوشت:می دانیم كه ترامپ نگرانی كسانی را تكرار می كرد كه به دلایل شخصی معتقدند كشور به سرعت به سوی«رنگ پوست قهوه ای»(اشاره به رنگ پوست لاتین تبارها)پیش می رود . اما ظاهرا هیچ كس در خارج از جامعه لاتین تبارها تمایل نداشت به نگرانی ها در باره اظهارات علنی نژادپرستانه نامزد وقت ریاست جمهوری آمریكا علیه لاتین تبارها توجه نشان دهد . آنها گمان می كردند كه اظهارات ضد مكزیكی ترامپ ذاتا به معنای لاتین ستیزی نیست.
اكنون در حالی كه دوران ریاست جمهوری ترامپ به پایان دومین سال خود نزدیك می شود روشن است كه روایات بیگانه ستیزانه او علیه همه لاتین تبارها به محور سیاست دولت تبدیل شده است. كشته شدن كودكان آمریكای مركزی در بازداشتگاه های مرزی، پایان دادن به وضعیت اقامت موقت اتباع هائیتی، نیكاراگوئه، هندرواس و السالوادور كه به دلیل بلایای طبیعی و جنگ در كشورشان مجبور به فرار شده اند، مانع تراشی برای درخواست پناهندگی قربانیان تقاضای پناهندگی دركشورهای آمریكای لاتین نشان می دهد كه لفاظی های ترامپ فقط آمریكایی های مكزیكی تبار را هدف قرار نمی دهد بلكه شامل همه لاتین تبارها می شود.
ان بی سی نیوز نوشت:به نظر می رسد هر وقت ترامپ به افزایش حمایت از خود نیاز دارد شعار «تهاجم» لاتین تبارها را سر می دهد. ترامپ برای مثال، همچنان تاكید دارد كه مكزیك باید درنهایت هزینه ساخت دیوار را بپردازد؛دیواری كه هرگز ساخته نخواهد شد زیرا در جهانِ ترامپ، مرز جنوبی كشور محل استقرار قاچاقچیان موادمخدر، باندهای گانگستری، آدمكش ها،مهاجمان وحتی تروریست هاست وما باید ساكنان به اصطلاح كشور های «چاه توالت» را از ورود به آمریكا باز داریم.
البته ترامپ بر ساخت این دیوار پافشاری كرده و حتی اختلافات او با دمكرات های كنگره باعث شده كه دولت فدرال تعطیل شود.
این شبكه خبری با اشاره به حضور پررنگ لاتین تبارها در انتخابات میان دوره ای كنگره نوشت: هر چند دولت ترامپ تلاش می كند كشور را از حضور لاتین تبارها پاك كند، اما این اتفاق رخ نخواهد داد. در حقیقت وی ممكن است بیش از دولت «اوباما»لاتین تبارها را بسیج كندوفاصله زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری 2020 باقی نمانده است. در این انتخابات ممكن است ترامپ خود را در مواجهه با وتوی رای دهندگان لاتین تبار ببیند.

** هراس از سلطه زبان وهویت اسپانیایی
مركز آمار جامعه آمریكایی هادرسال 2016گزارش داد كه تقریبا 65 میلیون نفر از ساكنان آمریكا به یك زبان خارجی و حدود 40 میلیون نفر از آنها به زبان اسپانیایی صحبت می كنند.
روزنامه گاردین به تازگی در گزارشی نوشت: در آمریكا صحبت كردن به زبان اسپانیایی به یك موضوع خطرناك تبدیل شده است.
این روزنامه به مواردی از فشار برلاتین تبارها برای خودداری از صحبت كردن به زبان اسپانیایی اشاره كرده و نوشت: دلایل این حملات ایجاد نگرانی و آزارعلیه اقلیت ها است. به همین دلیل است كه جامعه سفیدپوستان دست به اسلحه می شوند. آنها احساس امنیت نمی كنند و درك درستی درباره تغییرات جمعیتی به سمت «دیگری» ندارند. دركشوری مانند آمریكا كه جمعیت لاتین تبار گسترده ای دارد گروهی از مردم احساس خطر شخصی خود را به دیگران انتقال می دهد.
مركز تحقیقات پیو چندی پیش گزارش داد تقریبا از هر 10 لاتین تبار در آمریكا 4 نفر آزار و اذیت را در دولت ترامپ به دلیل ریشه های لاتین تبار آنها تجربه كرده اند.
در این تحقیقات لاتین تبارها می گویند به دلیل ریشه های نژادی آنها با تبعیض یا رفتارهای غیرعادلانه مواجه هستند.آنها همچنین به دلیل صحبت كردن به زبان اسپانیایی در اماكن عمومی مورد آزار قرار می گیرند و از آنها خواسته می شود به كشورشان باز گردند یا به آنها توهین می شود.
این تحقیقات نشان داد كه 54 درصد از لاتین تبارها می گویند كه «هیسپانیك بودن در آمریكا دشوارتر شده است». این احساس در بین هسپانیك هایی كه در خارج آمریكا متولد شده اند بیش از آنهایی است كه در آمریكا به دنبال آمده اند. (این نسبت 64 به 44 درصد بوده است.)
موسسه پیو نتیجه گرفت كه بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات نگرانی این قشر در مقایسه با یك دهه قبل به بالاترین سطح رسیده است.
دو سوم یا 67 درصد از لاتین تبارها می گویند سیاست ترامپ برای هسپانیك ها مضر بوده است. فقط 15 درصد در دولت اوباما در سال 2010 این نظر را داشتند و 41 درصد چنین تصوری را در سال 2007 و در زمان ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش» داشتند.
جمعیت لاتین تبارها در آمریكا یكی از جوان ترین و رو به رشد ترین گروه های جمعیتی در این كشور است. تركیب آن نسبت به گذشته دستخوش تغییراتی شده است. سهم لاتین تبارهایی كه درخارج متولدشده اند نسبت به آنهایی كه در داخل به دنبال آمده اند افزایش یافته است.به طور كلی یك سوم همه لاتین تبارها متولد خارج از آمریكا هستند.دربین حدود 9 میلیون جمعیت مهاجر لاتین تبار حدود 8 میلیون نفر مهاجر غیرقانونی هستند.
نظرسنجی ها حكایت از آن دارند كه روز به روز بر شدت خشم رای دهندگان هیسپانیك و لاتین تبارها ازسیاست های مهاجرتی جنجال برانگیز ترامپ بیشتر می شود. در نظرسنجی موسسه كوئینیپیاك (Quinnipiac) آمده است كه 58 درصد رای دهندگان هسپانیك ترامپ را لایق ریاست جمهوری نمی دانند.
این نتایج همچنین نشان می دهد كه لاتین تبارها بیش از پیش از ترامپ و سیاست های او ناامید شده اند. سیاست های ترامپ از لغو قانون داكا تا جدایی كودكان مهاجر از والدین شان باعث شده كه رای دهندگان لاتین تبار بیش از هر زمانی عصبانی باشند. این احساس در بین لاتین تبارها افزایش یافته كه ترامپ تبعیض، نژادپرستی و اظهارات تنفرآمیز علیه مهاجران و لاتین تبارها را ترویج می كند.
از دیدگاه كارشناسان نارضایتی لاتین تبارها از سیاست های ترامپ عامل موثری است كه با توجه به سابقه گرایش لاتین تبارها درحمایت از دمكرات ها، می تواند به نفع این حزب در انتخابات آتی ریاست جمهوری تمام شود. نتیجه این كه تاكید ترامپ بر سیاست های مهاجرتی اش با توجه به فضای كنونی حاكم بر آمریكا صرفا هم به آنچه كه ترامپ درباره خطر مهاجران و ربودن مشاغل آمریكایی می گوید ارتباط ندارد و بیشتر ترس حاكمان كاخ سفید از سلطه فرهنگی و سیاسی جمعیتی كه عمدتا در اقلیت بوده است. كسانی كه بیم آن می رود با نفوذ فزاینده خود تغییر ساختارها در آمریكا را رقم بزنند.
اروپام**9158**1590