به گزارش ایرنا، تصادفات جاده ای كه به دلایل متعدد همچون رفتار ناایمن راننده تا حركت در مسیرناایمن را در برمی گیرد، هر روز برگ تازه ای را به كارنامه حوادث اجتماعی استان اضافه كرده و خانواده ای را داغدار و یا غمبار می كند كه به یك بلای اجتماعی تبدیل شده است.
استان كرمانشاه دارای نقاط و گردنه های پرخطری است و مدتی است كه وجود علائم و فعالیت های غیرمجاز در حاشیه جاده ها زمینه ساز بیشتر حوادث رانندگی شده و با گرفتن احساس امنیت و عدم تمركز رانندگان، جاده را پرخطر كرده است.
این روزها نگاه به خطرساز بودن جاذبه های جاده ای آنقدر اهمیت یافته كه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری كرمانشاه در جلسه كمیسیون ایمنی و حمل و نقل استان ، خواستار ساماندهی عواملی كه در جاده ها باعث حواس پرتی رانندگان می شود، شد و از دستگاه های ذیربط خواست در این ارتباط اقدام كنند.
مهرداد سالاری افزود: در برخی از محورهای استان جاذبه هایی در كنار جاده ها وجود دارد كه برخی از رانندگان با سرعت بالا برای دیدن این جاذبه ها توقف می كنند كه باعث بروز مشكلاتی از جمله سوانح رانندگی می شود.
او تبلیغات فروش محصولات كشاورزی و دامی و غذاخوری ها را از جمله این جاذبه ها دانست و گفت: این موارد باید ساماندهی شود.
سالاری در ادامه حذف نقاط پرخطر و حادثه خیز با هدف كاهش تصادفات و سوانح رانندگی را در اولویت مجموعه مدیریتی استان دانست و تاكید كرد كه باید در راستای كاهش حوادث رانندگی تلاش بیشتری كنیم.
اگر نگاهی به آمار تصادفات و حوادث جاده ای در 2 سال اخیر بیندازیم متوجه افزایش این حوادث در استان می شویم كه زنگ خطری برای ساماندهی هرچه سریعترعوامل خطرساز است و اهمیت ایمن كردن جاده ها را با حذف نقاط پرخطر، ساماندهی فعالیت های حواشی راه، اصلاح هندسی و داشتن جاده ای مطمئنه را 2 برابر می كند.
** مرگ 318 كرمانشاهی در تصادفات جاده ای
چنانچه مدیركل پزشكی قانونی استان كرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، از مرگ 318 كرمانشاهی در تصادفات جاده ای، درون و برون شهری از اول فروردین تا پایان آبان سال جاری خبر داد.
سلیم خانی افزود: همچنین در این مدت هشت هزار و 125 نفر مراجعان جرحی تصادفات بوده اند.
وی با مقایسه آماری نسبت به سال گذشته اظهار داشت: میزان مراجعان جرحی تصادفات به نسبت مشابه سال گذشته هفت هزار و 570 نفر بوده اند و متوفیان 334 نفر در سطح استان بوده است.
** خودرو ناایمن حادثه آفرین است
در ادامه رئیس پلیس راه استان كرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینكه در بحث تصادفات چند عامل تاثیرگذار است، اظهار داشت: عوامل انسانی، ایمنی خودرو، زیرساخت ها كه به شبكه راه ها ارتباط دارد و همچنین شرایط اقلیمی و آب و هوایی از آن جمله است.
سرهنگ محمد حیدری با بیان اینكه ایمن سازی خودرو باید در كارخانه مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: خودروهای ناایمن با یك تصادف جزیی و یا خروج از جاده به راحتی می توانند واژگون شوند.
وی با بیان اینكه كرمانشاه فاقد شبكه آزاد راهی است، بر ایجاد و توسعه شبكه آزادراهی در استان تاكید كرد.
** 8 هزار راه كیلومتر اصلی و فرعی در استان وجود دارد
وی از وجود هشت هزاركیلومتر جاده در استان خبر داد و گفت: از این میزان 15 تا 20 درصد به عنوان راه اصلی است و مابقی فرعی و روستایی است.
حیدری با بیان اینكه قانون گریزی برخی رانندگان در بالارفتن تصادفات سهم دارد، ادامه داد: در جاده های اصلی استان سامانه هوشمند برای كنترل تخلفات وجود دارد كه نیاز به توسعه آن در محورهای فرعی احساس می شود.
** افزایش 20 درصدی برخورد با تخلفات
وی از افزایش 20 درصدی برخورد با تخلفات در 9 ماه سپری شده از سال جاری به نسبت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: بخش دیگر از تصادفات كه به چندین عامل فوق اشاره دارد باید تقویت و رفع شود.
حیدری با بیان اینكه 66 نقطه حادثه خیز به اصلاح هندسی نیاز دارد ادامه دارد: درست است كه در اقدام های كوتاه مدت آشكارسازی شده ولی برای انجام كار اساسی نیازمند اصلاح هندسی این نقاط هستیم.
** 30 درصد نظارت ها در جاده های فرعی است
حیدری از سرعت و سبقت غیرمجاز عامل اصلی تخلف یاد كرد و افزود: 30 درصد نظارت ها در جاده های فرعی صورت می گیرد و روزانه 65 تا 70 تیم در سطح جاده ها به صورت نامحسوس مشغول به فعالیت هستند.
وی با بیان اینكه طرح راهداری زمستانی از 29 آذر آغاز شده این طرح به مدت سه ماه تا اواخر اسفند ادامه دارد.
او اضافه كرد: در این طرح تیم ها در گردنه های برفی استان همانند قلاجه، مله ماس سنقر و بید سرخ مستقر شده تا در صورت نزول بارش برف و باران، از انسداد مسیر جلوگیری كنند و به امدادرسانی به موقع به درراه ماندگان اقدام كنند.
**علائم در مسیر اصلی با دید كافی قرار گیرد
سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده ای استان كرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: رنگ ها، تابلوهای تاسیساتی، نور، شبرنگ و هر نمادی كه در جاده وجود دارد نباید به نحوی باشد كه موجب حواس پرتی در رانندگان شود.
فریبرز كرمی ادامه داد: این علائم و تابلوها نباید در لاین مخالف باشد بلكه باید با داشتن دید كافی در مسیر اصلی راننده قرار داده شود تا راننده برای دیدن آن منحرف شود.
** دستفروشانی كه حاشیه جاده را ناامن می كنند
وی ادامه داد: یك راننده و یا یك كاربر جاده ای هنگامی كه در جاده تردد می كند نیاز به جاده ای ایمن دارد، تا اگر خودرویی به حاشیه جاده رفت به سهولت بتواند برگردد، ولی متاسفانه در كنار و حاشیه جاده ها، دستفروشان متعددی قرار می گیرند تا تجهیزات و محصولات خود را برای فروش در معرض نمایش بگذراند و حاشیه جاده را ناامن می كنند.
كرمی اضافه كرد: از سوی دیگر تاسیسات جاده ای با تابلوهای جذاب و نورهای غیرمجاز موجب گمراهی راننده به ویژه به هنگام شب می شوند كه این عوامل در وقوع حادثه و حواس پرتی رانندگان تاثیرگذار است.
** درصدد حذف دسترسی آنتنی در جاده هستیم
این مسئول با بیان اینكه در بخش هایی از جاده به صورت استاندارد باید دسترسی آنتنی وجود داشته باشد، گفت: این در حالی است كه وجود دسترسی بالای آنتنی موجب ناامن شدن جاده می شود.
كرمی ادامه داد: با هماهنگی ارگان های مربوطه در حال حذف دسترسی آنتنی در جاده هستیم به گونه ای كه یك مجتمع خدماتی با كل خدمات رفاهی را در یك منطقه خاص ایجاد كنیم و همه دسترسی های غیرمجاز را بسته و یا با تجمیع، آن را ساماندهی كنیم.
** برای ورود ایمن خودور به جاده دست به كار شده ایم
كرمی ادامه داد: براساس استانداردهای ایمنی راه، با تاسیسات غیرمجاز و دستفروشان جاده ای در حوزه ما برخورد و آنان را ساماندهی می كنیم تا خودرو با سرعت مطمئنه وارد جاده شود.
او اضافه كرد: ولی برخی افراد در صورت برخورد با تعطیلات، به ایجاد یك چهاردیواری در گوشه ای از جاده برای عرضه محصول دست می زنند كه به نقطه جدید حادثه خیز تبدیل می شود كه این موضوع را باید از نظر حقوقی و قضایی پیگیری كنیم.
كرمی از وجود 102 نقطه حادثه خیز در استان خبر داد و افزود: از این میزان 66 نقطه پرخطر و پرتصادف است كه برای ساماندهی آن با توجه به اعتباراتی كه از استان و مركز خواهیم گرفت ساماندهی می شود.
كرمی ادامه داد: مرحله نخست آشكارسازی و ایمن سازی است كه راهكار موقت برای عدم تصادف است، اما برنامه درازمدت به ساماندهی برای حذف نقطه حادثه خیز نیاز دارد كه از روش هایی همچون پل روگذر، زیرگذر، پل و یا تعریض جاده ای باید استفاده كرد.
** ساماندهی 66 نقطه حادثه خیز 80 میلیارد اعتبار می خواهد
وی با بیان اینكه برای ساماندهی 66 نقطه به 80 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: این نقاط كه 122 نقطه است ، شناسنامه دار شده اند و تعداد تصادفات و تلفات آن به همراه برآورد بودجه اصلاح آن تعیین شده است.
كرمی با بیان اینكه مشكلات 10 نقطه برطرف شده افزود: ساماندهی 10 نقطه دیگر در دست اقدام قرار دارد و با توجه به غیرمجازهایی كه احداث می شوند احتمال افزایش این نقاط وجود دارد.
استان كرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارایی 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
گزارش از زهره كریم زاده
7460/8066
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
كرمانشاه - ایرنا - جاذبه های كنار جاده ای از تاسیسات و تابلوهای غیرمجاز گرفته تا فعالیت دستفروشان، در یك لحظه حواس پرتی و به بارآوردن فاجعه بزرگ تاثیرگذار است كه ساماندهی این عوامل در محور بحث و همفكری مسئولان قرار گرفته است.