تهران – ايرنا – نتايج يك نظرسنجي حاكي است كه محبوبيت «آنه گرت كرامپ كارن باور» رهبر جديد حزب دمكرات مسيحي آلمان از «آنگلا مركل» صدراعظم اين كشور بيشتر شده است.

به گزارش روز يكشنبه خبرگزاري رويترز از برلين، نتايج اين نظرسنجي كه به همت موسسه «امنيد» انجام شد، نشان داد كه 45 درصد از 507 شركت كننده در اين نظرسنجي مي خواهند كارن باور سكان هدايت امور جاري كشور را در سال جديد ميلادي در دست گيرد؛ در حالي كه اين رقم براي مركل 40 درصد است.
كارن باور پيشتر در ماه جاري نتيجه انتخابات درون حزبي آلمان را با پشت سر گذاشتن «فريدريش مرتس» شخصيتي محافظه كارتر از آن خود كرد.
اين پيروزي، وي را در موقعيت مناسبي براي جانشيني مركل به عنوان صدراعظم آلمان قرار داد.
نتايج نظرسنجي موسسه امنيد همچنين حاكي است كه 33 درصد از پرسش شوندگان مي خواهند مرتس از نقش بيشتري در مسائل كشور در سال 2019 ايفا كند.
مرتس پس از يك دهه دور ماندن از دنياي سياست، براي بازگشت به اين عرصه و حتي خدمت در منصب وزارتي اعلام آمادگي كرده است.
شكست وي مقابل كارن باور در انتخابات درون حزبي، اختلاف عميق در اتحاديه دمكرات مسيحي را مورد توجه قرار داد.
مركل كه طي 13 سال گذشته صدراعظم آلمان بوده است، چندي پيش تصميم گرفت از رهبري حزب دمكرات مسيحي اين كشور كناره گيري كند.
در همين حال، نتايجي نظرسنجي موسسه «يوگاو» حاكي است كه 43 درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي خواستار حفظ منصب مركل به عنوان صدراعظم آلمان تا پايان دوره قانوني اش در سال 2021 هستند، در حالي كه 38 درصد بركناري زودهنگام وي را خواستارند و 18 درصد نيز نظر مشخصي در اين مورد ندارند.
سرنوشت مركل تا حدي به شريك ائتلافي اش يعني حزب چپ ميانه سوسيال دمكرات بستگي دارد. رهبران اين حزب از طرف برخي هم حزبي هاي خود تحت فشارند تا از دولت خارج شوند.
«آندريا ناهلس» رهبر اين حزب از عملكرد دولت ائتلافي آلمان ابراز تاسف كرده است.
سياست درهاي باز به روي مهاجران كه در سال 2015 از سوي مركل اعمال شد، از ميزان محبوبيت وي در آلمان كاست و به شكست وي در انتخابات هاي محلي منجر شد.
از سويي، كارن باور به احتمال تغيير سياست هاي مهاجرتي حزب دمكرات مسيحي اشاره كرده كه اين مساله ممكن است زمينه عدول وي از رويكرد ليبراليستي مركل را مهيا كند.
حزب دمكرات مسيحي آلمان با شكاف عميقي مواجه است؛ مشكلي كه كارن باور بايد تا قبل از انتخابات پارلمان اروپا در ماه مي آينده و انتخابات هاي ايالتي در آلمان در سال 2019 حل كند.
يكي از مهمترين اختلاف ها در حزب دمكرات مسيحي آلمان، اختلاف بر سر سياست مهاجرتي است. هرچند حزب دمكرات مسيحي با انتخاب كارن باور، تداوم سياست هاي مركل را برگزيد؛ اما رهبر جديد گفته است كه اين انتخابات، برخي تغييرات را از سياست هاي اين حزب مستثني نمي كند.
اروپام**9109**شبس**1613