تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰

شیراز- ایرنا - صدای پول خُرد از اسكناس های درشت بیشتر است و این خُردها با نبودشان در دست مردم، همچنان وظیفه اختلاف افكنی و ایجاد جنگ اعصاب بین پیشه های مختلف از جمله مسافران و تاكسی داران را بر عهده دارند.

كل كل و درگیری راننده با مسافر بر سر كرایه تاكسی و نداشتن پول خرد سابقه ای به قدمت ورود تاكسی به ایران دارد،چالشی كه انگار پایانی برای آن نیست و جالب اینكه مصوبات نهادهای ذیربط برای تعیین نرخ كرایه به گونه ای است كه موضوع را تشدید می كند.
تعیین نرخ هایی مانند هر كورس 600 تومان برای تاكسی، گرانیگاه مشاجره را بر سر 100 تومانی می گذارد كه مسافر و تاكسی دار باید هریك از خیر یا شر این پول خُرد بگذرند.
اغلب شهروندان مشاجره با رانندگان تاكسی و داد و فریادها به دلیل نداشتن پول خُرد را به یاد دارند و در زندگیشان رخ داده و حتی این كل كل ها در برخی موارد شدت یافته و به درگیری فیزیكی نیز منجر و خون هایی برای آن ریخته شده است و مشخص نیست این موضوع كه به معضلی ده ها ساله در بسیاری از شهرهای كشور تبدیل شده چه روزی پایان خواهد یافت؟

** كیمیای خُرد
پیشنهاد شهرداری شیراز مبنی بر افزایش نرخ كرایه تاكسی های درون شهری شیراز حدود چهار ماه پیش به تصویب شورای این شهر رسید و بعد از رفع ایراداتی كه فرمانداری شیراز بر آن وارد دانست در حدود یك ماه و نیم گذشته تائید و اجرایی شد.
براساس این مصوبه نرخ كرایه تاكسی های شیراز به ازای هر كورس از 500 تومان به 600 تومان افزایش پیدا كرده كه این مساله در مدت زمان كوتاه حدود یكماهه ای كه از اجرای آن می گذرد موجب بروز گلایه های بسیاری از جانب مسافران و رانندگان تاكسی شده است.
نرخ كنونی كرایه تاكسی های شیراز كه اكنون به ازای هر كورس 600 تومان تعیین شده در صورتی كه برای این واحد پول، اسكناس و سكه ای در كشور تولید نشده و پول خرد نیز حكم كیمیا دارد و در اغلب موارد مسافر و یا راننده تاكسی به اجبار باید از حق خود گذشت كند و یا بر سر كرایه مشاجره و دعوای فیزیكی به راه بیندازند.

** اتوبوس، گرانتر از تاكسی
تكنولوژی استفاده از سیستم هوشمند و كارت اعتباری برای پرداخت كرایه در سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس و مترو به كار گرفته شده اما زیرساخت این فناوری در تاكسی ها وجود ندارد و این وضعیت موجب بروز مشكلات و نارضایتی های بسیاری شده است.
تاكسی در بسیاری از كشورهای پیشرفته دنیا از سیستم های حمل و نقل عمومی لوكس محسوب می شود و این در حالی است كه بنا به مصوبه شورای شهر شیراز نرخ نقدی كرایه اتوبوس درون شهری شیراز برای كسانی كه تمایل به پرداخت از طریق وجه نقد داشته باشند در یكماه گذشته به هزار تومان افزایش پیدا كرده در صورتی كه اكنون نرخ كرایه هر كورس تاكسی در این كلانشهر كه آن هم نقدی باید پرداخت شود 600 تومان تعیین شده است.

** صد تومن خنده دار و دردسرساز
علی مختاری یكی از رانندگان تاكسی در شیراز به خبرنگار ایرنا می گوید: بعد از گذشت 9 ماه از سال 97 نرخ كرایه تاكسی های درون شهری شیراز با مصوبه شورای شهر شیراز از 500 تومان به 600 تومان افزایش پیدا كرد در صورتی كه در سال جاری قیمت قطعات خودرو،مكانیكی و سایر مخارج زندگی دو تا سه برابر افزایش داشته است.
وی افزود: این افزایش 100 تومانی نرخ كرایه تاكسی كه به گفته مسئولان مربوط برای كمك و حمایت از تاكسی داران شیرازی اعمال شده به دلیل نبود پول خرد اغلب دریافت و پرداخت نمی شود و عملا همان نرخ كرایه قبل كه 500 تومان است ملاك شده است.
وی با اشاره به گرانی ماه های اخیر افزایش 100 تومانی كرایه تاكسی را خنده دار عنوان كرد و ادامه داد: برای حل مشكل پول خرد به ناچار در یكماه گذشته اقدام به نصب اپلیكیشنی اینترنتی برای پرداخت كرایه كرده ام در صورتی كه اغلب شهروندان شیرازی در زمان حاضر با این سیستم آشنایی ندارند و یا آن را بر روی تلفن های همراه خود نصب نكرده و یا اصلا اعتمادی به استفاده از آن نداشته اند و عملا این راه حل نیز مفید واقع نشده است.

** گذشت از سر ناچاری
این راننده تاكسی درون شهری شیراز ادامه داد: به نظرم در حال حاضر چالشی به نام پول خرد در كشور وجود دارد چون هم مسافران و هم رانندگان تاكسی از آن بی بهره هستند و بناچار با نرخ جدید یكی از این دو طرف باید از حق خود كوتاه بیاید.
مختاری گفت: در این شرایط خودروهای شخصی نیز بدون ایجاد هیچگونه مزاحمتی در شهر شیراز اقدام به جابه جایی مسافر می كنند و مشاهده كرده ام كه تابلوهای كوچكی روی سقف بعضی خودرو های شخصی نصب شده كه روی آن تاكسی شیراز درج شده است.

**مسافركشی شاسی بلندها
او به شوخی و با كنایه می گوید كه اكنون در شهر شیراز تنها وانت بارها و رانندگان كامیون اقدام به جابه جایی مسافر نمی كنند به گونه ای كه حتی رانندگانی در این كلانشهر روزانه مشاهده می شود كه با خودروهای شاسی بلند و چند صد میلیون تومانی خود در اسنپ مشغول مسافركشی هستند كه هدف آنها از این كار نیز جای بررسی دارد.
وی به برخی گفته های مسافرانش اشاره می كند و می گوید: در یكماه گذشته بسیاری از مسافران در شیراز به این نكته كه جای سوال برای آنها دارد اشاره می كنند كه چگونه نرخ نقدی كرایه اتوبوس به هزار تومان افزایش پیدا كرده و نرخ تاكسی ها 600 تومان تعیین شده و یا اینكه چرا برای پرداخت كرایه تاكسی مانند اتوبوس دستگاه های كارتخوان تعریف نشده است؟

** افزایس نرخ كرایه تاكسی های شیراز روی كاغذ
راننده تاكسی دیگری در شیراز گفت: این قشر به دلیل انجام سال‌ها كار طاقت فرسا و تحمل شرایط سختی نظیر سرما،گرما و ترافیك در معرض انواع بیماری ها قرار دارند و این در حالی است كه بسیاری از رانندگان تاكسی در سالهای گذشته با مشكل بیمه ای مواجه شده اند و در پی آن از پس تامین هزینه های درمانی خود و خانواده بر نمی آیند.
محمد علی حسینی در مصاحبه با ایرنا افزود: قیمت لوازم یدكی مورد نیاز تاكسی و همچنین سایر اقلام و كالاها در ماه های گذشته تا سه برابر افزایش پیدا كرده در صورتی كه نرخ كرایه تاكسی ها در یكماه گذشته تنها صد تومان افزایش پیدا كرده است.
او با اشاره به اینكه افزایش نرخ كرایه تاكسی های شیراز در سال 97 تنها روی كاغذ رخ داده،ادامه داد: در حال حاضر كرایه تاكسی 600 تومان است اما مسافران به دلیل نداشتن پول خرد همچنان 500 تومان پرداخت می كنند كه عملا این افزایش نرخ اجرا نمی شود.
حسینی اظهار داشت: در یكسال گذشته كه استفاده از تاكسی های اینترنتی در شهر شیراز رواج پیدا كرده بسیاری از رانندگان تاكسی عملا بیكار شده اند و حتی تاكسی های خود را واگذار كرده اند.

**مسول پول خرد مشخص شود
یكی از شهروندان شیرازی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: لازم است یكبار برای همیشه مسئولان مشخص كنند كه به همراه داشتن پول خرد وظیفه راننده تاكسی و یا مسافر است.
فرهاد دهقان افزود: در یكماه گذشته كرایه تاكسی در شیراز از 500 تومان به 600 تومان افزایش یافته و این در حالی است كه اكنون رانندگان تاكسی اغلب به بهانه نداشتن پول خرد به ازای هر كورس 700 یا هزار تومان كرایه دریافت می كنند و اگر اعتراضی هم از طرف مسافر بشود یا می گویند پول خرد بده و یا باید درگیری و مشاجره لفظی كرد.
دهقان اظهار داشت: مسئولانی كه این افزایش نرخ ها را اعمال می كنند باید توجه داشته باشند كه متناسب با امكانات این حوزه تصمیمات كارشناسی بگیرند و یا زیرساخت پرداخت الكترونیكی كرایه تاكسی را فراهم كنند.
وی ادامه داد: در زمان حاضر كرایه اتوبوس برای كسانی كه قصد پرداخت نقدی داشته باشند در شیراز هزار تومان اما نرخ كرایه تاكسی 600 تومان است در صورتی كه كرایه تاكسی همیشه گران تر از كرایه اتوبوس بوده است.
این شهروند شیرازی كه می گوید مشكلی با افزایش كرایه تاكسی ها در شرایط فعلی كه وضعیت اقتصادی و معیشت همه اقشار جامعه با مشكلاتی مواجه شده و بهای همه خدمات و كالاها بالا رفته ندارد، ادامه داد: باید نرخ كرایه هر كورس تاكسی با پول های رایج كشور سنخیت داشته باشد و مثلا هر كورس 600 تومان نباشد و یا درون تاكسی ها دستگاه كارتخوان نصب شود.

** در دستور كار است
رئیس كمیسیون عمران ،حمل و نقل و ترافیك شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر مشكلات ایجاد شده در حدود یكماه گذشته برای پرداخت كرایه تاكسی در شیرازگفت: پرداخت كرایه تاكسی ها در این شهر بصورت نقدی مشكلاتی را در پی داشته كه در حال حاضر رفع این نقیصه در دستور كار كمیسیون حمل و نقل ترافیك شورای شهر شیراز قرار دارد و تاكنون با دو تا شركت طراح اپلیكیشن مذاكره شده كه سامانه ای برای پرداخت كرایه تاكسی و حل مشكل همراه نداشتن پول خرد طراحی كنند.
نواب قائدی با بیان اینكه نرخ كرایه تاكسی های شیراز كماكان برای هر كورس 600 تومان خواهد بود افزود: به دنبال این هستیم كه از نظر سخت افزاری نیز مكانیزی مانند كارت بلیت اتوبوس ها برای تاكسی ها نیز طراحی شود.
استفاده از دستگاه های كارت خوان سیار در تاكسی ها می تواند مشكل كرایه ها و نبود پول خرد را رفع كند اما اگر شهرداری شیراز از پس تامین مخارج این سامانه هوشنمد یكپارچه بر نمی آید می تواند با تهیه اپلیكیشنی ایمن كه نمونه هایی از آن نیز در جامعه رایج است و معرفی آن به جامعه، این مشكل تاریخی را رفع كند.
گزارش از محمدامین افشارپور
9873 /1876