بيروت-ايرنا-در آستانه انتخابات پارلماني زودهنگام در رژيم صهيونيستي، احزاب راستگرا كه مدت ها ائتلاف حاكم را شكل مي دادند، دچار واگرايي و شكاف و اختلاف شده اند.

به گزارش ايرنا، انتخابات پارلماني رژيم صهيونيستي قرار است روز 9 آوريل (20 فروردين) آينده برگزار شود.
اين انتخابات قرار بود در ماه نوامبر سال آينده (حدود 10 ماه) ديگر برگزار شود اما شكاف در ائتلاف حاكم و بروز اختلاف ها درباره تصويب قانون مربوط به معافيت سربازي، باعث شد تا احزاب حاكم با برگزاري زودهنگام انتخابات موافقت كنند.
در اين شرايط همه احزاب در تكاپو براي به دست آوردن موقعيت بهتر و كسب كرسي هاي بيشتر دز پارلمان آينده هستند تا بلكه بتوانند آرايش قدرت را به نفع خود تغيير دهند.
رژيم صهيونيستي ساختاري پارلماني دارد و دولت از دل پارلمان بيرون مي آيد.
در انتخاباتي كه سال 2015 ميلادي برگزار شد حزب ليكود به رهبري نتانياهو توانست با كسب بيشترين راي به عنوان حزب پيروز در كنار احزاب راستگراي ديگر ائتلاف حاكم را تشكيل دهد.
ائتلاف حاكم با برخورداري از 66 كرسي از 120 كرسي پارلمان توانست دولت را تشكيل دهد.
اما اكنون به نظر مي رسد رقابت شديدي بين احزاب راستگرا شكل گرفته است. بسياري از اين احزاب به دنبال تقويت موقعيت خود و جلوگيري از به قدرت رسيدن مجدد نتانياهو هستند.
نتانياهو 9 سال پياپي است كه در جايگاه نخست وزيري رژيم صهيونيستي قرار دارد.
در تازه ترين تحول كه نشانه اي از آرايش جديد در ميان احزاب راستگرا براي حضوري قوي تر ور مقابل حزب ليكود نتانياهوست، 'آيلت شاكد' وزير دادگستري و 'نفتالي بنت' وزير آموزش رژيم صهيونيستي دو روز پيش اعلام كردند كه از حزب متبوع خود 'خانه يهودي' جدا مي شوند و حزب 'راست جديد' را تاسيس مي كنند.
خانه يهودي در سال 2013 تاسيس شد و از احزاب راست گراي حاضر در ائتلاف حاكم بود اما بر اساس گزارش منابع خبري رژيم صهيونيستي، اعتبار اين حزب خانه در ميان طيف موسوم به سكولار كاهش پيدا كرده است.
به نظر مي رسد شاكد و بنت با تاسيس 'راست جديد' به دنبال كسب آراي بيشتر از طيف هاي مختلف به اصطلاح مذهبي و نيز سكولار است‌.
رهبران حزب تازه تاسيس 'راست جديد' اعلام كرده اند كه خواهان 'برابري شهروندان سكولار و مذهبي' هستند.
آنها همچنين گفته اند كه اين حزب مخالف مذاكره با فلسطينيان و تاسيس كشور فلسطين است.
حزب راست جديد را مي توان اقدامي از سوي مخالفان راستگراي نتانياهو براي كنار زدن وي در انتخابات آينده دانست.
نفتالي بنت در كنفرانس مطبوعاتي اعلام تاسيس حزب، با اشاره به نتانياهو گفت كه امنيت ملي اسرائيل نمي‌تواند 'اسير يك فرد' باشد.
وي همچنين از پذيرش آتش بس اخير با گروه هاي فلسطيني در غزه از سوي نتانياهو، انتقاد كرد.
اين تنها مورد از شكاف ميان احزاب راستگراي ائتلاف حاكم و تقابل در مقابل نتانياهو نبوده است.
ائتلاف حاكم نتانياهو اما حدود يك ماه پيش با شكاف بزرگي روبرو شد كه دليل آن جنگ در غزه بود.
'آويگدور ليبرمن' رهبر حزب 'اسرائيل خانه ما' حدود دو ماه پيش در اعتراض به آتش بس با گروه هاي فلسطيني در غزه و آنچه ضعف اسرائيل در جنگ با اين گروه ها خواند، از سمت وزير جنگ اين رژيم استعفا و حزبش را نيز از ائتلاف حاكم خارج كرد.
با خروج ليبرمن از ائتلاف تعداد كرسي هاي آن به 61 كرسي كاهش يافت و تنها يك كرسي عامل بقاي اين ائتلاف شكننده شد.
همزمان نتانياهو تلاش كرد تا نظر احزابي را كه ساز خروج از ائتلاف را كوك كرده بودند براي ماندن جلب كند. به طور مشخص وي توانست نفتالي بنت رهبر وقت حزب 'خانه يهودي' را براي ماندن در ائتلاف راضي كند.
اما بيشتر از دو ماه اين شرايط حفظ نشد. اختلاف نظر بين احزاب درباره لايحه سربازي رفتن يهوديان ارتدوكس باعث تزلزل دوباره در كابينه شد تا جايي كه احزاب حاضر در ائتلاف تن به انتخابات زودهنگام دادند.
تلاش راستگرايان براي تقابل با نتانياهو و پايين كشيدن وي از صندلي نخست وزيري در حالي است كه بر اساس گزارش هاي منتشر شده در رسانه هاي رژيم صهيونيستي، نظرسنجي ها بيانگر اقبال قابل توجه به حزب نتانياهو و حزب ليكود علي رغم فاش شدن پرونده هاي فساد اوست.
هرچند به قطعيت نتايج اين نظرسنجي ها نمي توان اتكا كرد و نيز ممكن است با توجه به فرصت باقيمانده تا انتخابات تغييراتي در نظر ساكنان فلسطين اشغالي پديد آيد.
يكي ديگر از تحولات مرتبط با آرايش احزاب در انتخابات، تشكيل حزب جديدي از سوي رئيس پيشين ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي است.
'بني گانتس' به تازگي از تاسيس حزبي موسوم به 'نيروي مقاومت براي اسرائيل' خبر داد.
او حزبش را 'ميانه‌رو' خواند و مدعي شد كه سياست‌هاي آن متفاوت از راستگرايان و چپ‌گرايان افراطي است.
به نظر مي رسد يكي از دلايل يكه تازي جريانات راستگراي رژيم صهيونيستي به ضعف احزاب مقابل در جريان موسوم به چپ يا ميانه رو برمي گردد‌.
در انتخابات پيش رو نيز وضعيت چندان فرق نكرده است و احزاب راستگرا ميدان دار هستند.
نتيجه چنين وضعيتي ادامه سياست هاي يكجانبه و افراطي كابينه رژيم صهيونيستي از جمله در حق فلسطينيان است.
گرچه تجربه ثابت شده كه كابينه هاي متعدد در رژيم صهيونيستي از راستگرا تا چپ گرا حقوق فلسطينيان را پايمال كرده اند اما اين واقعيت غيرقابل انكار است كه راستگرايان رويكردهاي تندتر و افراطي تري داشته اند.
پيش بيني مي شود انتخابات پيش رو اثري در رويكردهاي كلان در اسرائيل نگذارد و در همچنان بر همين پاشنه مي چرخد‌.
بر اين اساس رقابت اصلي در همان جريان راستگرا براي كسب صندلي نخست وزيري است.
خاورم**2054